ک‌ج‌ک‌: شرکت برق ترکیه سه قتل‌عام را همزمان انجام داد

کمیته اکولوژی ک‌ج‌ک اعلام کرد که شرکت برق ترکیه بیشتر از یک نهاد خدمتگذاری، یک نهاد ظالم است و گفت‌: ‌«تنها مبارزه‌ی مشترک و اکولوژیک ما می‌تواند این نگرش فاشیست و قاتل را متوقف کند.‌»

بیانیه ک‌ج‌ک

کمیته اکولوژی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک‌) در ارتباط با آتش‌سوزی که در میان مناطق چنار از توابع آمد و شمرخ از توابع مردین ایجاد شد و براثر آن ۱۴ نفر جان باخته و دها نفر دیگر مجروح شدند، بیانیه‌ای کتبی داد.

این بیانیه به مشروح زیر می‌باشد‌:

‌«ما در درد و آلام خلق خود که بدلیل قتل‌عام صورت گرفته درمناطق میان شمرخ و چنار به دست شرکت برق ترکیه ‌(موسوم به دداش DEDAŞ) و دولت ایجاد شده است، سهیم می‌باشیم. رحمت خداوند بر جان باختگان، به خانواده آنان و خلق کوردستان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحین نیز طلب شفای عاجل داریم.

بیانات شاهدان آشکار می‌سازد قتل‌عام از سوی شرکت برق ترکیه انجام شده است. شرکت برق ترکیه علیرغم مراجعات رسمی و هشدارهای خلق، سال‌های سال تیرک‌های برق را تعمیر نکرد و به همین دلیل کارش دوباره به دلیل مرگ و میر مبدل شد، مسئول اساسی این قتل‌عام است. علیرغم این نیز حکومت آک‌پ در جستجوی این است که مسئولان این نسل‌کشی را مورد حفاظت قرار دهد. حکومت آک‌پ به همراه شرکت برق مسئولان این قتل‌عام می‌باشند، با ادعای اینکه آتش‌سوزی از پریزهای برق ایجاد شده است می‌خواهند این جرم را پنهان کنند و مسئولیت آن را برعهده نگیرند.

شرکت برق ترکیه خدمات ارائه نمی‌دهد بلکه ظلم روا می‌دارد

شرکت برق ترکیه در آتش‌سوزی شمرخ و چنار با ایجاد تلفات جانی،‌ زیان اکولوژیک و مرگ صدها دام و حیوان،‌ سه قتل‌عام را همزمان انجام داد. سیاست‌های دشمنی که سال‌هاست به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک علیه خلق کورد اعمال می‌کند را به سطح نسل‌کشی رسانده است و این دشمنی را به شیوه‌ای آشکار نشان داد. شرکت برق ترکیه که شرکت توزیع، تقسیم و پخش برق می‌باشد، تا به امروز بصورتی مداوم خلق کورد را بدون آب و برق رها کرده و با این کارش از خدمات‌رسانی بیشتر به یک نهاد ظالم مبدل شده است. با سیاست‌های دشمنی با خلق، طبیعت و کشاورزی به راه و اجرا کننده اعمال جنگ ویژه و قتل‌عام اکولوژیک دولت ترکیه در کوردستان مبدل شد. برای جغرافیای کوردستان سدهایی می‌تواند احتیاجات آب‌ تما خاورمیانه را تامین کند را ایجاد می‌کنند، اما بدست دولت و شرکت برق ترکیه همان جغرافیا بی آب و برق باقی نهاده شد و کشاورزی و دامپروری به سطح نابودی رسید. با اعمال ظلم مداوم، فقر، بی آبی و مهاجرت را به خلق تحمیل کرد.

حکومت آک‌پ که در این آتش‌سوزی مداخله نکرد و زمینه قتل‌عام را فراهم ساخت، به اندازه شرکت برق ترکیه مسئول است. با این قتل‌عام یکبار دیگر دیده شد که برای خلق و طبیعت، بزرگترین فاجعه، دولت و سیاست‌های آن است. آک‌پ به مثابه زلزله مرعش مورخ ۶ فوریه، قتل‌عام سوما و الیچه دوباره دشمنی خود با خلق و طبیعت را نشان داد. دولت ترکیه تاکنون هواپیما، هلیکوپتر و ژاندارمری‌اش را برای به قتل رساندن خلق کورد و نابودی طبیعت و بیشه‌زار کوردستان بکار گرفته است. مانند شهرهای ترکیه ژاندارمری‌اش را نه برای محافظت از طبیعت بلکه برای نفع شرکت‌های طرفدار، قتل‌عام اکولوژیک و قتل‌عام بیشه‌زار ها را اجرایی کرد. نیروی هوایی دولت ترکیه و تمام امکاناتش برای قتل‌عام کوردها شبانه روزی در ربوسکی، ‌شنگال، روژاوا، باشور، در هر چهار سوی کوردستان در حالت آماده باش هستند، تا به امروز برای نفع و بهروری طبیعت و بصورت کلی از آنان استفاده نشد.  مسئولان دولت که هرساله بودجه جنگ را افزایش می‌دهند و از خود تعریف و تمجید می‌کنند که یکی از بزرگترین ارتش‌های ناتو می‌باشند، اما بودجه‌ برای آتش‌سوزی بیشه‌زارها،‌ فجایع طبیعی و بحران‌های آب‌ و هوایی تعیین نمی‌کند و علیرغم این نیز کمک‌رسانی هایی را که خلق انجام می‌دهد را نیز می‌دزدد.

