یادداشت

در کارزار آزادی پیش به سوی اوج

پرکردن شهر کلن از مردم کورد و دوستانشان در ۱۷ فوریه به معنای دادن درس تاریخی به نیروهای توطئه‌گر است. پس بیایید ساکت نمانیم، بیایید با بزرگترین و معنادارترین کنش‌های آزادی در تاریخ به مصاف بیست و پنجمین سالگرد توطئه ۱۵ فوریه برویم.

کوردها قاطعانه‌تر و امیدوارتر از همیشه وارد سال ۲۰۲۴ شدند. چهار بخش از کوردستان و سراسر جهان بر اساس کمپین آزادی جهانی که با هدف آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد در حال فعالیت بود. اعتراضات توده‌ای به رهبری زنان و جوانان همه جا را فرا گرفته بود. صداهایی که خواستار آزادی جسمانی رهبر آپو بودند از سراسر جهان بلند می‌شد و کنش‌های آزادی در هر منطقه از جهان گسترش می‌یافت. اعتصاب غذای زندانیان انقلابی در زندان‌ها جرقه‌ای بود که توده‌های بیرون را به مشارکت گسترده سوق دهد. عملیات‌های گریلا در زاپ که فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ را در هم شکست، تمام دروغ‌های یک جنگ ویژه را از بین برد و به تمام جهان نشان داد که ابتکار عمل متعلق به گریلاها است.

سه عملیات انقلابی انجام شده توسط گریلاهای آزادی کوردستان که سال‌ها از سوی طیب اردوغان و همدستانش ادعا می‌شد که «تمام شده‌اند»، در اواخر نوامبر، دسامبر و اواسط ژانویه، ناگهان کل دستور کار را مشخص کرد و تبدیل به موضوعی شد که بیش از هر موضوع دیگری مورد بحث قرار گرفت. برای اولین بار در جامعه ترکیه، کار ارتش ترکیه در خارج از مرزهای جمهوری ترکیه، یعنی در زاپ و اطراف آن، با صدای بلند مورد بحث و اندیشیدن قرار گرفت. زیرا گله‌های فاشیست‌های اشغالگر سنگین‌ترین ضربه را در تاریخ خود متحمل شده بودند. گریلا در برف و وسط زمستان عملیاتی انجام داد که ضربات کوبنده‌ای به دشمنان وارد کرد. آنهایی که گفتند شرایط برای ارتش ترکیه بسیار سخت و دشوار است، به قدرت گریلایی که بر همه سختی‌ها غلبه کرد نیز اعتراف کردند.

بی شک عملیات‌های گریلا که در نیمه‌های زمستان و در زیر شرایط سرما و برف با موفقیت فراوان انجام می‌شد را نمی‌توان ساده گرفت. زیرا این وضعیت قدرت گریلا و توانایی آن را در تجدید و بهبود خود آشکار کرد. گریلای آزادی کوردستان برای دستیابی به چنین قدرت ضربتی پانزده تا بیست سال خود را آماده کرده بود، بیشترین صبر و اراده را از خود نشان داد، با عزم و ایمان فراوان کار کرد، تا آخر قاطعانه، پیگیر و سرسخت بود. البته در نهایت به قدرت ضربتی که هدفش بود دست یافت و اکنون می‌تواند کارزارهای جنگی انقلابی انجام دهد. قبل از هر چیز باید این واقعیت گریلا به درستی درک می‌شد و دوستی و دشمنی با آن به درستی انجام می‌شد.

