دیپلماسی با طعم سرویس‌های استخباراتی!

"انتخاب هاکان فیدان برای پست وزارت خارجه ترکیه نشان داد که هدف دیپلوماسی پیش روی ترکیه، چاره‌یابی و حل مشکلات نیست بلکه اجرای طرح و برنامه‌هایی است با نیت ازبین‌بردن طرف مقابل و آن هم با سبک توطئه".

بعد از روی کار آمدن رجب طییب اردوغان در انتخابات ماه می سال جاری پیش‌بینی می‌شد دولتی که در ترکیه می‌خواهد بر روی کار بیاید دولتی استخباراتی و بر پایه‌ی جنگ خواهد بود. انتخاب هاکان فیدان از مهره‌های اساسی دستگاه جاسوسی میت برای پست وزیر خارجه نشان داد که هدف دیپلوماسی پیش روی ترکیه، چاره‌یابی و حل مشکلات نیست بلکه اجرای طرح و برنامه‌هایی است با نیت از بین بردن طرف مقابل و آن هم با سبک توطئه. 
در طول یک دهه‌ی گذشته و با آغاز بحران سوریه و علی‌الخصوص بعد از کودتای ساختگی ۱۵ تیر ۲۰۱۶ دولت اشتراکی آک‌پ و م‌ه‌پ سعی در گسترش سیاست‌های نئوعثمانی خود دارند. 
روزهای اخیر حملات گسترده‌ای به دیرالزور صورت گرفته است، این در حالیست که این منطقه با پاکسازی داعش و تسخیر پایتخت آن یعنی شهر رقه، درعملیات باغوز از طرف نیروهای سوریه دمکراتیک و یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زن در چارچوب سیستم خود مدیریتی شمال و شرق سوریه قرار دارد. گفتگوهای آستانه بین ایران، روسیه و ترکیه در بهار امسال رونمایی از نقشه‌ی جدیدی بود برای ساقط نمودن دستاوردهای خلقی و دمکراسی نو بنیاد روژآوا که مبتنی بر همزیستی خلقها می‌باشد.
هاکان فیدان در این سفرهای دیپلوماتیک  چە اهدافی را دنبال می‌کند ؟
این مهرە استخباراتی کە اینک سکان دیپلوماسی دولت ترکیە را برعهدە گرفتە است در روزهای اخیر با هدف متقاعد نمودن عراق برای همکاری با دولت ترکیە جهت مبارزە با حزب کارگران کوردستان (پ ک ک) راهی بغداد و متعاقبا شهرهولیر پایتخت حکومت اقلیم کوردستان شد.
دولت ترکیە با اینکە هر از گاهی مسئلە کورد را حل شدە تلقی می‌نماید و با حرکات نمایشی کە تنها مصرف داخلی دارند از پایان دادن بە پ‌ک‌ک حرف می‌زند، اما شواهد نشان می‌دهد که علیرغم این ادعاها کماکان کار و فعالیت دولت ترکیە برای ایجاد اجماع جهانی و منطقەای جهت مبارزە با پ‌ک‌ک در صدر گفتمان دیپلوماتیک دولت‌های متوالی بوده که بر سر کار آمده‌اند.
تنها شرط ترکیە برای حضور سوئد و دانمارک در ناتو نیز در همین چارچوب بود. اینک هاکان فیدان نیز تلاش دارد مقامات عراقی را برای قرار دادن پ‌ک‌ک در لیست ترور متقاعد نماید.
سودانی نخست‌وزیر عراق به گرمی از درخواست ترکیه استقبال نکرد. همین هم باعث شد فیدان شب را در بغداد نماند و به هولیر نزد هم پیمان قدیمی خود خانواده بارزانی برود.
 دولت عراق بە هیچ عنوان با پیش شروط ترکیە برای از سرگیری صادرات نفت و باز نمودن دریچەهای آب دجلە موافق نیست. زیرا قبول چنین شروطی بە معنی دست و پنجە نرم نمودن دولت عراق برای جنگ با نیروهای پ‌ک‌ک و رودرو شدن دولت مرکزی عراق با خلق کورد در این کشور می‌باشد؛ نیز به معنی افزودن بر تنش‌های داخلی عراق است. چنین وضعیتی خوشایند سایر نیروهای ذی‌نفع دراین کشور نمی‌باشد. 
درحال حاضر مقامات عراقی پاسخ مثبتی بە خواستەهای وزیر خارجە ترکیە ندادەاند، بلکە نسبت بە حوادثی کە اخیرا در کرکوک رخ می‌دهند از دولت ترکیە شاکی هستند. همانگونه که انتظار می‌رفت، اردوغان با در سر پروراندن رویای نئوعثمانی در صد سالە جمهوری، اهداف زیادەخواهانەای را پیگری می‌نماید. وی در صدد است بە مرزهای میثاق ملی برسد. در این راستا با همکار دیرینە خود پ‌دک (حزب دمکرات کوردستان عراق) سیاست‌های فوق را پیگیری می‌نمایند.
