تَمَللی‌: پارادایم رهبر عبدالله اوجالان، رهیافت علیە استثمارگری در کوردستان است

سِزایی تَمَللی‌: «کوردستان سرزمین استثمارگری سرمایه‌داری است. علیه این امر پارادایم دمکراتیک اوجالان، رهیافت را توسعه می‌دهد. باید ما در برابر روشنایی این پارادایم،‌ سیاست‌های کشاورزی خود را توسعه دهیم.‌»

سمپوزیوم کشاورزی

«سمپوزیوم ایجاد آینده کشاورزی و طبیعت» که حزب دمکراسی و برابری خلق‌ها ‌(دم پارتی) در چارچوب دیدارهای ‌«نان و عدالت» انجام می‌دهند، با یک نشست ادامه دارد. نشست اول با عنون ‌«آیا اقتصاد کشاورزی به شیوه‌ای دیگر ممکن است‌؟» آغاز شد. رئیس نمایندگان کشاورزی، شاهین کاراکویون به عنوان سخنگو در این نشست مشارکت کرد. مدیریت این سمپوزیوم را ، مَلیس تنتان انجام می‌داد. در این نشست، درباره اقتصاد کشاورزی در کوردستان گفتگوهایی انجام شد.‌»

تمللی در سخنرانی خود بیان کرد که استثمارگری در کوردستان برای کاپیتالیسم ترکیه به اولین مرحله مبدل شده است و گفت‌: ‌«در کوردستان،‌ تمام موادی که برای تولیدات کاپیتالیسم کارآمد است وجود دارد. اقتصاد کشاورزی کوردستان را از میان برمی‌دارند. آک‌پ در روژاوای کوردستان و در تمام بخش‌های کوردستان تنها کاری که می‌کند توسعه استثمارگری است. مصادره منابع کوردستان، بخشی از سیاست‌های استعمارگرانه است. برای آنان هم مهمترین راه، جنگ است. اگر این حکومت امروزه جنگ را به موضوع روز مبدل کرده است، نشانگر اینست که کاپیتالیسم، ترکیه را به چه وضعیتی انداخته است. در بنیاد این استعمارگری، جنگ و بی‌خانمانی است، بیشترین بی‌خانمانی هم در جهت تصاحب زمین‌های کشاورزی در کوردستان انجام می‌شود. می‌خواهند تمام منابع روزمینی و زیرزمینی کوردستان را مصادره کنند و اهالی را بی‌خانمان کنند. به همین خاطر ما باید قبل از هر چیزی علیه جنگ قیام کنیم. سرمایه‌داری استثمارگری خواهی نخواهی همان جنگ است. کوردستان عرصه استثمارگری سرمایه‌داری است. بدین صورت ما باید علیه تمام اینچنین اعمالی بگوییم‌؛ ‌«جناب اوجالان خوش آمدید». زیرا پارادایم خودمدیرتی دمکراتیک جناب اوجالان، علیه تمام آن تحمیلات، حیاتی نوین و رهیافت را توسعه می‌دهد. ما می‌توانیم از راه این پارادایم، سیاست‌های کشاورزی آلترناتیو را عملی کنیم و آن را به منصه ظهور برسانیم.‌»

پس از تمللی، ریاست مشترک وان، نسلیحان شدال و مهندس کشاورزی، شاهین کاراکویان نیز درباره همین موضوع و سیاست‌های کشاورزی در کوردستان، سخنرانی‌هایی ایراد کردند.

این نشست با پرسش و پاسخ‌های حاضران به پایان رسید.