فلسفه‌ی ژن، ژیان، آزادی نقشه‌ی راه‌حل مسائل جامعه‌ی ایران است

کنگره‌ی هفتم پژاک یک بار دیگر، وظیفه و مسئولیت ما در روژهلات کوردستان و ایران را به طور گسترده تشریح کرد. پروژه و راه‌حل‌ را مشخص نمود. راه‌حل‌ و درمان تمامی آن‌ها نیز اندیشه و تفکر و پارادایم رهبر آپو است.

ابتدا برگزاری هفتمین کنگره‌ی حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) را به رهبر آپو، خانواده‌ی شهدای راه آزادی و شهدای انقلاب ژن، ژیان، آزادی و خلق کوردستان و خلق خود در روژهلات کوردستان تبریک می‌گویم.

در هر چهار بخش کوردستان و خارج از کوردستان و در اکثر کشورهای جهان برای آزادی جسمانی رهبر آپو مبارزه در جریان است، این مبارزات و تلاش‌ها را ارج می‌نهیم و به آن‌ها درود می‌فرستیم.

هفتمین کنگره‌ی پژاک در فضایی بسیار سخت و در شرایطی برگزار شد که کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو و راه‌حل دمکراتیک مسئله‌ی کورد و شور و نشاط خلق در اوج است. قطعا برای آزادی جسمانی رهبر آپو در هر چهار بخش کوردستان و در اکثر کشورهای جهان، مبارزه‌ای قوی و عظیم و ارزشمندی در جریان است، همزمان جنگ عظیمی در حد نسل‌کشی و نابودگرانه علیه خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان توسط دولت‌های اشغال‌گر به ویژه دولت اشغال‌گر ترکیه در جریان است. در عین حال قهرمانی‌های بزرگی توسط گریلاهای مدرنیته‌ی دمکراتیک و معاصر صورت می‌گیرد.

در چنین فضایی هفتمین کنگره‌ی پژاک را برگزار کردیم و البته کنگره تغییرات بسیار اساسی و مهم و گامی بسیار جسورانه را به همراه خواهد داشت. در چارچوب اندیشه‌های رهبر آپو و در چنین فضایی این کنگره برگزار شد. برای آزادی جسمانی رهبر آپو، نه تنها در روژهلات کوردستان؛ بلکه در سطح جهانی و هر چهار بخش کوردستان صدای عظیمی برخواسته است و این اولین بار است که برای آزادی جسمانی رهبر آپو چنین کارزاری در حال مبارزه است. ما دوران بسیار حساسی را پشت سر می‌گذاریم. وضعیت جسمانی رهبر آپو در این چارچوب به وضعیت حساسی رسیده است. آزادی جسمانی رهبر آپو باید فوری مورد توجه قرار گیرد. خلق کوردستان، زنان کورد، فارس، عرب، بلوچ، ارامنه و... در حال حاضر برای آزادی جسمانی رهبر آپو مبارزeی بسیار عظیمی را انجام می‌دهند.

۲۵ سال از سیاست انزوای تحمیلی بر رهبر آپو به پایان رسید و وارد ۲۶مین سال از سیاست نسل‌کشی سیاسی شدیم. به عنوان زنان مبارز روژهلات قطعا وظایف خود را می‌دانیم و با این احساس مسئولیت هفتمین کنگره‌ی پژاک را برگزار کردیم.

