قتل رفیق زلال انتقام از جنبش آزادی و مردم کرکوک است

دولت اشغالگر ترکیه و حزب دمکرات کوردستان با به قتل رساندن رفیق زلال خواستند اوضاع شهر را برهم بزنند و آرامش و ثبات کرکوک را از بین ببرند و از این طریق راه را برای مداخله تبهکاران داعش هموار کنند.

روز جمعه ۱۹/۲/۲۰۲۴ ، کانال «بی رقیب» پ‌دک با خبر فوری از به قتل رسیدن یکی از کادرهای جنبش آزادی در کرکوک خبر داد و گزارش داد که دو نفر نقابدار سوار بر موتور سیکلت با اسلحه دارای صدا خفه‌کن ۹ گلوله به بدن یکی از کادرهای جنبش آزادی شلیک کرده و به مکان نامعلومی فرار کردند. در خبرها همچنین گفته شد که وی از اعضای جنبش آزادی و یک زن اصالتاً اهل شهر حسکه در روژاوای کوردستان است. برای یک فرد عادی این خبر ممکن است مانند یک خبر عادی باشد اما وقتی یک کارمند رسانه و یک فرد هوشیار به این خبر نگاه می‌کند، برایش مشخص می‌شود که این خبر توسط یک کانال اطلاعاتی تهیه شده است که بسیار نزدیک به حادثه و قاتلان است. اول اینکه کانال خبری و گزارشگر آن از پیش تعیین شده است. دوم اینکه خبرنگار عمداً جنسیت آن کادر، نام و محل تولدش را ذکر می‌کند تا از آن به عنوان سلاحی علیه جنبش آزادی به دلیل موضع ملی و فعالیت‌های آن در کرکوک و اقلیم کوردستان استفاده کند. ثالثاً به دلیل موضعی که جنبش آزادی در انتخابات شورای کرکوک برای اتحاد کوردها نشان داد و مردم را به مشارکت تشویق کرد. کانال خبری و خبرنگارش مدام از محل تولد کادر جنبش آزادی صحبت می‌کند و از این طریق می‌خواهد هویت جنبش آزادی را زیر سوال ببرد. بنابراین این خبر بیش از یک خبر معمولی رسانه‌ای، یک خبر اطلاعاتی و جاسوسی است.

این خبر بر اساس آگاهی‌های اطلاعاتی و سیاست خصمانه نفرت و انتقام و به دور از معیارهای ملی و حرفه‌ای تهیه شده است. چنین اخباری کاملا به دور از اخلاق رسانه‌ای است. این نوع تهیه اخبار فقط مختص اشغالگران است و از آنها انتظار می‌رود. واضح است که افرادی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند از قوانین و اخلاق ملی به دور هستند و بیش از اشغالگران در خدمت سیاست اشغالگری در کوردستان هستند. مردم کورد و افراد فعال در رسانه‌ها، به ویژه اصحاب رسانه و خبرنگاران با لباس کوردی، نباید از مرزهای ملی و اخلاقی عبور کنند.زیرا این فقط فریب افکار عمومی است و در خدمت سیاست اشغالگری است و نسل‌کشی مردم کورد را توجیه می‌کند. این کانال نقش آژانس آناتولی ترکیه در کوردستان را دارد وگرنه ربطی به مسئله کوردها و رنج مردم کورد ندارد. نکته دیگری که در این مقاله کوتاه می‌خواهم به آن اشاره کنم، دلایل پنهانی قتل رفیق زلال، معروف به فریال سلیمان خالد است. قتل رفیق زلال در کرکوک مثل همه قتل‌های این شهر نیست. این یک قتل فردی نیست، قتلی نیست که ناشی از یک مشکل اجتماعی یا بدهی باشد. این قتل یک نسل‌کشی سیاسی است و کمتر از قتل رفقا سکینه جانسز ، لیلا شایلمز، فیدان دوغان و قتل اوین گویی در فرانسه و قتل ناگیهان آکارسل در سلیمانیه و قتل رفیق شمال در کفری نیست.

جنبش آزادی در انتخابات شورای کرکوک به شدت از اتحاد احزاب سیاسی کورد و شرکت در یک لیست واحد برای اتحاد کوردها، برای هم زیستی مسالمت آمیز جوامع تشکیل دهنده حمایت کرد و با این کار احزاب کوردی تعداد زیادی از آرا را به دست آوردند. اما پس از انتخابات، دولت اشغالگر ترکیه با دعوت از یک هیئت عراقی به ترکیه اعلام کرد که مخالف تشکیل انجمن هستند و حزب دمکرات کوردستان در تصمیم‌گیری‌های تعیین کننده با آنهاست و حتی گفتند که هویت کرکوک ترکمنی است و آنها به هم زیستی جوامع اعتقاد ندارند. همانطور که در باکور کوردستان با تعیین قیم ها به آرای مردم احترام نمی‌گذارد، در مورد کرکوک هم همین فکر را می‌کند. بنابراین مردم ما و کسانی که به کرکوک اهمیت می‌دهند باید از این منظر به قتل رفیق فریال سلیمان خالد نگاه کنند.

مبارزان جنبش آزادی نیز باید بدانند که وظیفه سنگین و مقدسی دارند. جنبش آزادی، کادرها و مبارزان و دوستانش باید به خود و مواضع خود ببالند که همیشه در کنار مردم هستند و واقعاً نگران آرمان مشروع مردم خود هستند و تنها نیرویی هستند که در این زمینه در سطح عراق پروژه دارند.

نکته دیگری که رفقای جنبش آزادی و تلاشگران آن باید به آن افتخار کنند این است که نه دست آنها در دست نیروهای بیگانه است، نه دستی در غارت اموال مردم دارند و نه جایی برای پنهان کردن تروریست ها و گروه‌های غیرقانونی. آنها نیروهای مخفی و نیروهای مسلح غیرقانونی و رهبران و مدیران تاریخ مصرف گذشته ندارند.

خلق کورد در کرکوک باید از شهید فریال و جنبش آزادی صیانت کنند و در مقابل اشغالگری سر خم نکنند و با این کار از آرایی که در انتخابات به دست آورده‌اند صیانت کنند. مردم ما باید با صیانت از شهید فریال از اراده تسلیم ناپذیر روحیه مردم کرکوک صیانت کنند.

دولت اشغالگر ترکیه و حزب دمکرات کوردستان می‌خواهند با قتل رفیق زلال اوضاع شهر را برهم بزنند و آرامش و ثبات کرکوک را از بین ببرند و از این طریق راه را برای مداخله تبهکاران داعش هموار کنند.

خلق کورد در کنار سایر جوامع و اجزای شهر باید در این مورد قاطع باشند که کرکوک شهر وحدت خلق‌ها و شهر صلح و آزادی است. این امر تنها با صیانت از شهید زلال و اهداف او میسر و تضمین می‌شود و آرزوهای دشمنان شکست می‌خورد.