اظهارات جیمز جفری؛ واقعیتی که نمی‌توان آن را پنهان کرد | یادداشت

... جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در خاطرات خود به روژآوا هم اشاره‌ای کرده است و می‌نویسد، جفری از ان دسته از بوروکراتهایی بود که هر شب به دولت ترک کمک می‌رساند....

◼️ جیمز جفری نماینده ویژه و سابق ایالات متحده امریکا در سوریه در برنامه‌ای در یکی از تلویزیونهای پارت دمکرات کوردستان گفت: تبهکاران دولت ترک در اکتبر ۲۰۱۹ در سریکانی و گری سپی دست به جنایت جنگی زدند. جفری اظهار داشت ادله صریحی را در رابطه با جنایات جنگی علیه این دو شهر ارائه کرده‌اند، در برخی موارد تحقیقاتی صورتی گرفته است و گروهی از شبه نظامیان از سوی اداره جو بایدن مجازات شده‌اند. چرا جیمز جفری اکنون این اطلاعات را برملا می‌کند؟ همه می‌دانند که مسئول نخست این رویدادها شخص وی بود. پیش از اشغال گری سپی و سریکانی، به خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اعلام کرده بود که دولت ترک دست به تهاجم نزده و عقب‌نشینی نیروهای سوریه دمکراتیک و سلاح‌های سنگین از منطقه مرزی را عملی کرد. بعد از ان در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ دولت اشغالگر ترک با همکاری تبهکاران وابسته به خود دست به حمله زد.

بعد از اشغال این دو شهر و قتل‌عام‌های صورت گرفته، جفری در سنای آمریکا به پرسش‌های سناتورهای آمریکا در مورد شمال-شرق سوریه و در مجموع کل سوریه پاسخ داد. اعلام کرد که گروههایی در سوریه با ترکیه همکاری می‌کنند، احتمال دارد که در زمان تهاجم عملیات چشمه صلح، جنایات جنگی را مرتکب شده باشند. اما آنها هیچ دلیلی برای دست زدن این گروه‌ها به پاکسازی اتنیگی مشاهده نکرده و ادعا کرد که در مورد استفاده دولت ترک از گاز فسفر سفید تحقیق خواهد کرد. مانند اظهارات کنونی، در آن زمان در مجلس، نمایندگان را فریب داده و تلاش کرد تا جنایات جنگی دولت ترک را پنهان کند.

زمانیکه جفری در مجلس نمایندگان مورد پرسش واقع شد، در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، معاونش ویلیام. وی ربوک با زبانی تند از حکومت ترامپ انتقاد کرده که مانع از این حمله نشده است. ربوک به وزارت امور خارجه آمریکا، سناتورها و پنتاگون نامه‌ای نوشته و اعلام کرد که ۲۰۰ غیر نظامی کشته شده‌اند، اسرای جنگی به قتل رسیده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار انسان ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، بدون سرپناه مانده و رویدادها را به عنوان جنایت جنگی، پاکسازی اتنیکی تعریف کرد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در خاطرات خود به روژآوا هم اشاره‌ای کرده است و می‌نویسد، جفری از ان دسته از بوروکراتهایی بود که هر شب به دولت ترک کمک می‌رساند. همچنین اشاره کرده است که جفری در آغاز عملیات دولت ترک در نشستی قبل از حمله به گری سپی و سریکانی، بر ادامه حمایت خود از ترکیه تاکید کرده بود و هر چند به قربانیان غیر نظامی اشاره کرده است و خاطرنشان ساخت که با پایان عملیات، لیستی در کوتاه مدت تهیه شده است و تضمین داده است که دولت ترک به نیروهای سوریه دمکراتیک حمله نمی‌کند تا در مقابل این نیروها هم از مرز عقب‌نشینی کنند.

جفری نه تنها راه را بر این جنایات گشوده است، بلکه برای هموار کردن مسیر این اقدامات نقش مهم دیگری را هم ایفا کرده است. زیرا پیش از آغاز سخنان جیمز جفری، فرانک جوزف پالون سناتور حزب دمکرات از نیوجرسی و از وکلای با تجربه آمریکا، در حساب تویتری خود نوشت که به منظور تحقیق در باره سند قانون دفاعی ملی NDAA، تیمی از سوی جو بایدن اماده شده است و اعلام نمود که دولت ترک و آذربایجان در آرتساخ (قره‌باغ) هم دست به جنایات جنگی زده‌اند. پالون در این باره اعلام کرده بود که خود وی هم در این تیم حضور داشته و برای دست‌یابی به اهداف خود، اسناد قوی را در دسترس دارد.

آمریکا جنایت و متهمان آن را نادیده می‌گیرد

آشکار نیست که آیا آمریکا در رابطه با کوردستان تحقیقاتی را آغاز کند یا خیر، اما مشخص است که جنایات جنگی دولت ترکیه را تا کنون هم ندیده گرفته و در مقابل آنها سکوت کرده است. جفری گفت گروه‌های وابسته به ترکیه در گری سپی و سریکانی دست به جنایات جنگی زده‌اند و تلاش کرد تا از این طریق تبهکاران را متهم کند و نقش دولت ترک را پنهان کند. تبهکاران خود مستقلا دست به حمله نزده‌اند و بدون اتکا به دولت ترک دست به جنایات جنگی نزده‌اند. بلکه دستور این حمله از سوی دولت ترک صادر شده است. به دلیل مسئولیت جنایتکاران، آمران این حمله هم متهم و مسئول هستند.

