هیچ تفاوتی بین بمبگذاران انتحاری داعش و سرکوبگران جنبش «ژن ژیان آزادی» وجود ندارد

شرایطی که جنبش انقلابی «ژن ژیان آزادی» را شکل داده است ، امروز نیز به صورت قابل توجهی ادامه دارد. جامعه ایران دارای انرژی و جنبشی است که می‌تواند مبارزات دموکراتیک خود را تقویت کند.

آتش جنگ جهانی سوم بیش از پیش شعله‌ور می‌شود، ابتدا داعش وارد صحنه شد و حمله وحشیانه‌ای به کوردها انجام داد و در نتیجه مقاومت مردم کورد با پیشاهنگی گریلاهای پ‌ک‌ک، داعش شکست خورد. سپس جنگ اوکراین و پس از آن نیز جنگ اسرائیل و حماس به عنوان مرحله بعدی جنگ جهانی سوم روی داد، اما نباید انتظار داشت که این جنگ در این مرحله فروکش کند.

انفجار انتحاری در کرمان در سالگرد کشتن شاه کليد رژیم جمهوری اسلامی (قاسم سلیمانی) یک مرحله جدید این جنگ است. این انفجار سبب کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد. جمهوری اسلامی از «عناصر مقدس» خود به عنوان سپر و ابزار استفاده کرد. این احتمال وجود دارد که رژیم از این انفجار آگاه بوده باشد، حتی بعید نیست که نشانه‌ها و خطوط این اقدام انتحاری توسط ماموران اطلاعاتی کشیده شده باشد. زیرا خود را قربانی نشان دادن یکی از ویژگی‌های دائمی جمهوری اسلامی است ، تا بتواند خود را برای «تلافی» و مداخله ضد حمله تجدید کند.

از طرف دیگر، جبهه اسرائیل، ترکیه و آذربایجان در دام جنگ آذربایجان و ارمنستان، ضربه مهلکی به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در قفقاز وارد کرد. آنها ضد حمله ایران را از طریق حماس درک کردند ، جنگ در فلسطین موضع رژیم ایران را در برابر این جبهه تقویت کرد ، بنابراین احتمالاً داعش را تقویت کرده و ایران را مورد غضب قرار دهند. حتی این احتمال وجود دارد که این حملات انتحاری گسترده‌تر شود، در هر صورت وضعیت منطقه‌ای و داخلی جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که در آستانه ورود جنگ به داخل ایران است. از آنجا که مبارزات اقتدارگرایانه بین ایران و اسرائیل به یک جنگ برهنه تبدیل شده است ، این دو قدرت سلاح‌های خود را علیه یکدیگر ترسیم کرده‌اند. از طرف دیگر ، جبهه پان تورکیسم ترکیه و آذربایجان، جمهوری اسلامی را مانعی برای نقشه نئو عثمانی خود و دشمن زیاده‌خواهی‌های آن در منطقه می‌دانند. این جبهه چه از طریق نوکران ناسیونالیست کوردش مانند( بارزانی و حزب دمکرات کوردستان) و مجاهدین خلق و چه از طریق نیروهای جنایتکاری مانند داعش می‌تواند جبهه جدیدی را علیه جمهوری اسلامی بگشاید. درگیری بین دو جبهه روز به روز شدت می‌گیرد و انتظار می‌رود در نهایت به درگیری مستقیم ختم شود. جبهه ترکیه در تلاش است تا بر جنبش انقلابی «ژن ژیان آزادی» به نفع خود مسلط شود. اکنون ولو موقتاً قیام مردم ایران سرکوب شده و اکنون به فکر استفاده از راه‌های دیگر برای مقابله با جمهوری اسلامی است. بنابراین ممکن است حملات انتحاری و احیای داعش را پروژه‌ای مناسب بداند.

نکته اینجاست که هم رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی و هم جبهه «پان ترکیسم - احزاب ناسیونالیست کورد - مجاهدین خلق - داعش» برای خلق‌های ایران و خلق کورد به یک اندازه ترسناک هستند. هیچ تفاوتی بین داعش و نیروهای سرکوبگری که خون مردم بیگناه را در خیابان‌های ایران ریختند، وجود ندارد. سال ۲۰۲۴ آبستن درگیری‌های شدیدتر است، امسال سال تعیین کننده‌ای است، بنابراین ما باید از خطراتی که مردم ایران را تهدید می‌کند و همچنین از فرصت‌های موجود آگاه باشیم. شرایطی که جنبش انقلابی «ژن ژیان آزادی» را شکل داده است ، امروز نیز به صورت قابل توجهی ادامه دارد. جامعه ایران دارای انرژی و جنبشی است که می‌تواند مبارزات دموکراتیک خود را تقویت کند. به همین دلیل هم در برابر ظلم و ستم جمهوری اسلامی و هم در برابر جنگ طلبی قدرت‌های جهانی و نوکران منطقه‌ای آنها، نیازمند رویکردی متفاوت است. نیاز به یک اقدام سیاسی دارد که هم با دیکتاتوری رژیم و هم با جنگ طلبی قدرت‌های جهانی و نوکران آنها مقابله کند.

در این چهارچوب، آینده خلق کورد و همه خلق‌های ایران در گرو اجرای سیاست صحیح و گام‌های عملی در این راستا است.