سیاست انزوا علیه رهبر آپو در سطح نسل‌کشی و نابودگری اجرا می‌شود. مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر آپو و پشتیبانی از کارزار آزادی جسمانی وی، مبارزه برای آزادی خود ماست. مبارزه برای کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو، مبارزه برای آزادی زنان است. کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو همزمان برای آزادی جوانان و تمامی جامعه است. روژهلات کوردستان باید بیش از دیگر بخش‌های کوردستان برای آزادی جسمانی رهبر آپو مبارزه نماید، حال باید پرسید چرا؟

برای این‌که آزاد گردیم، باید رهبر آپو، اندیشه و تفکرات و کتاب‌های وی را مطالعه نماییم و باید به صورت اساسی بر مبنای اندیشه‌ی رهبری خود را آموزش و سازماندهی نماییم. به همین سبب کنگره با شور و اشتیاق فراوان خواستار آزادی جسمانی رهبر آپو شد. تمامی شرکت کنندگان، ارزیابی قهرمانانه نشان دادند. به همین سبب وظیفه‌ی کنگره برای آزادی جسمانی رهبر آپو مشخص شد. فکر و اندیشه‌های رهبر آپو امروزه در روژهلات کوردستان، واکنش‌های جهانی در پی داشته است. تمامی اعضای برای آزادی رهبر آپو هم‌رای بودند. انقلابی که در روژهلات کوردستان و ایران مدت یک سال و نیم است آغاز شده است، از نظر فکری، سیاست انزوا را خنثی نموده است. اما دیگر زمان آن فرا رسیده است که اندیشه و افکار رهبر آپو را در بین تمامی خلق‌های ایران ‌سازماندهی نماییم. این اولین خواسته‌ی هفتمین کنگره بود.

خلق در ۸ مارس و نوروز ثابت کردند که فلسفه‌ی ژن، ژیان، آزادی تضمین‌ کننده‌ی آزادی است

هنگامی که برگزاری مراسم‌های نوروز امسال در روژهلات کوردستان را نگاه می‌کنیم، ده‌ها هزار انسان در کوچه و خیابان‌ها، در روستاها و شهرها شعار ژن، ژیان، آزادی را سر می‌دادند، این شعار قطعا شعار و فلسفه‌ی رهبر آپو است. در چارچوب این فکر و فلسفه برای این‌که خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان آزاد شوند، باید به صورت واضح و آشکار از فکر و اندیشه و شخصیت رهبر آپو صیانت به عمل آید. دفاعیات و ارزیابی‌های رهبر آپو را مطالعه نماییم، از فکر رهبر آپو برای اکولوژی، جامعه، زنان، جوانان، طبیعت، اخلاق و دیگر بخش‌های زندگی برای حیات آزاد و برقراری عدالت اجتماعی استفاده نماییم.

فلاسفه و علمای دیگر نتوانسته‌اند از همه ابعاد در حد رهبر آپو ارزیابی و اندیشه را توسعه دهند و به اجرا بگذارند، علیرغم برخی تلاش‌ها و مبارزاتشان، اما با شعار ژن، ژیان، آزادی خلق ما در روژهلات کوردستان و دیگر خلق‌های ایران این را انتخاب کرده و این را نشان دادند و به طور آشکار اعلام کردند که آن‌ها با اندیشه و فلسفه‌ی رهبر آپو می‌توانند به آزادی دست‌ یابند و کنگره‌ی ما نیز آن را تعریف نمود. چرا این تعریف را ارائه داد؟ زیرا خلق ما در روژهلات کوردستان و تمامی اقشار جامعه بسیار با عدم تغییر روبرو هستند.

در برابر رژیم اشغال‌گر ایران، واکنش‌ها بسیار عمیق و اساسی هستند. این را در ۸ مارس و نوروز آشکارا بیان کردند. قبل از آن نیز در سطح معلمان، ادیان، پزشکان و پرستاران، در ‌تمامی اقشار جامعه علیه رژیم نسل‌کش و به ویژه رویکرد این رژیم نسبت به زنان، این رژیم ایران است که سیاست نسل‌کشی و نابودگری را پیش می‌برد. لذا تمامی خلق‌های ایران با شعار و فلسفه‌ای قیام کردند که رهایی و آزادی خود را در آن دیده‌اند و این انقلاب تا امروز ادامه دارد. بنابراین کنگره ما وظیفه خود دانست این مرحله را ارزیابی کند.

