احزاب کوردستانی: توافق پ.د.ک و حکومت عراق علیه شنگال در چارچوب توطئه‌ی اشغالگران است

تعدادی از احزاب سیاسی مخالف توافق پ.د.ک و حکومت عراق علیه شنگال هستند. آنان می‌گویند خواست و اراده‌ی خلق شنگال در نظر گرفته نشده است و آن را توطئه‌ی منطقه‌ای علیه تجربه‌ی شنگال می‌دانند. آنان این توافق را بی‌اساس و بی‌نتیجه می‌دانند.

روز ۹ اکتبر در بغداد پایتخت عراق، میان حکومت عراق و نماینده پ.د.ک بدون شرکت خودمدیریتی شنگال و نمایندگان منطقه، توافقی امضا شد و تصمیم گرفته شد که امنیت شنگال به دست بغداد باشد، مسائل اداری و خدمات نیز به صورت مشترک توسط بغداد و هولیر اداره شود.

خیانت تازه پ.د.ک نارضایتی‌های ‌بسیاری به دنبال آورد و بحثهای بسیاری ایجاد کرد. در این رابطه تعدادی از احزاب سیاسی باشور کوردستان با خبرگزاری روژنیوز صحبت کردند.

علی مولود سخنگوی اتحاد کمونیستهای عراق مخالفت خود با این توافق را اعلام کرد و گفت: ایزدی‌ها، در ۶ سال گذشته با تلاش و مبارزه و قربانی دادن بسیار به آزادی و سیستم بسیار عالی خودمدیریتی دست یافته‌اند که مایه‌ی صلح و ثبات برای کل منطقه و شهرهای دیگر است و اقلیم نیز به آن نیاز دارد، حکومت اقلیم و عراق و کشورهای اشغالگر هم چشم دیدن این حقیقت را ندارند، به همین دلیل این توافق توطئه‌ای در سطح عراق و منطقه برای از بین بردن این تجربه و دستاورد است.

وی همچنین گفت: پ.د.ک به عنوان نیروی اول اقلیم می‌خواهد دستش در معامله با خلق ایزدی باز باشد و شرایط شنگال را به آشفتگی‌های پیشین بازگردانند و منطقه را به میدان کشمکش تبدیل کنند، به همین دلیل این توافق هرگز به نفع مردم شنگال نیست. باید همه‌ی طیفهای سیاسی از مردم شنگال حمایت کنند و به تندی پاسخ این سیاست را که می‌خواهد دستاوردهای شنگال را که با خون و مبارزات خلق آن بدست آمده‌اند پاکسازی کنند، بدهند.

لقمان زندانی به نمایندگی از حزب کمونیست کوردستان می‌گوید: این توافق شکست خورده و مرگ خود را به همراه دارد، چون خواست و ارده‌ی مردم شنگال را به همراه ندارد، این هم نشان دهنده‌ی آن است که این دو حکومت آنقدر که نیروهای منطقه‌ای و کشورهای اشغالگر مانند ترکیه را در نظر گرفته‌اند، مردم را در نظر نگرفته‌اند، به همین دلیل این توافق باید از رگ و ریشه دوباره هموار شود و خلق ایزدی نیز خون، قربانی و تلاشهای خود را فراموش نکنند و این توافق را نپذیرند.

بختیار مصطفی عضو ریاست حزب زحمتکشان کوردستان هم گفت: به نظر می‌رسد در این توافق غیر از عراق و حکومت اقلیم، حکومت ترکیه هم سهیم باشد، چون می‌خواهند حکومت عراق و اقلیم را به درخواست ترکیه به شنگال تحمیل کنند، بدون در نظر گرفتن رنج و قربانیهای خلق ایزدی و اداره‌ی خودمدیریتی که در آنجا درست شده است، این هم به مردم شنگال خدمت نمی‌کند به همین دلیل باید هر دو حکومت هشیار باشند و سبب تکرار قتل‌عام و بر هم زدن صلح و ثبات منطقه نشوند.

وی همچنین گفت: پ.د.ک نمی‌تواند نماینده‌ی حقیقی مردم شنگال باشد چون بر روی بازگرداندن هژمون حزبی و افراد وابسته به خود به شنگال کار می‌کند. باید با هماهنگی میان همه‌ی نیروها این مشکل حل شود و وضعیت به تحرکات نظامی نینجامد.