اکنون بر اساس چنین ابتکاری اعلام شده است که مرحله دوم کمپین جهانی آزادی آغاز شده است. اکنون فوریه است و در همه جا فعالیت و کنش‌های مقاومتی نوینی علیه بیست و پنجمین سالگرد حمله توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه سازماندهی می‌شود. این اعتراضات و کنش‌ها قبلاً در بسیاری از نقاط آغاز شده است. راهپیمایی‌های طولانی روزها پیش در اروپا آغاز شده و از هر طرف ادامه دارد. راهپیمایی ۱۵ روزه آزادی در باکور کوردستان آغاز شده است. مردم روژاوای کوردستان و شمال شرق سوریه تقریباً هر روز برای آزادی جسمانی رهبر آپو ایستاده و تظاهرات می‌کنند. بدون شک در سایر نقاط کوردستان و در سراسر جهان اقدامات و کنش‌هایی از این دست صورت خواهد گرفت. اعتصاب غذاها که بیش از دو ماه است در زندان‌ها ادامه دارد به تدریج گسترده‌تر و موثرتر می‌شود. به ویژه عملیات‌های گریلا که روند را تعیین می‌کند برای سرکوب دشمن فاشیستی-نسل‌کش ادامه خواهد یافت.

به نظر می‌رسد همه این اقدامات و کنش‌هایی که در اعتراض به بیست و پنجمین سالگرد توطئه ۱۵ فوریه و گسترش کمپین جهانی آزادی شکل گرفته است، یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های خود را در ۱۷ فوریه در کلن برگزار خواهد کرد. کار و تدارکات برای این قدرت‌نمایی که با هدف «راهپیمایی میلیونی» انجام می‌شود، از هفته‌ها پیش آغاز شده است. با ورود به ماه فوریه، این تلاش‌ها سازماندهی شده و فشرده‌تر می‌شوند. همه نهادهای دموکراتیک و شخصیت‌های شناخته شده خواهان گردهمایی در ۱۷ فوریه در کلن هستند. موج گسترده‌ای از اقدامات و کنش‌های انجام شده در هر زمینه، گردهمایی ۱۷ فوریه در کلن را تقویت می‌کند.

بسیار واضح است که مردم کورد و دوستان دمکراتشان به شیوه‌ای ویان‌آسا از بیست و پنجمین سالگرد توطئه ۱۵ فوریه استقبال خواهد کرد. همانطور که در آغاز فوریه ۲۰۰۶، ویان سوران، یکی از اعضای کمیته بازسازی پ‌ک‌ک، با گفتن «دیگر نمی‌خواهم با سیستم امرالی زندگی کنم» توطئه بین‌المللی و سیستم انزوا، شکنجه و نسل‌کشی امرالی را کاملا رد کرد و خواستار آزادی جسمانی رهبر آپو شد، اینک همه مردم کورد و بشریت دموکراتیک در ۲۵مین سالگرد آن همین کار را می‌کنند. توطئه بین‌المللی و نظام امرالی را کاملاً رد می‌کند و آزادی جسمانی رهبر آپو را می‌خواهد. اما این کار را با سبک نتیجه‌بخش و پیروزمندانه گریلا که دشمن را ویران می‌کند و از پیروزی به پیروزی می‌شتابد انجام می‌دهد. او با ضربه زدن به دشمنش به سوی پیروزی دائمی می‌شتابد، نه به سوی خودش.

روشن است که راه پیروزی کمپین و حرکت جهانی آزادی روشن است. نه تنها بیست و پنجمین سالگرد توطئه ۱۵ فوریه، بلکه ۸ مارس و نوروز نیز وجود دارد که اوج عملیاتی را رقم خواهد زد. انتخابات محلی در ۳۱ مارس وجود دارد. ۴ آوریل و ۱ مه وجود دارد. روشن است که دوره بهار از نظر اقدامات و کنش‌های برای آزادی بسیار پربار است. بی شک مردم کورد و دوستانشان که بر اساس کمپین و حرکت جهانی آزادی با امید و قاطعیت بیشتری وارد سال ۲۰۲۴ می‌شوند، از امکانات و فرصت‌های این فراوانی به درستی استفاده خواهند کرد و حرکت آزادی را از اوج به سوی اوج پیش خواهند برد. با برچیدن کامل نظام انزوا، شکنجه و نسل‌کشی امرالی راه را برای پیروزی هموار خواهد کرد.

