پیام دمکراتیک و صلح‌طلبانه‌ی نوروز کوردها

«نوروز امسال نیز به طور کل نوروز صلح و دمکراتیک کوردها برای خلق‌ها و دولت‌ها منطقه‌ای و جهانی بود.»

خلق کورد نوروز را به عنوان روز تازه و آغاز تازه‌ای در سال می‌بینند. اما در عین حال، نوروز برای خلق کورد دارای زمینه‌ای تاریخی، سیاسی، اجتماعی، تشکیلاتی و وحدت و پیام و برنامه و پروژه‌ی آغاز دوره‌ای تازه در زندگی مشترک با خلق‌های همسایه است. خلق کورد امسال را از تمامی سال‌های قبل نوروز و آغاز سال تازه‌ی کوردی را پرشورتر از گذشته جشن گرفتند و با انتشار پیام وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز خلق‌‌ها و پرچم مقاومت را به اهتراز درآوردند. در هر نقطه از کوردستان، روستاها، شهرها، شهرک‌ها، بخش‌ها، با لباس کوردی و با شور و شوق کوردی، در کنار یکدیگر همراه با زنان و پیر و جوان به دوستان و دشمنان پیام دادند. نوروز یک نماد ملی و یک پروژه ملی و دمکراتیک کوردی است برای همزیستی مسالمت‌آمیز و دمکراتیک با سایر جوامع و خلق‌های منطقه و جهان است.

خلق کورد در نوروز امسال «۲۷۲۴» کوردی، آشکارا اعلام کرده‌اند که کوردها طرفدار صلح و اتحاد با دیگر ‌خلق‌های منطقه و مخالف جنگ و درگیری و اختلاف و بی‌ثباتی هستند. همچنین این را نیز اعلام کردند که خلق کورد ملتی صلح‌طلب هستند، برخلاف دولت‌های اشغال‌گر کوردستان که همیشه سعی می‌کنند کوردها را ملتی جنگ‌طلب و جدایی‌طلب نشان دهند.

در پیام‌های نوروز در روژهلات کوردستان، زنان و جوانان در خط مقدم جشن‌ها قرار داشتند و بدون ترس نمادهای ملی را به نمایش گذاشتند و مشعل آتش را روشن کرده بودند و بلند فریاد می‌زدند، مقاومت زندگی ا‌ست و تسلیم شدن مرگ است. زنده باد همزیستی مسالمت‌آمیز و دمکراتیک خلق‌ها از چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام و کرماشان گرفته تا ارومیه، خوی، سلماس، ماکو و گذرگاه اسن‌دره همه باهم شعارهایی چون، مرگ بر فاشیسم و ​​دیکتاتوری و نه به زندان و اعدام و حجاب اجباری و فتنه‌انگیزی و تقسیم کردن را سر می‌دادند.

دایه شریفه مادر رامین حسین پناهی در شهر دیولان با آتش زدن طناب اعدام، این پیام را داد که خلق کورد، سیاست اعدام فرزندانش را نمی‌پذیرد و خواستار رفع حکم اعدام فرزندانشان است و رژیم و دولت ایران از خلق کورد و دیگر خلق‌های ایران و به ویژه از مادران و زنان طلب بخشش نماید. همچنین دیگر پیام نوروز کوردی، صیانت کردن از فرهنگ و سنن اصیل کردی بود. با پوشیدن انواع مدل‌های لباس کوردی و دست در دست یکدیگر و روشن نمودن آتش از روز چهارشنبه سوری تا سیزده بدر، حدود یک ماه با برگزاری مراسم‌های مختلف هم فرهنگ و آداب خود را به نمایش گذاشتند و هم این پیام را  دادند که هیچ کس قادر نیست کوردها را از آداب و فرهنگ هزار ساله‌ی خود دور نماید.

درست است که کوردها به دلیل سیاست‌های سیستم حاکمیت مردانه و سیاست آسمیلاسیون اجباری دولت‌ها بر خلق کورد تا حدودی از فرهنگ واقعی خود جدا شده‌اند، اما به دلیل غنا و تنوع جامعه‌ی کوردی، نتوانسته‌اند به طور کل جامعه‌ی کوردی را از اصل خود جدا کنند. از این رو، خلق کورد هرگاه فرصتی پیش آمده باشد، به بهترین شکل ممکن از حقوق دمکراتیک خود استفاده کرده و با سایر خلق‌ها و جوامع همسایه پیام عشق و اتحاد داده‌اند. کوردها خلقی صلح‌طلب و میهن‌دوست هستند که حاضر نیستند از آب و خاک و هوا و فرهنگ و سنت‌های خود دست بردارند.

