پیروزی دمکراسی و شکست فاشیسم

حزب برابری و دمکراسی خلق ها با شعار ‌‌‌«زن زندگی آزادی‌‌» وارد انتخابات محلی گردید و موفقیت های قابل توجهی را بدست آورد. این پیروزی آغاز فصل جدیدی از سیاست منطقه ای خواهد بود.

بر اساس آمارهای رسمی که از طرف سازمان انتخابات ترکیه منتشر شده حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌‌(دَم پارتی‌)‌ در انتخابات اخیر ۸۲ شهرداری را کسب نموده. شهرداری‌های وان، آمد و ماردین از شهرداری‌های کلان شهر محسوب می شوند. هر چند اردوغان در همان اوایل و با اعلام غیر رسمی نتایج انتخابات شکست خود را قبول نمود و پنجه بر سیاست های اشتباه حزبش در دوران زمامداری گذاشت. اما هنوز دو روز از انتخابات نگذشته بود که با تهدید و از بالا، کاندید دَم پارتی که ۵۵.۴۸ رای‌ها را بدست آورده بود بازداشت کرده و به جای او کاندید آک‌پ را که تنها   ۲۷.۱۶ درص آرا کسب نموده بعنوان شهرداری شهر وان منسوب کردند. که این کار با مقاومت و موضع‌گیری شدید خلق روبرو شد و درنهایت کار را به جایی رساند که حزب آک‌پ به مثابه نوشیدن جام شوکران از این موضع کودتایی خود عقب نشینی کند و اراده و مقاومت خلق باری دیگر پیروز میدان باشد.

تجربه نشان داده سیستم های فاشیستی که اکنون در قالب دولت- ملت اقتدار خود را ایجاد نموده‌اند، همواره با تاکید بر دمکراسی اکثریتی و انتخابات فرمایشی که برگذار می کنند، ژست دمکراتیک بودن را به خود گرفته اند و بدین شیوه به فاشیسم مشروعیت بخشیده اند. در مقابل اراده ی ملت های تحت ستم بمانند طوفانی پرده از چهره کریه  فاشیسم برداشته و حقیقت را برای همه عیان نموده.

دولت ترکیه از همان اوان تاسیس خود بر پایه ی تک ملت و تک زبان و تمامی تک‌های دیگری شکل گرفته، که مانعی اساسی در رشد دمکراسی است. دولتی که بر اساس نابودی سایر خلق های جغرافیای آناتولی بنیاد نهاد شد و به مدت صد سال است بر فاشیسم ملی تاکید می نماید که نتایج آن رشد افراط گرایی ملی و مذهبی بوده واین چهره ی کریه فاشیسم  را با رنگ و لعاب دمکراسی پارلمانی و انتخابات فرمایشی بزه کرده اند. چنین وضعیتی برای سایر دولت – ملت ها صادق است و شکنندگی این نوع از دمکراسی لیبرال برای همه ملموس گشته. در این رابطه خلق کورد و مبارزاتش در صد سال اخیر بمانند کاغذ تورنسلی برای برملا نمودن میزان جعلی بودن دمکراسی لیبرال عمل کرده. مبارزات جنبش آزادیخواهی کوردستان نه تنها دمکراسی فرمایشی کشورهای اشغالگر کوردستان را به چالش کشیده بلکه چهره ی دروغین دمکراسی اروپایی را هم برای جهان نمایان نمود. حوادث اخیر که در بلژیک قلب اروپا علیه خلق کورد رخ داد و ترورهای پاریس و همکاری این کشورها در قتل‌عام کوردها و همراهی با فاشیسم به پیش قراولی اردوغان نمونه‌ای از این رسوایی می باشد.

