"اگر خواهان راه حل هستند، باید دست ترکیه کوتاه شود"

شاهوز حسن رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیک پ.ی.د اعلام کرد، با توافقها باید دولت ترک از منطقه خارج شود، اما برعکس مقاومت ادامه دارد، وی گفت، "اگر درخواست چاره‌یابی می‌شود باید دست ترکیه کوتاه شود."

شاهوز حسن رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیک پ.ی.د اعلام کرد، با توافقها باید دولت ترک از منطقه خارج شود، اما برعکس مقاومت ادامه دارد، وی گفت، "اگر درخواست چاره‌یابی می‌شود باید دست ترکیه کوتاه شود."

شاهوز حسن رئیس مشترک پ.ی.د در مورد حملات اشغالگرانه، راه حل و نشستهای کمیته‌ی تدوین قانون اساسی ارزیابیهایی انجام داد.

شاهوز حسن اعلام کرد، در شمال و شرق سوریه شرایط دشواری وجود دارد، رخدادهای منطقه به مشکلات سوریه ربط دارد. چشم نیروهای داخلی و خارجی روی روژاوا است. چون این خاک از لحاظ منابع طبیعی، طبیعت و کشاورزی بسیار غنی است. همچنین زندگی دمکراتیک در منطقه بنیاد نهاده شده است، تجربه‌های تازه‌ای بدست آمده است و بر روی کوردها و کشورهای همسایه بویژه دولت ترکیه تاثیر گذاشته است و همین آنها را ناراحت می‌کند.

از سال ۲۰۱۱ دولت ترکیه در سیاست خود مقابل سوریه نقشه و توطئه علیه خاک شمال و شرق سوریه طراحی می‌کند. به همین دلیل از گروههای تبهکار پشتیبانی می‌کند تا به منطقه حمله کنند. دولت ترکیه نتوانست از راه تبهکاران داعش و النصره نتیجه‌ای بدست بیاورد، در حال حاضر خود تلاش می‌کند تا منطقه را اشغال کند.

هدف حملات دولت ترک ممانعت از دستیابی کورد به موقعیت سیاسی و از بین بردن سیستم منطقه است که توسط کورد، عرب، سوریانی، ارمنی و سایر خلق‌های منطقه به طور مشترک درست شده است.

"مقاومت توطئه‌ها را خنثی کرد"

حسن اشاره کرد، آنها از ابتدا تلاش کرده‌اند مسائل را با دیالوگ حل کنند، در این چهارچوب با آمریکا توافق شد، اما دولت ترکیه دست از توطئه‌هایش برای اشغالگری برنداشت. با این هدف در نهایت به همراه تبهکارانش دست به حمله زد.

در این پروسه هم آمریکا و هم روسیه را آگاه کردیم که تلاشهای اشغالگرانه‌ی فقط بر خلق کورد تاثیر نخواهد گذاشت، بلکه بر همه‌ی خلق‌ها منطقه تاثیر خواهد گذاشت. ما اعلام کردیم، اگر راه حلی پیدا نشود ما در مقابل این اشغالگری مقاومت خواهیم کرد. اما دولت ترکیه جنگ و کشتار و قتل‌عام را انتخاب کرد. ما هم حق خود می‌دانیم و مقاومت و دفاع می‌کنیم.

مقاومت ما علیه اشغالگری، توطئه‌هایشان را خنثی کرد. مقاومت ما و پشتیبانی روای خلق‌های جهان از مقاومت ما، اخبار نویی درست کرد. به همین دلیل دولتهای جهان هم سیاستهایشان را تغییر دادند.

"ما هرگز اشغالگری را نخواهیم پذیرفت"

شاهوز حسن در مورد توافق روسیه و دولت ترکیه‌ی اشغالگر گفت، "ما اشغال خاکمان را نمی‌پذیریم. ما فقط آتش بس را قبول کرده‌ایم. ما در مذاکراتمان با آمریکا و روسیه و دولتهای اروپایی تلاش کردیم تا راه حلی پیدا کنیم. به همه گفتیم، اشغاگری ترکیه را نمی‌پذیریم و در مقابل آن می‌ایستیم."