پ‌دک، در رفراندوم ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۷ بدون در نظر گرفتن وضعیت جهانی و منطقەای و نیز بدون مشورت و گوش فرا دادن بە هشدا‌رهایی در این زمینە و عواقب آن، رفراندوم را بر خلق کورد در اقلیم کوردستان تحمیل نمود. متعاقب آن با تسلیم نمودن شهر کرکوک و فرار نیروهای پیشمرگه، موقعیت کوردها و حکومت اقلیم بسیار تضعیف گشت و تا آستانه سقوط پیش رفت. بعد شش سال از خروج پ‌دک از شهر کرکوک، روزهای اخیر بە بهانەی انتخابات و گشایش دفتر این حزب در این شهر فضای متشنجی را ایجاد نموده و با بکارگیری احساسات ملی، سعی دارد آرای خود را افزایش دهد.
کارشناسان آگاه بە موضوع و سیاستهای این حزب، معتقدند چنین اقداماتی به هیچ عنوان در راستای منفافع کوردهای کرکوک نبوده و در دراز مدت به مانند مسئله رفراندم موجب خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد. در واقع این برخوردهای پوپولیستی در راستای پیادە نمودن سیاست‌های ترکیە و ایجاد زمینه‌ای برای رسیدن به مرزهای میثاق ملی است.
همزمان با کرکوک چند روز قبل از آن در یک نقشه مشترک بین ترکیه-ایران-سوریە-آمریکا، جهت تضعیف خودمدیریتی روژآوا در دیرالزور با تحریک بخشی از عشایر آن منطقه، آنها را نسبت بە خودمدیریتی و نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) شوراندند. 
این نقشه با مداخلەی ق‌س‌د و همکاری مجلس مردمی دیرالزور کنترل گردید و تا حد زیادی توانستند آن را ساقط نمایند.
اما اینک مقامات ترکیە با همکاری پ‌دک و جبهە ترکمانی در صدد پی‌ریزی نقشەهای خطرناکی می‌باشند. ابتدا دولت ایران وعراق از طریق حشد شعبی در این نقشه جای گرفتند و هر یک سعی دارد کرکوک را تحت سیطرە خود قرار دهد.
ایران از طریق حشد شعبی و شیعه نمودن ساکنین این شهر در یک برنامه‌ی دراز مدت سعی دارد کرکوک را به عنوان یک استان شیعی در چارچوب هلال شیعی قرار دهد.
هاکان فیدان هم در راستای سیاست‌های این کشور، این مسئله را پنهان ننمودە که هدف از سفر اخیرش، تحت فشار قرار دادن حکومت عراق  جهت تقویت جایگاە ترکمن‌ها در درون دولت عراق می‌باشد.
پشت پردەها حاکی از آن است که دولت ترکیە با نامیدن کرکوک بعنوان یک استان ترکمانی سعی دارد با ایجاد اختلافات قومی زمینە را برای مداخلات مستقیم فراهم نماید.
همچنان که می‌دانیم اردوغان در پی حوادث اخیر کرکوک و کشتە شدن چهار شهروند کورد بە دست نیروهای امنیتی اعلام داشت:«کرکوک شهر ترکمن‌هاست کە دارای تکثر فرهنگی می‌باشد». سخنان اردوغان از طرف مقامات عراقی از جملە قیس خزعلی  دبیر کل عصائب اهل حق عراق که نزدیک به سیاست ایران می‌باشد، با واکنش روبرو شد و آن راعملا اقدامی جهت مداخلە در عراق تلقی کردند. همچنین موجب واکنش شدیدی در بین مقامات عراقی شد.
برخی از کارشناسان آگاە بە امور عراق و ترکیە معتقدند، شکست سیاست‌های تضعیف خودمدیریتی روژاوا و کنترل اغتشاشات دیرالزور باعث شده ترکیە با همکاری پ‌دک بیشتر بر روی کرکوک تمرکز نماید که مبتنی بر سیاست تحریک احساسات قومی و ملی می‌باشد. آنها سعی دارند با ایجاد تنشهای قومی، زمینه‌ی مداخله ترکیه را فراهم نمایند. هم‌اینک در ترکیە گروهی از ترکمن‌ها و نژادپرست‌ها با سردادن شعار:« کرکوک گورستان کوردهاست» زمینە فاشیزم قومی را بسط می‌دهند.
به عقیده بعضی از مفسرین، احتمال دادە می‌شود طی یک نقشه استخباراتی که میت آن را طراحی کرده است، پ‌دک از حکومت عراق پا پس بکشد و ضمن ایجاد تنش در کابینە حکومت و غلیان احساسات قومی در کرکوک شرایطی را ایجاد نمایند که ترکیە بە بهانەی حمایت از ترکمان‌ها، اقلیم کوردستان را به طور کلی تحت سیطرە خود قرار دهد.