۲۵ سال پس از توطئه‌ی بین‌المللی علیه رهبر آپو

«هنگامی که به مبارزات رهبر آپو نگاه می‌کنیم، همه چیز غیرممکن به نظر می‌رسد و هیچ مرحله‌ای در حالت عادی به دست نیامده است، در ۲۵ سال از زندان امرالی، غیرممکن ها چندین برابر شده است.»

سختی و دشواری مبارزات آزادی خلق کورد مشخص است که شبیه هیچ خلق و ملت دیگری نیست، بسیاری از خلق‌ها در چند سال و در کوتاه‌ترین زمان از آغاز مبارزه به آزادی دست یافته‌اند. مشکل ملت کورد، همان‌گونه که در منطقه بر چهار دولت اشغال‌گر تقسیم شده است، به همان شکل نیز یک مسئله‌ی جهانی است، زیرا قدرت‌های جهانی و دولت‌های هژمون‌‌گرا بخشی از اشغال‌گری و دشمنی علیه کوردستان هستند، اما برای این‌که خلق کورد و مسئله‌ی آن را از بین ببرند یا به بیراهه بکشانند، به همین سبب بعضا خود را دوست نشان می‌دهند. اصولا اگر قدرت‌های جهانی بخواهند می‌توانند در مدت کوتاهی مشکل آن را حل کنند.

زندان جزیره امرالی که شبیه زندان گوانتانامو است، به همین سبب زندانی شدن در چنین مکانی کار آسان نیست. زیرا دشمنی دولت ترکیه در صد سال گذشته علیه خلق کورد کم و بیش شناخته شده است، بنابراین دشمنی این دولت ظالم علیه رهبر ملت کورد که باعث شده خلق کورد از آستانه‌ی نابودی برخیزد، چگونه خواهد بود. آن وقت باید این را نیز دانست که مقاومت و رویارویی رهبر آپو در چه سطحی بوده که توانسته است اشغال‌گری را در زندان به زانو درآورد و اشغال‌گر را مجبور به مذاکره نماید. این مقاومت بی نظیر باز هم کار رهبر بزرگی است که با اندیشه و فلسفه خود توانسته خود را جهانی نماید.

یاد شیرکو بیکس شاعر گرامی باد، زمانی که توطئه‌ی بین‌المللی آشکار شد و تحویل‌ رهبر آپو به دولت ترکیه در ۱۹۹۹/۰۲/۱۵ صورت گرفی گفت، پرتو و درخشش روح قابل دستگیری نیست، به این معنا که روح و اندیشه‌ی رهبر آپو قابل دستگیری و اسارت نیست. در مبارزات ۲۵ ساله‌ی زندان نیز، رهبر آپو ثابت کرد که نیروهای هژمون‌گرا و اشغال‌گر نمی‌توانند اراده و اندیشه و باور و روح وی را برای آزادی اسیر کنند. برعکس، او زندان را به محل تولد پارادایم و استراتژی جدید تبدیل کرد، بنابراین آن را تولد سوم نامید.

در طول ۵۱ سال از زندگی انقلابی رهبر آپو، ۲۵ سال است که مبارزات خود را در زندان پیش می‌برد، ۳ سال است که تحت انزوای شدیدی قرار دارد، که حتی خانواده و وکلایش نیز اجازه‌ی ملاقات با وی را ندارند. به همین سبب وقتی به تمامی این مبارزات رهبر آپو نگاه می‌کنیم همگی شبیه غیر ممکن است و هیچ مرحله از آن به آسانی حاصل نشده است، در ۲۵ سال از زندان امرالی، غیرممکن ها چندین برابر شده است، دیگر مقاومت در دریای مرمره، همچنین خلق پارادایم و استراتژی جدید مبارزات، همچنین سیستم و مدل دیگری برای اداره‌ی خلق کوردستان، برای این منظور هزاران صفحه نوشت و گفت‌و‌گوها و بحث‌های زیادی انجام داد و با اطمینان تمام راه‌های دمکراتیک برای حل سیاسی تمامی مشکلات کورد را به دولت ترکیه ارائه کرد و اعلام کرد که از اراده‌ای قوی برای حل آن برخوردار است.