به عقیده‌ی ما آتش بس و توافق می‌توانند به دیالوگی رای آینده‌ی سوریه تبدیل شوند. آمدن نیروهای سوریه به مرزها بهانه‌ی ترکیه برای اشغالگری را از بین می‌برد. اگر نیروهای ترکیه در منطقه بمانند، خلقهای منطقه به مقاومت ادامه می‌دهند.

اردوغان توافق با آمریکا را نپذیرفت چون می‌خواهد شمال و شرق سوریه را اشغال کند. ما هم به روسیه و هم به آمریکا نیز گفتیم، "دولت ترکیه بر اساس توافقها و آتش‌بس عمل نمی‌کند. این جنگ هم نشانه‌ی آن است که دولت ترکیه هم توافقها و هم آتش‌بس را همیشه نقض می‌کند."

"بدون ما در ژنو هیچ مشکلی حل نخواهد شد"

شاهوز حسن به نشستهای کمیته‌ی قانون اساسی سوریه اشاره کرد که بدون نمایندگان شمال و شرق سوریه برگزار می‌شود و گفت، "پیشتر نیز اعلام کردیم، بحران سوریه اینگونه حل نخواهد شد. موضعی که تنها یک طرف مانند نماینده اتخاذ کند نمی‌تواند راه حلی درست کند. در نظر گرفتن مشکلات اجتماع تنها یک طیف نمی‌تواند راه حلی به همراه بیاورد. اگر راه حلی وجود داشته باشد باید همه‌ی طیفها در آن حضور داشته باشند. در یک طرف یک رژیم ۵۰ ساله وجود دارد که دلیل اصلی مسائل اجتماعی - اقتصادی است و در طرف دیگر گروهی وجود دارد که با پشتیبانی برخی کشورها سرپا هستند و به آنها "اپوزسیون" می‌گویند. ترکیه از گروههای جهادی تندرو پشتیبانی می‌کند و می‌خواهد آنها را روی میز مذاکره بنشاند و به آنها مشروعیت ببخشد. یک نیروی دمکراتیک وجود دارد که دعوت نشده است اما در سوریه نماینده‌ی راه سوم است. سیستم خودمدیریتی دمکراتیک نه وابسته به رژیم است و نه وابسته به نیروهای منطقه‌ایست. تنها نیرویی است که سوریه‌ای دمکراتیک می‌خواهد اما بر روی میز مذاکرات دیده نمی‌شود. چون ما در مذاکرات حضور نداریم پس راه حل هم پیدا نمی‌شود.

همه می‌دانند، تنها نیروی دمکراتیک در این خاک ما هستیم. نبود ما بر روی میز مذاکره کمبود بزرگی است برای آینده‌ی سوریه. آنهایی که بر روی میز مذاکره هستند، به دنبال منافع خود هستند، اما خودمدیریتی دمکراتیک مدافع سوریه‌ای دمکراتیک است.

"اگر خواهان چاره‌یابی هستند باید دست ترکیه کوتاه شود"

رئیس مشترک پ.ی.د اعلام کرد، "آنچه گفته می‌شود «ترکیه نمی‌پذیرد، بهانه است». دولت ترکیه خود ما را می‌کشد. می‌خواهد ما را از بین ببرد. اگر شما تلاش می‌کنید تا با ترکیه راه حلی پیدا کنید، هرگز راه حلی به دست نخواهید آورد. نباید شرایط را به دولت ترکیه گره بزنید. ترکیه، ایران و روسیه که گروه آستانه هستند، می‌خواهند کل سوریه در کنترل آنها باشد. اینگونه هیچ راه حلی پیدا نمی‌شود. به ویژه با موضع‌گیری وحشیانه و دشمنانه هیچ مشکلی حل نخواهد شد. اگر خواهان راه حلی واقعی هستید، باید دست ترکیه کوتاه شود."