عمر اوجالان: نیروهای کوردی باید برای دست‌یابی به اتحاد تلاش کنند

عمر اوجالان نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از شهر روحا در پارلمان ترکیه با اشاره به وضعیت زینی ورتی اظهار داشت: در میان افکار عمومی کوردها تلاش‌های بزرگی برای دست‌یابی به اتحاد ملی وجود دارد، لازم است که نیروهای کورد بر اساس این تلاشها قدم بردارند.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان فوق امنیتی گروه F  امرالی، بعد از ۲۱ سال توانست نخستین بار با بردارش تماس تلفنی داشته باشد. ۲۱ سال است که انزوا ادامه دارد. مکالمه تلفنی اوجالان در ۲۷ آوریل با بردارش ۲۰-۲۵ دقیقه ادامه داشت و این مکالمه حاوی پیامهای مهمی بود. اوجالان در سخنان خود با اشاره به پروتکل سال ۱۹۸۲ این پیام را به پ.ک.ک/پ.د.ک و ی.ن.ک داده و اظهار داشته است که کوردها از این سیاست اینجا متعلق به من است و آنجا متعلق به شمار دست بردارند، کوردها نیازمند آشتی و اتحاد هستند.

عمر اوجالان نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از شهر روحا در پارلمان ترکیه نیز طی گفتگویی با خبرگزاری فرات نیوز، در رابطه با انزوا، اظهار نظرها و مکالمه تلفنی اوجالان به ارزیابی امور پرداخته است.

اتخاذ تصمیم‌های سیاسی در امرالی

اوجالان خاطرنشان ساخت که ۲۱ سال است که انزوا بطور مداوم و سازمان یافته ادامه دارد. این انزوا در مراحلی شدت گرفته و در تحت شرایط روز، در مواقعی نیز منعطف‌تر می‌شود. رفتار با آقای اوجالان عادلانه و براساس حقوق نبوده و دولت به سیاسی‌کاری دست زده و بر اساس شرایط انزوا را گسترش می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ ملاقاتهایی با ایشان صورت گرفت که در نتیجه مبارزات خلق‌ها بود. با این مبارزه، وکلا و خانواده توانستند چند بار با وی ملاقات داشته باشند. بعد از ۲۱ سال اقای اوجالان توانست از حق استفاده از تلفن به مدت ۲۰-۲۵ دقیقه برخوردار شود. این موضوع غیر حقوقی و نقض قوانین حقوق بشر محسوب می‌شود. ۲۱ سال است که آقای اوجالان از تمامی حقوق خود محروم شده‌اند. این برخورد سیاسی با رهبر خلق‌ها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

فراخوانهای اوجالان برای اتحاد

عمر اوجالان در ادامه افزوده است که رهبر خلق کورد به کرات در خصوص اتحاد ملی پیامهای مهمی را صادر کرده است و ادامه داد: از ابتدای مبارزه خلق کورد اقای اوجالان بر موضوع اتحاد ملی کورد تمرکز داشته و در این رابطه فراخوان داده است. به منظور برگزاری کنگره ملی کورد، آقای اوجالان از رئیس حزب دمکرات کوردستان، آقای بارزانی و اقای طالبانی نیز نامه ارسال کرده و به روح اتحاد اشاره کرده بود. آقای اوجالان در نامه خود متذکر شده بود که این سیاستهای کوردکشی هیچ سودی برای کوردها در بر ندارد. احزاب اتحادیه میهنی کوردستان و حزب دمکرات کوردستان و هیچیک از احزاب کوردی نباید وارد این بازی‌ها شوند. حتی این تصور که در مقابل همدیگر قرار بگیریم برای ما پذیرفتنی نیست. باید اتحاد ملی مبنا قرار گیرد. ۴۰ سال پیش می‌بایست اتحاد در میان کورد ایجاد می‌شد. اگر خونی در جغرافیای کوردستان بر زمین ریخته شود، هیچ کس نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند. این پیام آقای اوجالان برای قندیل و برای حکومت اقلیم کوردستان بوده است. برای خانواده بارزانی، طالبانی و تمامی شخصیتهای جنوب کوردستان بوده ست. کوردها نیازی به جنگ و رویارویی با یکدیگر ندارند. بلکه کورد نیازمند اتحاد است. کوردها در ابن منطقه به صلح و ثبات و اتحاد نیاز دارند. از نظر من بزرگترین پیام آقای اوجالان این مطلب است.

