اردوغان از طریق حزب دمکرات کوردستان موانعی را برای ایجاد اداره‌های محلی ایجاد می‌کند

هر چقدر کوردها بیشتر از هم جدا شده و متفرق شوند، اوضاع در کرکوک و موصل پیچیده‌تر می‌شود. این تلاش‌های دولت ترکیه در درجه اول علیه خلق کورد است، اما این بدان معناست که دولت ترکیه در آینده کرکوک و موصل بیشتر دخالت خواهد کرد.

انتخابات شوراهای استانی عراق گامی جسورانه بود که دولت عراق در دسامبر ۲۰۲۳ برداشت. بر اساس انتخابات سراسری که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد. بر اساس بیانیه کمیسیون عالی انتخابات عراق، میزان مشارکت مردم ۴۱ درصد بود. این درصد مشارکت نشان می‌دهد که انتخابات شوراهای استانی عراق برای مردم مهمتر از انتخابات عمومی عراق است.

از سوی دیگر این انتخابات به خاری در چشم اردوغان و دولت اشغالگر ترکیه تبدیل شده است. زیرا به گفته دولت ترکیه، حضور خلق کورد در این سطح بالا در استان‌های کرکوک، صلاح الدین، دیاله و موصل عادی نبود. مشارکت این درصد بزرگ از خلق کورد و تعداد قابل توجه کرسی‌های بدست آمده توسط آنها باعث شده است که دولت ترکیه دچار هیستریک شود. دولت ترکیه و اردوغان فاشیست از این موضوع شگفت زده شدند، زیرا به گفته دولت اشغالگر ترکیه، افرادی که اکثریت آرا را در شوراهای محلی استان‌ها به دست آورده‌اند به حکومت ایران نزدیک هستند. بنابراین اردوغان و دولت ترکیه دو بار خشم خود را ابراز کردند و کتمان نکردند که نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت و حتی از تشکیل شوراها به ویژه شوراهای کرکوک و موصل جلوگیری خواهند کرد.

جامعه ترکمن با توجه به واقعیت اجتماعی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی خود در انتخابات شرکت کردند و آرای آنها نشان دهنده درصد حقیقی مشارکت آنهاست که مانند انتخابات قبلی باقی ماند. اما دولت اشغالگر ترکیه به رهبری دیکتاتور اردوغان به دلیل اینکه بیشتر روی درصد مشارکت خلق کورد شرط بندی کرده بود، افزایش درصد مشارکت خلق کورد را شکستی برای خود می‌داند. از این رو، بسیاری تلاش می‌کنند از پراکندگی و تفرقه میان کوردها استفاده کنند.

قبل از انتخابات، دولت اشغالگر ترکیه مانع از اتحاد و آشتی میان کوردها شد تا با یک لیست در انتخابات شرکت نکنند. با این کار می‌خواست آرای کوردها را متفرق کند و از این پراکندگی کوردها سود ببرد. تا حدی هم در این امر موفق بود و به دلیل عدم اتحاد کوردها حداقل سه کرسی کرکوک را از دست دادند. با وجود تلاش‌های دولت ترکیه، خلق کورد با همه‌ی اقشار و جوامع خود پاسخ خوبی به دولت ترکیه دادند و با مشارکت خود در مقابل ذهنیت اشغالگر و شوونیستی دولت اشغالگر ترکیه ایستادند. با این موضع‌گیری مثبت خلق کورد، دولت ترکیه و اردوغان بار دیگر شکست خوردند. از این رو، پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات شوراهای استانی، یک هیئت عراقی به دستور هاکان فیدان، وزیر امور خارجه و افسر سابق اطلاعات ترکیه به ترکیه رفتند. در این سفر، دولت ترکیه با ابراز ناراحتی و خشم خود به مقامات عراقی، به این هیئت اعلام کرد که آنها به عنوان دولت ترکیه تا زمانی که از منافع خود مطمئن نشوند، اجازه تشکیل شوراهای محلی استان‌های عراق به این سرعت را نخواهند داد.

