با اتحاد کار و آزادی پیش به سوی ساختن ترکیه‌ای آزاد و دموکراتیک

این اولین بار در تاریخ ترکیه است که چنین انتخابات مهمی با اتحاد کار و آزادی برگزار می‌شود. اتحاد کار و آزادی یک شانس بزرگ برای خلق‌های ترکیه است... رشد و تقویت این اتحاد برای دموکراسی ترکیه از اهمیت تاریخی برخوردار است.

مقاله‌ای که توسط بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک)، برای خبرگزاری فرات نوشته شده است به شرح زیر است:

روند بحث بسیار شدیدی در مورد انتخابات سراسری که در ۱۴ می برگزار می‌شود وجود دارد. موضوع اصلی که همه در یک نقطه بر آن اتفاق نظر دارند این واقعیت است که این انتخابات یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ جمهوری است. حزب عدالت و توسعه نزدیک به ۲۱ سال است که بر ترکیه حکومت می‌کند و این ۸ سال آخر از بیست و یک سال حکمرانی‌اش همراه با م.ه.پ با درک فاشیسم سیاه، نژادپرستانه و خونخوار حکومت کرد و تمام منابع ترکیه را صرف جنگ و نهادینه کردن دولت فاشیستی کرد. این هشت سال که با فاشیسم افسار گسیخته و یک جنگ تمام عیار سپری شد، به عنوان دوران خونین دیکتاتوری فاشیستی تشنه قدرت که با غصب ثروتمند شد، تبدیل به باند تبهکاری و مافیایی شد، در تاریخ جمهوری ترکیه ثبت خواهد شد.

فاشیسم در تمام ترکیه گسترش می‌یابد

حکومت فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ سیستم انزوای مطلق و شکنجه را در امرالی ایجاد کرد و این را در سراسر جامعه کوردستان و ترکیه گسترش داد. با تمرکزکردن آن بر امرالی، جنگی همه جانبه را در کوردستان با درک استعمارگری و نسل‌کشی به راه انداخت. این کشور با انواع سلاح‌های ممنوعه، از سلاح‌های شیمیایی گرفته تا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، با نقض قوانین بین‌المللی جنگ، جنگ نسل‌کشی را علیه خلق کورد به راه انداخت. با متحدشدن با داعش و مشتقات آن، بخش قابل توجهی از شمال سوریه را به اشغال خود درآورد و در هر جایی که وارد آن شد، جمعیت‌شناسی آنجا را تغییر داد، همسان‌سازی را اجرا و نسل‌کشی کرد.

در این دوره هشت ساله، دولت فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ به حملات نسل‌کشی سیاسی به صورت چند بعدی و همچنین حملات نظامی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اقتصادی ادامه داد. او تمام شهرداری‌هایی را که حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) به دست آورده بود غصب کرد و قیوم‌هایی را منصوب کرد. او هزاران نفر از روسای مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) گرفته تا نمایندگان، از شهرداران مشترک شهرداری‌ها گرفته تا اعضای شوراها، کارمندان آنها و مدیریت استانی- شهرستانی‌اش را دستگیر کرد. او با دستگیری این افراد منتخب خلق، میلیون‌ها نفر را مجازات کرد و اراده آنها را نادیده گرفت. او زندانیان را در زندان‌ها با شکنجه به قتل رساند. صدها زندانی را که حکم‌شان تمام شده بود آزاد نکرد. به خلق کورد و جامعه ترکیه ظلم چند برابری کرد. با کشاندن پرونده توقیف ه.د.پ به روند انتخابات، هدف آن بیزار کردن خلق از سیاست، شکستن اراده مبارزه آنها و در صورت موفقیت آنها در این امر، خلق را به سوی تحریم انتخابات واداشته و اینگونه جبهه نیروهای دموکراتیک انقلابی را به عقب‌نشینی وادارد.

بدون شک حملات حکومت فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ به کوردستان محدود نشد. فاشیسم در سراسر ترکیه گسترش یافت. این رژیم فاشیستی، دولت کمالیستی را که قرن خود را به پایان رسانده بود، با تمام نهادهایش فرو ریخت. هرکسی که خودی نبود را دشمن اعلام کرد. او حتی ژنرال‌هایی را که زمانی ابهتی داشتند سالها در زندان‌ها نگه داشت و دیوانه کرد. اردوغانِ دیکتاتور، رئیس رژیم فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ در این هشت سال گذشته توانسته تمام قدرت‌ها را در دستان خود جمع کند. دیکتاتوری فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ به طور کامل قوه قضاییه، قوه مقننه، ارتش و رسانه‌ها را در اختیار گرفته است. تمام نهادهای عمومی را تصرف کرد. سیاست‌هایی که منجر به مرگ صدها هزار نفر و قتل‌عام و بدبختی میلیون‌ها نفر در زلزله ۶ فوریه شد و وضعیت هلال احمر که در نتیجه این درک و نگرش که در زمان زلزله به فروختن چادر به زلزله‌زدگان پرداخت، نمونه بارز واقعیت ترکیه است که توسط دیکتاتوری فاشیستی ایجاد شده است. تصویری که در زلزله آشکار گردید که به فاجعه قرن تبدیل شد، تصویر غم‌انگیزی است از نقطه‌ای که رژیم فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ ترکیه را به آن رسانده است.

