ارتش ترکیه نمی‌تواند در مناطق گریلا مستقر شود

ارتش ترکیه از سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در تلاش برای استقرار در مناطق زاپ، آواشین و متینا بوده است. با این حال، هر کاری می‌کند نمی‌تواند روی آن تپه‌ها و میادین مستقر شود.

رژیم فاشیستی حزب عدالت و توسعه - حزب حرکت ملی اینگونه محاسبه کرد که می‌تواند گریلاها را از بین ببرد. مبارزه مردم کورد برای آزادی را از بین ببرید. با این حال، محاسباتشان اشتباه از آب درآمد. در پایان سه سال مشاهده می‌شود که طوفانی به پا شده است.

تراز این جنگ را باید از سال ۲۰۲۱ به بعد ارزیابی کرد، زیرا شیوه کنونی جنگ و تاکتیک‌های حمله ارتش ترکیه از فوریه ۲۰۲۱ با حمله به گاره آغاز شد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که دولت ترکیه با گفتن «ما در حال انجام گسترده‌ترین جنگ در تاریخ جمهوری خود هستیم» حملات همه جانبه‌ای را علیه گریلاها و مردم کورد انجام داده است. وقتی به جنگ سه سال اخیر توجه کنیم، می‌بینیم که چگونه دولت تمام نهادهای خود را برای جنگ بسیج کرده است و از همه امکانات خود برای تأمین مالی جنگ استفاده می‌کند. بنابراین ترازنامه امسال چیزهای زیادی را برجسته می‌کند. همراه با تصمیم انفعال به دلیل زلزله و انتخابات، عملکرد بی‌نظیر گریلاها، عملیات‌های موثر و عملیات‌های انقلابی قابل توجه است. بیشتر آنها مستند شده و با مردم به اشتراک گذاشته شده است. مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه.پ.گ رویدادهای میدان نبرد را به صورت رسمی اعلام کرد و به صورت منظم اطلاع‌رسانی نمود.

در گاره شکست خوردند

مانند همه چیز ، لحظات مهم در جنگ وجود دارد. برای دولت ترکیه که از سال ۲۰۱۵«طرح شکست» را اجرا می‌کند، لحظه حساس جنگ علیه گریلاها و مردم کورد، جنگ زاپ در سال ۲۰۲۲ بود. بنابراین ، در روند اولیه جنگ ، جنبش آزادی کوردستان این جنگ را به عنوان جنگ بقا تعریف کرد. دولت ترکیه ، طبق برنامه و استراتژی خود ، آخرین «ضربه کشتار» را به گریلاهای کورد و مردم کورد وارد می‌کند. رژیم فاشیستی آخرین حمله را در فوریه ۲۰۲۱ با حمله چهار روزه به گاره آغاز کرد، اما با وجود شکست بزرگ، حمله خود را تشدید کرد و ادامه داد. هدف از بین بردن کامل گریلاها، پراکنده کردن مبارزات آزادی در مدت کوتاهی و اجرای نقشه قتل‌عام کوردها بود. بنابراین ، زمان بحرانی و حمله بحرانی جنگ زاپ سال ۲۰۲۲ بود.

ترازنامه جنگ برای ۳ سال

دولت اشغالگر ترکیه از تمام فرصت‌های ناتو استفاده کرد، مرتکب جنایات جنگی شد و در هر منطقه با روش‌های جنگی ویژه حملات شدیدی انجام داد. از همه فرصت‌های حکومت برای جنگ استفاده کرد. در سال‌های ۲۰۲۱ - ۲۰۲۲ و در نهایت در سال ۲۰۲۳ ، جنگ جدی رخ داد و وقتی مردم نتایج جنگ را ارزیابی می‌کنند، وضعیت روشن‌تر می‌شود.

- خلاصه تراز جنگ ۲۰۲۱ در آواشین، زاپ و متینا: ۲۰۲۵ حمله هوایی، ۳۶۷ حمله با سلاح شیمیایی، ۴۳۶ حمله با توپ و خمپاره. در برابر این حملات، گریلاها ۷۴۲ عملیات را انجام دادند. ۲۹۸ گریلا به شهادت رسیدند. ۸۶۱ سرباز اشغالگر ترکیه کشته و ۱۲۸ نفر زخمی شدند. این بالاترین داده از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ است.

- تراز جنگ ۲۰۲۲ در زاپ (شرق، غرب)، آواشین و متینا: ۴۵۲۷ حمله هوایی، ۳۲۸۰ حمله با مواد منفجره و سلاح‌های شیمیایی ممنوع، ۵۷۰۲ حمله با هلیکوپتر. نیروهای گریلا در مجموع ۳۰۳۴ عملیات انجام دادند. ۳۰۱ گریلا شهید شدند. در نتیجه عملیات‌های گریلا، ۲۹۴۲ سرباز اشغالگر ترکیه کشته و ۴۰۸ نفر مجروح شدند.

- تراز جنگ در سال ۲۰۲۳ : ۱۵۸۰ حمله هوایی، 1۰۳۸ حمله با مواد منفجره و سلاح‌های شیمیایی ممنوعه. ۳۴۲ حمله با پهباد، ۹ حمله تاکتیکی بمب هسته‌ای. نیروهای گریلا ۱۷۱۲ عملیات انجام دادند. ۱۷۹ گریلا شهید شدند. ۹۱۹ سرباز اشغالگر ترک کشته شدند که از این تعداد ۷ سرباز حقوق بگیر و ۲ نفر کنترا بودند. ۱۲۸ سرباز اشغالگر نیز زخمی شدند.

 حمله و مقاومت گسترده است

از این داده‌ها می‌توان به اندازه حملات و مقاومت در برابر این حملات نسل‌کشی پی برد. دولت ترکیه در سه سال گذشته ۱۳۸۳۴ حمله هوایی انجام داده است. همچنین ۴۶۸۵ بار با مواد منفجره و سلاح‌های شیمیایی ممنوعه حمله کرد. هر روز صدها بار با توپ، خمپاره و تانک حمله می‌کرد. در عین حال، در سال ۲۰۲۳ ، با وجود ۶ ماه عدم فعالیت، گریلاها در سه سال گذشته ۵۴۸۸ فعالیت و عملیات انقلابی انجام دادند. بدون شک با این عملکرد و مقاومت، جنگ گریلا به مرحله جدیدی رسیده است.

خواست به اهتزاز درآوردن پرچم بر روی قندیل، بی‌نتیجه ماند

مردم باید سخنان دولت باخچلی، رهبر حزب حرکت ملی را که شریک دولت است، به خاطر بیاورند که «پرچم ترکیه را در قندیل به اهتزاز در خواهیم آورد». قرار بود این هدف نهایی دولت باشد. آخرین ایستگاه این حملات قندیل بود. اما از سال ۲۰۲۱ ارتش ترکیه نمی‌تواند حتی در زاپ، آواشین و متینا مستقر شود.