طنین شعار صدها هزار نفر در نوروز شهر وان؛ آزادی برای اوجالان

صدها هزار نفر از شهروندان وان با حضور در مراسم باشکوه جشن نوروز شعارهایی را در رابطه با آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان سر دادند.

عید نوروز رستاخیز با حضور صدها هزار نفر از هموطنان در شهر وان در حال برگزاریست. شرکت کنندگان در این عید ملی پیرامون آتش به پایکوبی می‌پردازند و شعار «آزادی برای اوجالان» در سرتاسر وان طنین‌انداز شده است.

مراسم نوروز شهر وان با سخنان یکی از مادران آشتی به نام دایه خدیجه آغاز شد. دایه خدیجه گفت:"ما حصر و انزوا را نمی‌پذیریم. حصر باید فورا پایان یابد. ما نمی‌خواهیم هیچ کسی جان خود را از دست دهد. بگذارید انسان‌ها در صلح زندگی کنند." سپس آتش عید نوروز شهر وان برپا شد. با برافروختن آتش عید نوروز وان طنین شعار «بژی سروک آپو» در سرتاسر شهر طنین‌انداز شد. شرکت کنندگان سپس در گرامیداشت عید نوروز به پایکوبی و رقص کوردی پرداختند.

در ادامه مراسم محمد کاماچ دبیرکل حزب آزادی و انسان در سخنانی گفت:"به نمایندگی از ائتلاف احزاب کوردستانی نوروز را تبریک می‌گوییم. این منطقه هزاران سال است که تحت سرکوب قرار دارد. کوردها می‌گویند که ما یک ملت هستیم. این نوورز نوروز صلح و آزادیست. ما نیز اینجا [خطاب به اشغالگران] اعلام می‌کنیم؛ سیاست‌های کثیف، جنایتکارانه و نابودگرانه شما با شکست مواجه شدند. شما بیش از این نمی‌توانید به این وضعیت ادامه دهید. سده ٢١ سده کوردهاست. کوردها به پیروزی دست می‌یابند. ما به تمامی جهان می‌گوییم که ۵٠ میلیون انسان کورد دیگر فقدان موقعیت سیاسی را نمی‌پذیرند."

فلکناس اوجا نماینده مجلس ه.د.پ از حوزه انتخابیه الیح در سخنانی گفت:"موانع دشمن و بارش برف نتوانست از برگزاری عید نوروز جلوگیری کنند. نوروز متعلق به بریتان و مظلوم دوغان است. ما در مرحله‌ای تاریخی بسر می‌بریم. در هر مبارزه هزینه‌های بزرگی صرف می‌شود، سیاست جنگ و نابودی را بر خلقمان تحمیل می‌کنند. شما هر کاری هم که بکنید نخواهید توانست این خلق را از رسیدن به آزادی بازدارید. از ذهنیت ارتجاعی دست بردارید. زندانیان هدف هجمه‌ی وحشیانه‌ای قرار دارند. شما نمی‌توانید آنها را وادار به تسلیم کنید. سیاست‌های کوردستیز شما با شکست مواجه شدند و نمی‌توانید هیچ دستاوردی داشته باشید. مبارزه آزادیخواهی کورد با پیشاهنگی زنان کورد ادامه خواهد یافت. ما از نوروز شهر وان به همه اعلام می‌کنیم؛ آنهایی که گوش ناشنوا دارند، آنها که چشمانشان را بسته‌اند، نیک بدانید که کوردها برای آزادی آقای اوجالان مبارزه بزرگی را به پیش می‌برند. روز روز آزادی اوجالان است. شما هر غلطی که هم بکنید نمی‌توانید مانع مبارزات کوردها شوید. روز روزِ آزادیست. روز آزادی آقای اوجالان است."

پس از سخنان فلکناس اوجا، گروه هنری «پَل» ترانه‌های نوروزی خود را در نوروز وان روی صحنه اجرا کرد.