۸ سال است که انزوا پشت انزوا و مجازات انضباطی پشت مجازات بر رهبر آپو تحمیل می‌شود، در مدت این ۸ سال فقط در بهار ۲۰۱۹ در پی مبارزه و مقاومت رفقای زندان با پیشگامی لیلا گُوَن و اقدامات فداکارانه‌ی رفقای ما از جمله زولکف و اَیتن‌ و غیره چند دیداری صورت گرفت، و پس از آن اجازه‌ی هیچ نوع دیداری را نداده‌اند. آن تماس تلفونی چند دقیقه‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام شده است را نمی‌توانیم دیدار قلمداد کنیم، زیرا اجازه داده نشد که رهبر آپو پیام‌های‌ خود را برساند. در مدت این ۲۵ سال از زندان، رهبر آپو بیشترین پروژه و برنامه را برای حل مسئله‌ی کورد ارائه کرده است، دو بار گروه صلح را به ترکیه فراخوانده است، به عنوان حسن نیت، دو بار نیز نیروهای گریلا را از مرزهای ترکیه خارج کرده است، در آخرین سخنانش نیز گفت، اگر فرصت داده شود من در مدت یک هفته مسائل را حل خواهم کرد، اما باید این سوال را مطرح نماییم که آیا دشمن به جز جنگ، قتل، اشغال‌گری و زندانی کردن هیچ پروژه‌‌ و برنامه‌ی دیگری داشته است؟ اما چرا دولت اشغال‌گر ترکیه تا این حد از پروژه و برنامه‌های رهبر آپو واهمه دارد، چرا تا این حد بر جنگ و قتل و از بین بردن اصرار دارد، چرا نمی‌توانند به جز زبان نسل‌کشی و انحلال و قتل‌عام به هیچ زبان دیگری سخن بگویند؟

در طول این ۲۵ سال از توطئه، همان‌طور که رهبر آپو پارادایم و اندیشه و فلسفه خود را جهانی کرد و برای رسیدن به جهانی آزاد و دمکراتیک و کنفدرال مبارزه‌ی خود را عمیق‌تر کرد، به همان شکل نیز توسط آزادی‌خواهان و دمکراسیخواهان و سوسیالیست‌ها و فعالین محیط زیست و زنان و جوانان در سطحی جهانی، با کارزار آزادی برای رهبر آپو و راه‌حل برای مسئله‌ی کورد، پاسخ داده شد. البته این اولین باری است که اندیشمندان و فیلسوفانی چون ژیژک، چامسکی و غیره... پیشگامی کارزار آزادی رهبر آپو را بر عهده بگیرند و همزمان روز جهانی را برای مطالعه‌ی کتاب‌های وی تعیین نمایند. باید چه چیزی بالاتر از این وجود داشته باشد که امروزه پارادایم رهبر انقلاب کوردستان، مایه روحیه و قدرت برای تمامی بشریت مترقی‌خواه شدە است؟

البته در ۲۵ سال گذشته همان‌طور که رهبر آپو برای این‌که اجازه ندهد که اشغال‌گران و نوکران و نسل‌کشان بتوانند بین وی و خلق کوردستان شکافی ایجاد نمایند، هر کاری را که لازم بوده را انجام داده است، خلق کورد نیز با پیشگامی زنان و جوانان تمام توان و نیروی خود را برای دفاع و آزادی رهبرشان به کار برده‌اند. بنابراین با کارزار کسی نمی‌تواند خورشید ما را تاریک نماید در سال ۱۹۹۸ آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است، همچنین عملیات‌های انقلابی گریلا و تمامی راهپیمایی و تظاهرات‌هایی که خلق کورد در کوردستان آن را انجام می‌دهند، خواسته‌ی اصلی آن‌ها آزادی رهبر آپو است. قطعا نه تنها خلق کورد و نه هیچ انسان آزادی‌خواه و با اخلاق و دارای وجدان نمی‌خواهد رهبر آپو در زندان باقی بماند، یعنی همان‌طور که شهید ویان جاف گفت، نمی‌خواهم هفتمین سال اسارت رهبر آپو در زندان را ببینم، ما نیز نمی‌خواهیم ۲۶مین سال از اسارت رهبر آپو را در زندان ببینیم، بنابراین از هم اکنون آزادی برای رهبر آپو و راه‌حل برای مسئله‌ی کورد.