دیکتاتوری فاشیستی حقوقی را که زنان با مبارزه و هزینه‌های فراوان به دست آورده بودند لغو کرد. او به سیستم ریاست مشترک و نمایندگی برابر حمله کرد. او کنوانسیون استانبول را فسخ کرد. با گروه‌های مرتجع زن‌ستیز مانند خودش درباره قوانین علیه خشونت علیه زنان بر اساس قانون دولت-ملت مذاکره کرد. کوردستان زیبا و ترکیه به عنوان بخشی از سیاست‌های رانتی، غارتگری و نسل‌کشی، طبیعت و محیط‌زیست را با احداث سدها، نیروگاه‌ها، معادن و شهرسازی بی‌برنامه ویران کرده است.

اتحاد کار و آزادی یک فرصت بزرگ برای خلق‌ها است

ویرانی و درد عمیقی که رژیم فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ بر خلق‌ها، زنان، جوانان، کارگران و طبیعت کوردستان و ترکیه وارد کرده است، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ مه را بسیار مهمتر می‌کند. انتخابات ۱۴ مه نشان‌دهنده روند بسیار مهمی برای خلاص شدن از شر این رژیم فاشیست نسل‌کش است. موضع رهبر آپو، مقاومت گریلاها، مبارزه باشکوه برای آزادی، دموکراسی و عدالت که کوردها، علویان، زنان، نیروهای دموکراسی، کارگران و محیط‌بانان سالهاست انجام می‌دهند، رژیم فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ را به مرز نابودی کشاند. این مبارزه در انتخابات ۱۴ مه به نتیجه بسیار مهمی خواهد رسید. این اولین بار در تاریخ ترکیه است که چنین انتخابات مهمی با اتحاد کار و آزادی برگزار می‌شود. اتحاد کار و آزادی نیز در تاریخ جمهوری در مقام نخستین می‌باشد. از این لحاظ اتحاد کار و آزادی، یک فرصت عالی برای خلق‌های ترکیه است. گسترش و تقویت این اتحاد برای دموکراسی ترکیه از اهمیت تاریخی برخوردار است.

نیروی اصلی که فاشیسم را نابود، ترکیه را دموکراتیک خواهد کرد و سیاست دموکراتیک را توسعه خواهد داد، اتحاد کار و آزادی است. بدون شک این اتحاد فقط یک اتحاد انتخاباتی نیست، اتحاد مبارزه‌ای همیشگی فراتر از انتخابات است. بسیار مهم است که این اتحاد به رشد خود ادامه دهد و مبارزه خود را برای دموکراتیک کردن ترکیه پس از انتخابات ادامه دهد. تردیدی نیست که موضع اتحاد کار و آزادی، موفقیت آن در انتخابات، پویایی مبارزه، قدرت دگرگون‌کننده و تغییردهنده آن در انتخابات ۱۴ مه، یکی از مهمترین انتخابات تاریخ ترکیه، دارای اهمیت استراتژیک و ایفای نقش در ساختن یک جمهوری دموکراتیک می‌باشد.

رژیم فاشیستی بدلیل آگاهی از نقش تاریخی اتحاد حملات جنگ ویژه شدیدی انجام می‌دهد

از آنجایی که رژیم فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ از نقش تاریخی اتحاد کار و آزادی در انتخابات ۱۴ مه آگاه است، حملات جنگ ویژه شدیدی انجام می‌دهد. تلاش می‌کند اتحاد را از بین ببرد و اگر در این کار موفق نشود، آن را تضعیف کند. این حملات را با تلاش برای منحرف کردن بحث‌های جاری بین حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه در مورد ورود به انتخابات با یک لیست انجام می‌دهد. با مدیریت ادراک و با روش‌های جنگ ویژه-روانی، سعی دارد نشان دهد که بین طرفین درگیری وجود دارد و با ایجاد بحث‌های ساختگی و به بحث گذاشتن آنها به نتیجه مطلوب برسد. حساس بودن به این گونه طرحهای جنگ ویژه و برخورد مسئولانه با آن، ارزشمندترین موضع انقلابی و میهن‌دوستی این دوره است.