کنگره در دوره‌ای عادی برگزار نشد. فقط طوری اجرا نشد که انگار یک پروسه است. این کنگره در واکنش به انقلاب ژن، ژیان، آزادی و خلق‌های ایران با پیشگامی زنان، در واکنش به انقلابی که یک سال و نیم از آن می‌گذرد، به عنوان یک انجام وظیفه و در این چارچوب کنگره برگزار شد. از این رو، به عنوان یک وظیفه‌ی اصلی مبارزه‌ برای آزادی جسمانی رهبر آپو را مبنای کار خود قرار داد و خلق روژهلات کوردستان و ایران آزادی خود را از طریق انقلاب ژن، ژیان، آزادی با شرکت در کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو تضمین خواهند کرد و این یک موضع و جسارت بزرگی بود و در این چارچوب تصمیمات لازم اتخاذ شد. افکار و اندیشه‌های رهبر آپو در هر کجا توسعه یابد، آن‌گاه آن‌جا آزاد خواهد شد، تاثیری همچون اتم دارد. فلسفه‌ی رهبر آپو در روژهلات کوردستان و خلق‌های ایران واکنشی در سطح انقلاب به دنبال داشت. این انقلاب باید روشن‌تر و گسترده‌تر و قوی‌تر گردد و با آزادی جسمانی رهبر آپو به اوج پیروزی خود برسد. تا زمانی که آزادی جسمانی رهبر آپو تضمین نگردد، کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو در تمامی بخش‌های کوردستان ادامه خواهد یافت و در روژهلات کوردستان نیز با تمام توان خود آن را ادامه خواهیم داد. در عین حال، این یک انتقاد از ما خواهد بود. خلق ما در روژهلات کوردستان، مادر شهدا، خلق میهن‌دوست، دمکراسی‌خواهان و اکولوژیست‌ها، انسانی که برای این‌که زن‌کشی اتفاق نیفتد و به قتل نرسد. به سیاست اعدام پایان داده شود. ایران یکی از کشورهایی است که در اجرای حکم اعدام بی رقیب است، برای مثال، در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۴، ۴ زن اعدام شدند. به همین سبب کنگره‌ی ما مسئله‌ی اعدام و تهدید و ایجاد فشار بر زنان را مورد برسی قرار داد. اگرچه زنان در همه جا پیشگام هستند، اما ذهنیت رژیم اشغال‌گر ایران این نقش را از زنان سلب کرده است. از این رو در کنگره مطرح شد که زنان بار دیگر به نیروی پیشرو جامعه در روژهلات کوردستان تبدیل شوند و با فلسفه و شعار ژن، ژیان، آزادی برای پیروزی انقلاب گام برداریم.

کنگره‌ی هفتم پژاک، تاکید بر وظیفه و مسئولیت ما در برابر انقلاب خلق‌های ایران بود

کنگره‌ی هفتم پژاک یک بار دیگر، وظیفه و مسئولیت ما در روژهلات کوردستان و ایران را به طور گسترده تشریح کرد. پروژه و راه‌حل‌ را مشخص نمود. راه‌حل‌ و درمان تمامی آن‌ها نیز اندیشه و تفکر و پارادایم رهبر آپو است. به این معنا که در سطح تمامی خلق‌های ایران مبارزه را در این حد پیش ببرند و در این چارچوب نیز تصمیماتی اتخاذ شد. ما باید افکار و اندیشه‌های رهبر آپو و مبارزات فعال خود را در چارچوب زنان، برای جوانان و برای آزادی خود پیش ببریم.