دولت ترکیه همراه با اشغال خاک کوردستان و با اعمال سیاست‌‌های غیراکولوژیک،‌ سدسازی، مراکز برق و سیاست‌های ضد-کشاورزی که سال‌هاست در چارچوب جنگ در کوردستان روا می‌دارد،‌ می‌خواهد امکانات حیاتی برای خلق کورد را از میان بردارد و با این کار فاجعه و قتل‌عام را ژرفتر کند. با این عملکردها یکبار دیگر مشخص شد که دولت ترکیه با نگرش و ذهنیت فاشیستی و منفعتگرایش، بزرگترین تهدید علیه طبیعت و تمام خلق‌ها می‌باشد. بخاطر این ذهنیت دولت هر فاجعه‌ای که ما با آن روبرو می‌شویم بدتر از گذشته شده و راه را برای جدیدتر شدن آن نیز می‌گشاید.

باید در مقابل این اعمال دولت ترکیه سکوت نکنیم

شاید در نتیجه این ذهنیت ما با فجایع بزرگتری نیز روبرو شویم. به مثابه خلق‌های کوردستان، ترکیه و جنبش‌های اکولوژیک، در مقابل ویرانی، خشونت و فجایع دولت،‌ ما نیز دربرابر محافظت و دفاع از خلق، طبیعت و حیوانات مسئول هستیم. باید علیه تمام سیاست‌های دولت برای به مهاجرت واداشتن انسان‌ها و مصادره خاک آنها که اجرایی می‌سازد، مقاومت کنیم. باید ما در مقابل اعمالی که، نمی‌گذارند خلق به کشاورزی و دامپروری بپردازد و با مصادره و غصب بیشه‌زار، خاک و آب آینده ما را تهدید می‌کند، سکوت نکنیم.

مواردی که رخ می‌دهد یکبار دیگر نشانگر آنست که لازم نیست از دولت کمک خواسته شوند،‌ درمقابل تمام فجایع دولت باید تدابیر اتخاذ شوند و مبارزه گسترش داده شود. کسانی که طرفدار خلق، طبیعت و حیات هستند،‌ پس از تمام فاجعه‌ها، چیزی را که باید انجام دهند اینست که منتظر کمک‌رسانی دولت نباشند، گسترش همبستگی، سازماندهی و مقاومت چنین است. سیاست‌های حکومت علیه طبیعت و خلق تنها با مبارزه‌ای سازماندهی شده و آگاه‌شدن تمام طرفین، می‌توان متوقف کرد. برای اینکه این قتل‌عام‌ها متوقف شوند باید تمام امکانات و راه‌ها را بسیج کرد و برای طبیعت و جامعه مبارزه کرد. باید شکرت برق ترکیه و دولت از قتل‌عامی که انجام دادند و ظلمی که تا به امروز روا داشتند،‌ حسابخواهی شود. برای این هم باید مبارزه انجام گیرد.

دردی که از این فجایع کشیده می‌شود یکبار دیگر نشان می‌دهند که ویران کردن و تخریب اکولوژیک مسئله‌ای مشترک است و یک غم مشترک برای همه می‌باشد. در کجای دنیا هم که باشد، در مقابل هر درختی که بریده می‌شود، آب و هوایی که نابود می‌شود و کثیف کردن آنان،‌ باید با آگاهی ارزش‌های مشترک برخورد کنیم و از آنان محافظت کنیم. در مقابل سیاست‌های دولت که تحت عنوان ‌«امنیتی»، تروریزه می‌کند هر محیطی و هر چیزی را، مهم است که آگاهانه حرکت کنیم زیرا درخت‌ها،‌ آب و هوایی که از سوی دولت نابود می‌شود، ارزش‌های مشترک آینده ما هستند. با این آگاهی و احساس مسئولیت،‌ عملی کردن مبارزه اکولوژیک، یگانه موضعی است که برای طبیعت و ما مفید می‌باشد و به نفع تمام ما و آینده‌مان خواهد بود همچنین در مقابل این قتل‌عام ما را قدرتمندتر می‌سازد. تنها مبارزه مشترک اکولوژیک ما می‌تواند، نگرش فاشیست و قاتل را متوقف کند. جلوگیری از فجایع حکومتی با مبارزه ممکن است.‌»