تا آنجا که ما از رسانه‌ها دنبال می‌کنیم، حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه به یک تفاهم و نتیجه مشترک در مورد انتخابات رسیده‌اند. این موضع مهمی است و باید برای این موضع دو طرف ارزش قائل شد و احترام گذاشت. علیرغم موضع حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه، ادامه بحث در مورد لیست انتخابات به همه نیروهای دموکراتیک به ویژه حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه آسیب می‌رساند. از این منظر باید به بحث‌های انتخابات با لیست واحد خاتمه داده شود و رویکردی که موجب تقویت تفاهم بر مبنای تقویت یکدیگر در انتخاباتی که از سوی طرفین مطرح می‌شود، مبنا قرار گیرد. هر کسی که مسئولیت بر عهده می‌گیرد باید اینگونه برخورد کند. ادامه بحث ورود به انتخابات با یک لیست واحد پس از طرح رویکرد و تفاهم مشترک حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه، این به جز دولت فاشیست به نفع کسی نخواهد بود. احترام به اراده مشترک حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه و تمرکز بر موفقیت در انتخابات لازمه انقلابی‌بودن، چپ سوسیالیست‌بودن، دموکرات‌بودن و میهن‌دوستی است. در این مرحله فقط یک کار وجود دارد و آن این است که؛ این بر همه است که بسیج شوند و با تمام توان برای موفقیت اتحاد کار و آزادی تلاش کنند. اگر اتحاد کار و آزادی پیروز شود، خلق‌ها، زنان، جوانان، کارگران و کل جامعه پیروز می‌شوند. زیرا هر کسی که احساس مسئولیت می‌کند، در زمان لازم بحث‌های لازم را انجام داده است. ابراز نگرانی شد و توجه به خطرات جلب شد. قابل درک است که این نگرش‌ها که ارزش زیادی دارد، توسط طرفین مشاهده می‌شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد. اکنون باید به این اراده احترام گذاشت و برای موفقیت اتحاد تلاش کرد.

همه بخش‌ها باید برای موفقیت حزب چپ سبز کار کنند

حزب چپ سبز اعلام کرد که در ۸۱ استان ترکیه وارد انتخابات خواهد شد. خلق ما، خلق‌های ما، زنان، جوانان، کارگران-زحمتکشان، سازمان‌های محیط‌زیست و همه هویت‌های تحت ستم و به حاشیه رانده شده باید با تمام توان برای موفقیت حزب چپ سبز تلاش کنند. حزب چپ سبز؛ این تنها گزینه واقعی برای یک ترکیه دموکراتیک، زیست محیطی و آزادیخواه زنان است. سیاست‌های نسل‌کشی علیه زنان، جامعه و طبیعت، سیاست‌های نسل‌کشی هستند که یکدیگر را تغذیه و تکمیل می‌کنند. پادزهر این سیاست‌های فاشیستی حزب چپ سبز است. مدیران حزب چپ سبز و حزب کارگران ترکیه اعلام کردند که رهروان و رفقای همین راه هستند. این یک بیانیه و موضع بسیار ارزشمند برای خلق‌های کوردستان و ترکیه است. این رویکرد درستی است که همه برای تقویت این موضع تلاش کنند.

گفته می‌شود از طریق رسانه‌ها و بیشتر از طریق رسانه‌های مجازی بحث‌های ناسالمی در مورد نامزدها مطرح می‌شود. احترام گذاشتن به هر کسی که حزب چپ سبز او را نامزد می‌کند، لازمه احترام به خود و موضع میهن‌دوستانه است. به بحث گذاشتن نامزدهای حزب به معنای دچار روند فرسایشی ساختن آنهاست و بنابراین این رفتار به معنای خدمت به جنگ ویژه خواهد بود. برای افرادی که زندگی خود را وقف مبارزه برای آزادی، دموکراسی و عدالت کرده‌اند، وارد شدن به چنین بحث‌هایی که مخالفان آنها را تقویت می‌کند، قبل از هر چیز بی‌احترامی به ارزش‌هایی است که به آنها اعتقاد دارند. این وظیفه اساسی مردم انقلابی، دموکراتیک و میهن‌دوست ماست، که نه تنها وارد چنین بحث‌های نادرست و آسیب‌رسان نشوند، حتی در مقابل تمام بحث‌ها و حملاتی که ممکن است حزب چپ سبز، اتحاد کار و آزادی را تضعیف کند، بایستد و جلوی آنها را بگیرد.

فراخوانی برای بسیج‌شدن برای تلاش جهت موفقیت است

با علم به اهمیت انتخابات ۱۴ مه برای خلق‌های کوردستان و ترکیه و مسئولیت‌پذیری در قبال آن، تصمیم گرفتیم تصمیم توقف عملیات نظامی را که در زمان زلزله اعلام کرده بودیم را تا بعد از انتخابات تمدید کنیم. ما این موضع را برای خنثی کردن تحریکات احتمالی رژیم فاشیستی آ.ک.پ-م.ه.پ و اطمینان از برگزاری انتخابات در فضای سالم ضروری دیدیم. این موضع بیانگر مسئولیت ما در قبال خلق‌های کوردستان و ترکیه و همچنین حمایت قوی از نیروهای آزادی و دموکراسی و همچنین فراخوانی است برای همه کسانی که مسئولیت این روند تاریخی را بر عهده می‌گیرند. تصمیم توقف عملیات نظامی؛ علاوه بر خنثی کردن تحریکات فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ، در عین حال هر کسی که در برابر خلق و بشریت احساس مسئولیت می‌کند را به اجتناب از هر گونه حرف، رفتار، موضع و عملکردی که در خدمت رژیم فاشیست باشد، همچنین برای بسیج شدن برای تلاش جهت موفقیت مطلق حزب چپ سبز و اتحاد کار و آزادی فرا می‌خواند.