خلق کورد با پیشاهنگی پ‌ک‌ک سال تازه‌ی میلادی را با موفقیت آغاز نمود و خود را برای مرحله ای نوینی آماده کرد. با کارزار «آزادی جسمانی رهبر آپو، چاره یابی سیاسی برای مسئله ی کورد» جهان را به مقابه با فاشیسم که از طرف سیستم سرمایه داری هدایت می شود فراخواند. این حمله با بازخورد مثبتی از طرف نیروهای آلترناتیو سیستم سرمایه‌داری مواجه گردید. بسیاری از روشنفکران و کنشگران سیاسی از این کارزار حمایت نمودند. به موازات آن موفقیت‌های گریلا در عرصه‌ی نظامی بار دیگر پوزه‌ی ارتش فاشیست ترکیه را به زمین مالید و امید مقابله با فاشیسم را برای خلق کورد و نیرو های دمکراتیک زنده نمود. مژدگانی فرماندهی نیروهای مدافع خلق (ه‌پ‌گ) در رابطه با ایجاد سیستم ساقط نمودن پهپادهای نظامی توسط گریلا، موفقیتی بزرگ در عرصه ی مهندسی نظامی نیروهای چریکی محسوب می گردد، به گونه‌ای که موازنه‌ی قدرت را در عرصه نظامی به نفع نیروهای انقلابی تغییر داد و هیمنه‌ی ارتش ترکیه را که تمام حساب های خود را بر پایه‌ی تکنیک بنیاد نهاده بود بمانند قلعه‌ای پوشالی با خاک یکسان نمود. همین موفقیت‌ها چنان انرژی اجتماعی را ایجاد کرد که خلق کورد و نیروهای دمکراتیک، نوروز تاریخی را رقم زدند. نوروزی که به تمامی معنا به نمایش گذاشتن خواسته های دمکراتیک از شمالی ترین نقطه ی کوردستان تا به جنوبی ترین و از شرقی ترین تا به غربی ترین بود. در واقع جغرافیای کوردستان بار دیگر تبدیل به دل تپنده‌ی دمکراتیزاسیون نمودن خاورمیانه مبدل گردید.

با این روحیه و با هدف شکست دادن فاشیسم خلق کورد و سایر خلق‌های تحت ستم ترکیه اعم از عرب، ارمنی و... با هدف تغییر و پاکسازی فاشیسم در انتخابات شهرداری های باکور کوردستان و ترکیه شرکت کردند. علیرغم تمامی حیله‌های انتخاباتی و مانع‌تراشی هایی که دولت فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ ایجاد نموده بود، خلق کورد و نیروهای دمکراتیک توانستند هم در کوردستان و هم در ترکیه پوزه‌ی فاشیسم را به زمین بمالند و اردوغان و سیاست های تمامیت‌خواهی وی را با شکستی تاریخی مواجه کنند که از آن بعنوان آغاز غروب اردوغان و ذهنیت فاشیسم تعبیر می شود.

حزب برابری و دمکراسی خلق ها با شعار ‌‌‌«زن زندگی آزادی‌‌» وارد انتخابات محلی گردید و موفقیت های قابل توجهی را بدست آورد. این پیروزی آغاز فصل جدیدی از سیاست منطقه ای خواهد بود. در واقع پیروزی‌های دم پارتی تنها در محدوده‌ی ترکیه باقی نماند و انتظار می‌رود تحولات عظیمی در راستای دمکراسی خاورمیانه ایجاد نماید. در تبلیغات انتخاباتی‌‌، اعضای دم پارتی همواره تاکید داشتند که مشارکت در انتخابات تنها بر روند سیاست داخلی ترکیه تاثیر نخواهد گذاشت بلکه در تعیین سرنوشت منطقه هم تاثیر گذار خواهد بود.

همچنان که می بینیم با گذشت کمتر از دو روز از پیروزی‌های دم پارتی، حمله‌ی فاشیسم به شهر وان و بازداشت عبدالله زیدان، منتخب مردم و انتصاب عبدالله آوران کاندید آک‌پ، بیانگر فصل جدیدی از جدال عریان فاشیسم جهت ماندن بر مسند قدرت بود که با پیروزی قیام مقاومت خلق به پایان یافت. دولت آک‌پ- م‌ه‌پ نمود واقعی داعش در منطقه می باشند که سال هاست با سیاست های خود را از طریق این گروه جهادگرا پیش بردند. در آخرین مرحله ی ماراتن دمکراسی و شکست داعش در روژآوای کوردستان توسط یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زنان اکنون نوبت به اردغان رسیده. صیانت خلق کورد سایر نیروهای دمکراتیک و نیروهای اپوزسیون ترکیه از جمله ج‌ه‌پ از نتایج انتخابات بیانگر آغاز فصل نوینی از سیاست در ترکیه می باشد. در حال حاضر می توان گفت ما با ائتلافی نانوشته علیه فاشیسم می باشیم. اما همانطور که شاهد پیروزی اعتراضات و قیام خلقی برعلیه کودتای سیاسی در شهر وان بودیم، تعیین کننده‌ ترین مسئله مقاومت خلق است که با خودمدیریتی محلی، سیاست دمکراتیک خود را نیز نیرومندتر از گذشته به پیش خواهد برد و تغییر و تحولات بیشتری را به وقوع خواهد رساند.