از این حیث به نظر می‌رسد که بهار ۲۰۲۴ بیش از هر زمان و بیش از هر کس دیگری بهار کوردی خواهد بود. دیده می‌شود که دو هزار و هفتصد و بیست و چهارمین نوروز، همانند نوروز اول، بار دیگر سراسر کوردستان و جهان را روشن خواهد کرد. در حالی که زمین (جهان)، خانه مشترک ما، هر روز توسط نیروهای حاکم و دولت به سمت انقراض سوق داده می‌شود، به نظر می‌رسد این واقعیت که یک جهان آزاد جدید امکان‌پذیر است، که توسط پارادایم مدرنیته دموکراتیک توسعه یافته توسط رهبر آپو منادی شده است، عملی می‌شود.

هرکسی دستور کار خود را دارد و اگرچه برنامه‌های دیگری را در نظر می‌گیرد، اما عمدتاً سعی می‌کند دستور کار خود را غالب کند. این دستور کار ماست. بدون شک این دستور کار که همراه با خلق کورد شامل آزادی همه خلق‌ها، همراه با زنان و جوانان کورد آزادی همه زنان و جوانان و همراه با فرد کورد آزادی همه بشریت است؛ بیانگر ابراز موجودیت، زندگی آزاد، دموکراتیک و خواهرانه-برادرانه در برابر انواع ظلم و ستم و ویرانی است. بنابراین، ما نمی‌توانیم تحت تأثیر برنامه‌های تعیین‌شده توسط دیگران قرار بگیریم؛ ضمن درنظر گرفتن آنها، همیشه برنامه کاری خود را توسعه می‌دهیم و سعی می‌کنیم آن را مسلط کنیم.

اکنون در بیست و پنجمین سالگرد توطئه، علیه توطئه ۱۵ فوریه که سیستم انزوا، شکنجه و نسل‌کشی امرالی را بوجود آورد، دستور کار تمرکز بر اقدامات و کنش‌هایی است که ‌آزادی جسمانی رهبر آپو را هدف قرار می‌دهد. مبدل کردن اقدامات و کنش‌های ۲۵مین سالگرد به اوج کمپین و حرکت جهانی آزادی است. در حالی که وارد بیست و ششمین سالگرد می‌شویم، با درهم شکستن نظام انزوا، شکنجه و نسل‌کشی امرالی که مایه ننگ بشریت است، هدف ما نجات بشریت از این لکه سیاه می‌باشد. تبدیل «روز تاریک» مردم کورد به روشنایی است. این است که روز نسل‌کشی کوردها را به روز تولد دوباره آزاد تبدیل کنیم.

البته راه رسیدن به این هدف این است که هر روز از ماه فوریه را بر اساس کمپین و حرکت جهانی آزادی ما، روز اقدام و کنش برای آزادی جسمانی رهبر آپو قرار دهیم. از کنشگری و وارد عمل شدن علیه توطئه ۱۵ فوریه برای از بین بردن تمام ارتجاع گرایی، ظلم و ستم تاریخی می‌گذرد. این به این معنی است که هیچ کس در جای خود نمی‌ایستد، همه در هر کجا که هستند برای آزادی وارد عمل می‌شوند. پرکردن شهر کلن از مردم کورد و دوستانشان در ۱۷ فوریه به معنای دادن درس تاریخی به نیروهای توطئه‌گر است. پس بیایید ساکت نمانیم، بیایید با بزرگترین و معنادارترین کنش‌های آزادی در تاریخ به مصاف بیست و پنجمین سالگرد توطئه ۱۵ فوریه برویم، بیایید در ۱۷ فوریه کلن را پر کنیم و توطئه‌گران را پاسخگو کنیم!

منبع: روزنامه اوزگور پولیتیکا