سال ۲۰۲۴ سال مقاومت بیشتر و پیروزی خواهد بود

واضح است که عملکرد گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان در تمام طول سال ۲۰۲۴ پیشرفت کرده و ادامه خواهد یافت. ضربات مهلکی را بر نیروهای فاشیست-اشغال‌گر وارد خواهد کرد و پیشگامی کارزار آزادی جهانی را عهده دار خواهد بود.

با ضربات مهلکی که بر نیروهای فاشیست حزب عدالت و توسعه (آ‌ک‌پ)-حزب حرکت ملی (م‌ه‌پ) وارد شد، شالوده‌ی ذهنیت و سیاست نسل‌کشی به لرزه درآمد. از این طریق سال ۲۰۲۳ را به سال گریلا تبدیل کرد و از هم اکنون مبارزه را تقویت کرد و دست‌آورد بزرگ‌تری را برای سال ۲۰۲۴ تضمین کرد.

در پایان سال ۲۰۲۳ فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق (ه‌پ‌گ)، آمار جنگ سال را برای افکار عمومی منتشر کرد.

تقریبا نصف سال ۲۰۲۳ بدون انجام عملیات سپری شد، گریلاهای ه‌پ‌گ و یژا استار به طور کل ۱۷۱۲عملیات انجام داده‌اند. در این عملیات‌ها، به طور کل ۹۱۹ سرباز ترکیه کشته شدە و ۱۲۸ سرباز نیز مجروح شدەاند. قطعا گریلاها توانستند این تعداد را بە اثبات برسانند، اما این فقط نصف آنچە است کە واقعیت دارد. همچنین تعدادی نیز وجود دارند که گریلا نتوانسته‌اند آن را ثابت کنند. همچنین در روند جنگ سخت و دشوار در طول سال ۱۷۹ گریلا به شهادت رسیده و ۲ گریلا نیز اسیر شده‌اند. به جر این نیز فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ ۱۰۸۳ بار از بمب ممنوعه و سلاح شیمیایی استفاده کرده است، ۱۵۸۰ حمله‌ی هوایی انجام داده و ۹ بار نیز با بمب اتمی تاکتیکی حمله کرده است.

این آمار ثابت می‌کند که مانند سال گذشته در طول سال گریلا ابتکار عمل به خرج داده و نیروهای فاشیستی آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ ضربات مهلک و سنگینی را متحمل شده‌اند. این نشان می‌دهد، ارتش اشغال‌گر ترکیه در مناطق حفاظتی میدیا گرفتار شده و به دلیل حملات گریلا روند از بین رفتن و شکست آن آغاز شده است. این نیز این را نشان می‌دهد که شاید گریلاهای آزادی‌‌بخش کوردستان جنگ را به سطح بالاتری ببرند و مرحله‌ای عملیاتی را برای پاکسازی نیروهای اشغال‌گر-فاشیست در کوه‌های کوردستان را آغاز نمایند.

بدون شک این وضعیت نشان دهنده‌ی سطح عملکرد گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان در مبارزه تیمی هماهنگ و تونل‌ها است. سطح سبک و تاکتیک‌ها را نشان می‌دهد. این به قدرت گریلای دارای روحیه‌ی فداکاری آپویی اشاره دارد. خلق کوردستان از طریق گریلاهای فداکار به دوستان و دشمنان و همگان اعلام کرده است که سیستم حفاظت جوهری خود را توسعه است. حقیقت را به کسانی که می‌گویند نقش گریلا به اتمام رسیده است و آن‌هایی که با نگاه کردن به حماس به دنبال گریلا می‌گردند، نشان داد.

به طور کل واضح است که این عملکرد گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان در طول سال ۲۰۲۴ توسعه می‌یابد و تعمیق و ادامه خواهد داشت. ضربات سنگینی به نیروهای فاشیست-اشغال‌گر وارد خواهند کرد و پیشگامی کارزار آزادی جهانی را عهده دار خواهند بود. بیشترین سهم را در کارزاری که برای آزادی جسمانی رهبر آپو و راه‌حل‌ مسئله‌ی کورد آغاز شده است را بر عهده خواهد داشت. فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ و شریک کورد خائن آن را مجبور به عقب‌نشینی از مناطق اشغالی خواهد کرد.

مبارزه برای آزادی و دمکراسی با پیشگامی چنین گریلایی قطعا در سال ۲۰۲۴ بر اساس پیروزی‌های بزرگ توسعه خواهد یافت و این واقعیت از هم اکنون آشکار شده است. زیرا شانس ارتش فاشیست ترکیه برای ادامه‌ی اشغال و ایستادگی در برابر گریلا، صفر است. برای تغییر وضعیت، دیگر حمایت ناتو و حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) از ارتش اشغال‌گر ترکیه کافی نیست. اکنون ابتکار عمل جنگ در دست گریلا قرار دارد، در مبارزه‌ی نیروهای آزادی‌بخش و دمکراسی‌خواه است. از این رو، واضح است که سال ۲۰۲۴ به سال مقاومت بیشتر و پیروزی‌های بزرگ تبدیل خواهد شد.