پس از سال جدید ۲۰۲۴، احزاب سیاسی با هدف تشکیل اداره‌های محلی استان‌ها ، بازدیدها و مذاکرات را آغاز کرده‌اند. هر یک از احزاب سیاسی به نوعی می‌خواهند در مدیریت شهر خود مشارکت داشته باشند و به وعده‌هایی که به رای دهندگان خود داده‌اند عمل کنند. بنابراین آنها می‌خواهند هر چه زودتر دور هم جمع شوند و شوراها و رؤسای شورا و استانداران شهرهای خود را انتخاب کنند. دور اول این مذاکرات در موصل و کرکوک بین احزاب سیاسی آغاز شده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به تمرکز دولت ترکیه بر کرکوک و موصل، تشکیل شوراها در این دو استان چندان آسان نیست.

دولت ترکیه یک بار دیگر می‌خواهد کوردها را در این دو استان از طریق حزب دمکرات کوردستان و ترکمن‌ها متفرق کند و از زندگی مسالمت آمیز جوامع در این شهرها جلوگیری کند. از چند طریق می‌تواند از تشکیل شوراها جلوگیری کرد و برای این کار تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا مانع اتحاد کوردها شود تا آنها نتوانند به راحتی اداره‌های استانی را تشکیل دهند و از آرای رای دهندگان دفاع کنند. هر چه کوردها بیشتر از هم جدا شده و متفرق شوند، اوضاع در کرکوک و موصل پیچیده‌تر می‌شود. این تلاش‌های دولت ترکیه در درجه اول علیه خلق کورد است، اما این همچنین بدان معناست که دولت ترکیه و اردوغان در آینده بیشتر در وضعیت کرکوک و موصل دخالت خواهند کرد.

دولت ترکیه بک بار دیگر می‌خواهد با کارت حزب دمکرات کوردستان به اهداف خود برسد. اولین اظهارات هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با هیئت عراقی هدف قرار دادن پ‌ک‌ک و سلیمانیه بود و با این بیان مواضع خود را در مورد انتخابات محلی و تشکیل شوراها ارائه کرد. دولت ترکیه می‌خواهد از طریق حزب دمکرات کوردستان و با سازش طرف‌های مخالف اجازه دهد تا یک استاندار کورد برای کرکوک تعیین شود. به عبارت دیگر، دولت ترکیه تلاش می‌کند با رای حزب دمکرات کوردستان و احزاب ترکمن، کوردها را به برنامه‌های خود بکشاند. اگر این امر به نتیجه نرسد، مانع از تشکیل شورای کرکوک با طرحهای دیگر می‌شود و شرایط و ضوابط آن از هم اکنون در بیانیه‌های جبهه ترکمن دیده می‌شود.

اگر طرح اول آنها شکست بخورد، دولت ترکیه تبهکاران داعش را وارد می‌کند و جمعیت غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد و سعی می‌کند با ایجاد سردرگمی، نقشه‌های خود را به طرف‌های دیگر تحمیل کند. دولت ترکیه می‌خواهد استاندار کرکوک را با پیراهن قانونی مستقر کند، به عبارتی می‌خواهد استاندار هر سال از یک جامعه باشد و این پیشنهاد را به صورت عملی در کرکوک اجرا کند.

اگر نقشه دولت ترکیه آنطور که انتظار می‌رود محقق نشود، کاری می‌کند که حزب دمکرات کوردستان با اعراب و ترکمن‌ها به توافق برسد و استاندار و رئیس شورا را انتخاب می‌کند و آنرا به اعراب تحویل می‌دهد. اساساً دولت ترکیه می‌خواهد آرایی که خلق کورد در این انتخابات به دست آوردند را بی‌ارزش کند. خلق کورد و همه مردم شهر کرکوک و سایر مناطق عراق باید در مقابل این تلاش‌های دولت ترکیه بایستند و احزاب سیاسی را تحت فشار قرار دهند تا نقشه‌های دولت ترکیه خنثی شود تا رئیس شورا و استاندار جدید را به سرعت و با مشارکت همه احزاب تعیین کنند و استاندار باید اصالتا کرکوکی باشد و دلسوز بوده و به همزیستی خلقها وفادار باشد و از مداخله دولت ترکیه و اردوغان فاشیست و دیکتاتور جلوگیری کند. زیرا دولت ترکیه و پدر داعش اردوغان، می‌خواهند با تعمیق درگیری‌ها و ایجاد آشفتگی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه به جنگ و درگیری دامن بزنند و بذر اختلاف بین مردم را بکارند.