تنش در زینی ورتی

عمر اوجالان خاطرنشان ساخت که بر اساس فراخوان رهبر اوجالان تلاش‌هایی انجام شده‌اند اما این تلاش‌ها از طریق دستان پشت‌پرده نیروهای بین‌المللی و داخلی محدود شده‌اند. عمر اوجالان خاطرنشان ساخت که از طریق تلفن رهبر آپو از تنش در زینی ورتی اطلاع یافته و به پروتکل سال ۱۹۸۲ اشاره می‌نماید. آقای اوجالان در این رابطه به پروتکل سال ۱۹۸۲ اشاره می‌کند که با ادریس بارزانی امضا شده بود و بر مبنای آن هر گونه برخوردی بین نیروهای کورد ممنوع شده بود. به منظور ممانعت از کوردکشی و افزایش تنش کوردها، ۳۸ سال پیش این خط مشی را به کار بسته بود. لازم است که بر اساس مقتضیات زمانی این پروتکل تجدید شود. طبق بررسی و نظارت ما، اقدامات حزب دمکرات کوردستان در زینی ورتی به اتحاد ملی کوردی آسیب می‌رساند. اقای اوجالان در رابطه با اتحاد می‌گوید: لازم است که کوردها در رابطه مسائل و مشکلات ایجاد شده مذاکره کرده و مشکلاتشان را خودشان حل کنند. اگر در کوردستان و خاورمیانه کوردها متحد شوند و اتحاد ملی خود را ایجاد کنند، موقعیت خود را تقویت کرده و می‌توانند دستاوردهای خود را حفظ کنند.

در منطقه زینی ورتی فقط یک نیروی کورد حضور ندارد، بلکه نیروهای دیگری نیز نزدک به ۵۰ سال است که حضور دارند. اگر نیرویی کوردی در سده ۲۱ زمینه‌های جنگ کوردکشی را فراهم کند، هیچ کس نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت آن رهایی یابد. در میان افکار عمومی کوردها نیز برای اتحاد ملی تلاشهای بزرگی در جریان است، باید نیروهای کورد بر اساس این تلاش‌ها عمل نمایند. در منطقه زینی ورتی جامعه، نهادها و گروههای سیاسی کوردی روزانه اظهار نظر می‌کنند. لازم است حکومت فدرال جنوب کوردستان و خصوصا حزب دمکرات کوردستان به افکار عمومی توجه کرده و بر این اساس عمل نماید. باید مسئولان جنوب کوردستان با عقل سلیم در این رابطه، به شیوه‌ای دراز مدت فکر کرده و عمل کنند. هیچ کوردی از تنش در این منظقه بهره‌ای نبرده و آسیب بزرگی را متوجه خلق کورد می‌نماید.

تلاشهای اشغالگرانه

عمر اوجالان خاطرنشان ساخت که در هر چهار بخش کوردستان تلاشهایی برای تداوم اشغالگری وجود دارند. زمانیکه منطقه فدرال جنوب کوردستان درصدد اعلام استقلال برآمد، ترکیه همراه با کشورهای دیگر تمامی راه‌ها را بسته و به کورد حمله کردند. با همکاری ترکیه و عراق، کرکوک را از دست کوردها خارج کردند. کوردها باید به یکدیگر دست اتحاد داده و دستاوردهای خود را حفظ کنند. با نگاه به جنوب کوردستان مشاهده می‌شود که در بسیاری از مناظق پایگاه نظامی و دفاتر میت ایجاد شده است. تلاش می‌شود از این طریق آینده کوردستان را تار نمایند. اگر برنامه‌های ترکیه را بازخوانی بنماییم می‌توانیم که از اقدامات ترکیه ممانعت به عمل بیاوریم.

زمانی که کورد در پی دستیابی به منافع کوچک و خرد برآمده باشد، دستاوردهای کوردها در معرض تهدید قرار می‌گیرند. جمهوری ترکیه هیچگاه خواهان منافع کورد نیست. نه فقط در شمال کوردستان، بلکه برای هیچیک از بخشهای کوردستان. جمهوری ترکیه همواره موجودیت خود را براساس نابودی کوردها می‌بیند. در بعد اقتصادی و بازرگانی پیوندهای اقتصادی کاملا قابل قبول و امکان‌پذیر است. اما پ.د.ک این حق را ندارد که آینده کورد را تسلیم ترکیه کند. اگر این ارتباطات در این چارچوب کنونی ادامه پیدا کند، حزب دمکرات کوردستان بازنده اصلی خواهد بود.