خلق ما در روژهلات و باکور و روژآوا و باشور در پیام نوروز خود به طور واضح به هر چهار دولت ترکیه، ایران، سوریه و عراق اعلام کردند، کوردها، کوردهای سابق نیستند. جمعیت کوردها بالغ بر ۵۰ ملیون نفر است و دیگر آن‌ها فهمیده‌اند که تنها راه‌حل مسائل از طریق دمکراتیک و مسالمت‌آمیز ‌و اتحاد و وحدت است و سیاست جنگ‌طلبانه‌ی دولت‌های اشغال‌ کننده‌ی کوردستان و طرح‌ها و برنامه‌ی دولت‌ها و نیروهای هژمون‌گرای جهانی و خط‌مشی ملی‌گرایی و دولت‌گرایی را رد می‌کنند. بنابراین همه باید با این حساسیت و جدیت به خلق کورد نزدیک شوند. امروز کوردهای آزاد به هویت جدید خاورمیانه تبدیل شده‌اند. اگر این دولت‌ها نیز می‌خواهند صلح و ثبات و امنیت و آسایش را در خاورمیانه و جهان برقرار کنند، باید پیام‌های نوروز خلق کورد را به درستی بخوانند و با خلق کورد بر اساس حقایق تاریخی و فرهنگی و اخلاقی و سیاسی برخورد کنند. کوردها در باکور کوردستان با این قدرت با شجاعت و انرژی و شور و شوقی که در نوروز امسال دریافت کردند، در انتخابات محلی این پیام را نیز به دولت اشغال‌گر ترکیه و حکومت حزب عدالت و توسع-حزب حرکت ملی دادند که آن‌ها سیاست قیوم و دیکتاتوری و فاشیستی را نمی‌پذیرند و بار دیگر اداره‌ی شهرداری‌ها را به صاحبان اصلی آن بازگرداند.

در روژآوای کوردستان و شمال سوریه، از شهر دِرک گرفته تا رقه و دیرالزور و شهبا و عفرین و حلب و دمشق، خلق کورد به رژیم سوریه و خلق‌های سوریه این پیام را دادند که خلق کورد، خواهان اتحاد و همزیستی با خلق‌های دیگر سوریه است و مخالف تقسیم و جدایی‌طلبی است، اما همزمان نیز از حقوق دمکراتیک خود دست برنمی‌دارد، باید وضعیت کورد را در نظر گرفت. کوردها دارای یک سیستم خودمدیریتی هستند. این سیستم، اتحاد خلق‌های سوریه را حفظ می‌کند و تضمین‌گر اتحاد و صلح است، به شرطی که دولت و رژیم سوریه نیز این فرصت را غنیمت بشمارد و با خلق کورد برخورد درستی داشته باشد.

جوامع و خلق‌های اصیل عراق و دولت نیز باید مذاکره‌ای واقعی با مخاطب راه‌حل مسائل انجام دهند. خلق‌های عراق در مدت ۲۰ سال گذشته، زورگویی و سختی و ویرانی و گرسنگی و آوارگی و نسل‌کشی زیادی را تجربه کرده‌اند. دیگر زمان آن فرا رسیده است که با عقل سلیم و دمکراتیک به مسائل باقی مانده برخورد کنیم و تجربه شکست‌های پیشین را تکرار نکنند. با دولت‌های اشغال‌گر کوردستان، به ویژه دولت اشغال‌گر ترکیه و حکومت حزب عدالت و توسعه-حزب حرکت ملی علیه کوردها ائتلاف نکنید. صد سال است که دولت اشغال‌گر ترکیه بلای جان خاورمیانه است. اقدامی برای ایجاد درگیری بین خلق‌ها علیه یکدیگر است. دولت و حکومتی مزدور سیستم اقتدارگرای جهانی است. پروژه‌ای علیه صلح، دمکراسی و همزیستی خلق‌هاست.

امروز پروژه‌ی ملت دمکراتیک در روژآوای کوردستان تمامی جوامع و خلق‌های شمال سوریه را گرد هم جمع کرده است. اما دولت اشغال‌گر ترکیه و سیستم اقتدارگرای جهانی این اتحاد خلق‌ها را تاب نمی‌آورند. نوروز امسال نیز به طور کل نوروز صلح و دمکراتیک کوردها برای خلق‌ها و دولت‌ها منطقه‌ای و جهانی بود.