در واقع دولت ترک به هر جایی که قدم می‌گذارد، دست به حمله می‌زند. در عفرین، گری سپی و سریکانی به منازل و خانه‌های غیر نظامیان حمله کرده است. غیر نظامیان را به قتل رسانده است. صدها هزار انسان را ناگزیر به آوارگی کرده است، دموگرافی منطقه را تغییر داده است، اموال و خانه‌های مردم را آشکارا به تاراج برده و مصادره کرده است، غیر نظامیان را ربوده، شکنجه کرده و به تعدی دست زده است. اسرای جنگی را به قتل رسانده است، کاروان غیر نظامیان را هدف قرار داده است، به بیمارستانها حمله کرده است و ساختمان مجلس خودمدیریتی شنگال در خانه سور را مورد حمله قرار داده است. اتومبیلهای حکومتی، غیر نظامیان را هدف قرار داده و کودکانی را که در آن بودند به قتل رسانده است. در مخمور چندین بار مناطق غیر نظامیان را بمباران کرده است، غیر نظامیان را به قتل رسانده و منازل آنها را ویران کرده است، و در کل به خانه‌ها و اموال خلق اسیب رسانده است.

در باشور کوردستان صدها روستا را بمباران کرده است، کودکان بسیاری را به قتل رسانده است. به اموال و مزارع و باغات مردم آسیب وارد کرده است، در کوه‌ها اقدام به بریدن جنگل‌ها کرده است. روستاهای فراوانی را تخریب کرده و تلاش کرده است به زور مردم را به جاسوسی وادارد. و مهمتر از همه، زمانیکه در مقابل نیروهای گریلا با شکست مواجه شدند، از گازهای شیمیایی استفاده کرده‌اند و حتی نظامیان خود را که از سوی نیروهای گریلا اسیر شده بودند، به قتل رساندند. چهل گریلا را با گازهای شیمیایی به قتل رساندند. در سال ۲۰۱۵ در جزیره، در زیر زمینهای این شهر، جوانان را زنده زنده در اتش سوزاندند. چند روز قبل در کوبانی ۶ جوان کورد را با بمباران شهید کردند. در روستای زرگان، ۳ غیر نظامی از جمله کودکی ۲ ساله را به شیوه‌ای وحشیانه به قتل رساندند. قبل از ان هم یوسف گُلو ۸۲ ساله را همراه با دو نوه خود از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به قتل رساندند.

از طرف دیگر جیمز جفری در بخش دیگری از سخنان اعلام کرد که سازمان ملل متحد از ادله‌ای برخوردار است که برخی از طرفهای درگیر در جنگ لیبی همراه با ترکیه دست به جنایات جنگی زده‌اند. و همچنین اطلاعاتی در دست است که در زمان وقوع جنگ آذربایجان در مناطق قره‌باغ با هواپیماهای بدون سرنشین دولت ترک به مناطق غیر نظامیان حمله کرده و با انتقال نیروهای جهادی، دولت ترک دست به قتل‌عام ارمنیان زده است. مدتی پیش پارلمان هلند لایحه‌ای را به منظور متهم کردن رئیس جمهور آذربایجان و همسرش جهت دست داشتن در جنایات جنگی به مجلس این کشور پیشنهاد کرده و مدارکی را در این زمینه جمع‌آوری نموده است. امروز همین مسئله در دستور کار آمریکا هم قرار دارد.

جیمز جفری جنایات جنگی را مخفی می‌کند

دولت ترک در مقابل کوردها دست به جنایات جنگی وسیعی زده است. تمام این جنایات با مستندات و مدارک در گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و گزارش‌های انتشار یافته و شاهدانی که در مقابل چشم آنها این جنایات صورت گرفته است. موجود می‌باشد. اما تا کنون هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

جمیز جفری صراحتا جنایات دولت ترک را مخفی می‌کند و به همین دلیل است که همکار در این جنایات شناخته می‌شود. البته تنها جیمز جفری نیست که این جنایات را مخفی کرده باشد. پنهانکاری‌های صورت گرفته در این باره در نتیجه منافع مشترک دولت‌هایی هستند که در مقابل جنایات ترکیه سکوت کرده‌اند.

با تمام این موارد، علی‌رغم همکاریها یا دولت فاشیست ترک، این دولت نمی‌تواند در مقابل مبارزه خلق کورد به پیروزی برسد. دولت ترک علیرغم تمام همکاری‌ها، در سال ۲۰۲۲ سقوط می‌کند، به همین دلیل است که هر اندازه که تلاش شود جنایات جنگی را مخفی کنند، اما در نهایت نمی‌توانند واقعیات را مخفی کنند. اگر چه بسیاری از کشورها در مقابل جنایات دولت ترک سکوت کرده و نمی‌خواهند این جنایات را ببینند، اما جامعه بین‌المللی در نهایت جنایات دولت ترک را در داخل و خارج مشاهده کرده و در نهایت پرده از این جنایات برخواهد افتاد.◻️