برای این‌که تمامی اقشار جامعه از زنان و جوانان گرفته تا هنرمندان و باورمندان، دانش‌آموزان ‌و دانشجویان و معلمان و استادان در آزادی زندگی کنند، همه‌ی‌ ما باید اندیشه‌های رهبر آپو را مطالعه کرده و برای این امر مبارزه کنیم. حتی به عنوان خلق ما در روژهلات کوردستان، حتی اگر روزانه نباشد، می‌توانند هر ده روز یک بار دور هم جمع شوند و قسمتی از دفاعیات رهبر آپو را برای آزادی خود مطالعه نمایند. یا ماهی یک بار دور هم‌جمع شود و دیدگاه‌های رهبر آپو را در مورد آزادی زنان بخوانند. به عنوان جوانان‌ می‌توانند ماهی یک بار جمع شوند و افکار رهبر آپو را در مورد جوانان مطالعه کرده و در مورد آن گفت‌وگو نمایند. این‌ها را به عنوان پروژه‌ای برای روژهلات کوردستان بیان می‌کنیم. همان‌طور که در سطحی جهانی خلق‌ها آزادی خود را در اندیشه‌های رهبر آپو می‌یابند، خلق ما در روژهلات کوردستان و ایران نیز بیش از دیگران این را دیده و درک کرده‌اند؛ چرا؟ زیرا شعار ژن، ژیان، آزادی ابتدا در باکور کوردستان مطرح شد و سپس در روژآوای کوردستان به سطح وسیع‌تری ترویج یافت و منجر به انقلاب شد. اما در‌ روژهلات کوردستان و ایران شعار و فلسفه‌ی ژن‌، ژیان، آزادی در سراسر جهان گسترش یافت. درست است که ژینا امینی نماد بود، اما شعار ژن، ژیان، آزادی در سطح جهانی، خلق‌ها برای این‌که آزاد گردند، این را به عنوان نقشه‌ی راه برای خود انتخاب کردند. هفتمین کنگره‌ی پژاک به این نکته اشاره کرد و بار دیگر وظیفه و مسئولیت ما را در خاورمیانه به ویژه روژهلات کوردستان و ایران تبیین کرد. به همین سبب هر فرد آزادی‌خواه باید اندیشه‌ی رهبر آپو را بیشتر مطالعه کند تا به آزادی نزدیک شود. بنابراین ما باید جامعه خود را بر اساس اندیشه‌های رهبر آپو در برابر سیاست نسل‌کشی اجتماعی و خلق‌ها سازماندهی کنیم.

یک بار دیگر کنگره‌ی هفتم پژاک را به خلقمان در روژهلات کوردستان و دوستان و افراد آزادی‌خواه در جامعه‌ی ایران تبریک می‌گویم‌. درخواست ما از خلقمان در روژهلات کوردستان این است که تصمیمات کنگره را با موضعی بالا در جامعه عملی نمایند. خط‌مشی سوم و پروژه‌ی ملت دمکراتیک باید قبل از آزادی زنان و پارادایم یک جامعه اخلاقی-سیاسی و اکولوژیکی سازماندهی کنیم. در همه جا باید کمیته‌ها، شعب و هسته‌های سازماندهی را ایجاد کنیم. بیایید با صدای بلند از رهبر آپو و کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو صیانت کنیم؛ زیرا در روژهلات کوردستان و ایران بانگ ژن، ژیان، آزادی سرداده شده است و گفته شده و این نیز صدای رهبر آپو بوده است. وظیفه و مسئولیت اصلی ما در برابر کنگره‌ی هفتم پژاک این است و وظیفه و مسئولیت اصلی نیز بر عهده‌ی زنان و جوانان است و با روحیه‌ی بسیج همگانی پیشگامی این دوره را بر عهده بگیرند. باید در برابر رژیم فاشیست و اشغال‌گر ایران شعار و فلسفه‌ی ژن، ژیان، آزادی را رساتر و گسترده‌تر کنیم و خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان نیز باید فلسفه‌ی ژن، ژیان، آزادی را به نقشه‌ی راه‌حل‌ مسائل جامعه به طور کل قرار دهند.

منبع: مجله‌ی‌ آلترناتیو- شماره ۲۸

چیمن شنه، عضو‌ پژاک