وضعیت داخلی و خارجی ترکیه نشان می‌دهد که تحولات در تمامی سال ۲۰۲۴ بر همین اساس پیش خواهد رفت. واضح است که پس از انتخابات در سال ۲۰۲۳، روند تازه‌ای آغاز شده است. ریاست کل ج‌ه‌پ تغییر کرد، ائتلاف ج‌ه‌پ-ای پارتی به پایان رسید و حزب ای پارتی به مرحله‌ی انحلال رسید. دیگر احزاب اپوزیسیون، چهره‌ی واقعی آن‌ها آشکار شده است، مورد استقبال آن‌چنانی قرار نخواهند گرفت. در مقابل، عرصه‌ی سیاست دمکراتیک با انتقاد جدی خود را نو و بازآفرینی کرد و به تنها امید جامعه‌ی ترکیه تبدیل شده است.

این وضعیت بر انتخابات محلی در پایان ماه مارس تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است نیروهای فاشیست متحمل شکست جدی شوند. این نیز باعث تسریع در فروپاشی فاشیسم اردوغان-باخچلی خواهد شد. دولت فاشیستی آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ نمی‌تواند در مقابل گریلا و سیاست‌ دمکراتیک ایستادگی نماید، به سرعت رو به فروپاشی است. مرحله‌ی تحولات در سیاست، طیب اردوغان و دولت باخچلی را به سطح فروپاشی و سقوط خواهد کشاند. به دلیل جنگ در کوردستان، بحران اقتصادی و انحطاط و نابودی اجتماعی، بر تسریع روند فروپاشی تأثیر خواهد گذاشت. دیگر ممکن نیست جامعه‌ی ترکیه را برای طولانی مدت تحت چنین دیکتاتوری فاشیستی نگه داشت.

همانند وضعیت داخلی، وضعیت خارجی نیز به خوبی نشان می‌دهد که دیکتاتوری فاشیستی اردوغان و باخچلی روز به روز رو به سقوط و فروپاشی هستند. دولت طیب اردوغان در سیاست خارجی رو به پایان است. قبلا بر اساس روابط با اعراب و جایگاه نظامی خود در افغانستان خود را نگه داشته بود. در بحران سوریه در بین آمریکا و روسیه، برای افزایش طول عمر خود دست به برخی تلاش‌ها زد. در هنگام جنگ اوکراین، برای تکیه بر مذاکرات خود با روسیه و عضویت سوئد در ناتو، برای به دست آوردن برخی منافع، وارد برخی بازارهای کثیف شد. خواست از طریق نقش تحریک‌آمیز در جنگ غزه، برخی از منافع را حفظ نماید در قدرت بماند.

ولی اکنون تمامی این‌ها به پایان رسیده‌اند. تمامی این سیاست‌ها باعث شد که طیب اردوغان به اشغال‌گری ادامه دهد، ضربات مهلکی را بر ترکیه وارد کردند، ترکیه را به کشوری متضاد با سیستم مدرنیته‌ی سرمایه‌داری تبدیل کرد. جایگاه استراتژیک ترکیه دو قرن گذشته، نقش خود را به عنوان میانجی بین اروپا و آسیا و نگهبان خاورمیانه از دست داده است. در پایان در عربستان طی مسابقات فوتبال، روسیاهی و وضعیت کثیف آن‌ها نمونه خوبی برای دیدن و درک رسوایی آن‌ها است. دیگر ترکیه نمی‌تواند به سیاست‌های خارجی قبلی خود ادامه دهد.

به طور خلاصه، ترکیه دیگر نمی‌تواند از طریق فاشیسم آ‌ک‌پ و م‌ه‌پ که دشمنی با کورد و سیاست‌های فاشیستی و نسل‌کشی را پیش‌ می‌برند، قادر به سرپا ماندن نیستند. به همین دلیل، سیاست و ذهنیت جنگ‌طلبانه و دشمنی با کورد فرومی‌پاشد و سیستم شکنجه و انزوای امرالی از بین خواهد رفت. با آزادی جسمانی رهبر آپو، آزادی کوردها و دمکراتیزه شدن ترکیه صورت خواهد گرفت. این تنها فرصت و سیاستی است که ترکیه را نجات خواهد داد. کنفدرالیسم دمکراتیک مرتبط با خودمدیریتی‌های منطقه‌ای و ملت دمکراتیک ترکیه تنها راه‌حل است.

در سال جدید، مبارزه در ترکیه به طور کامل بر همین اساس ادامه خواهد یافت. در برابر ذهنیت و سیستم فردگرایی و مرکزگرا و فاشیستی آ‌ک‌پ و م‌ه‌پ، ذهنیت و سیستم ابتکار عمل منطقه‌ای و اکثریتی رفته رفته توسعه خواهد یافت. از گریلا گرفته تا مقاومت خلق و تا جنبش آزادی‌بخش جهانی با پیشگامی زنان و جوانان، تمامی مقاومت‌ها بر این اساس قرار خواهد داشت و مقاومت در تمامی عرصه‌ها گسترده‌تر و مقتدرانه‌تر خواهد بود. سال ۲۰۲۴ برای ترکیه‌ی نوین و دمکراتیک به سال آغاز موفقیت تدریجی تبدیل خواهد شد. در سال ۲۰۲۴ رویاها و امیدهای ما باید بر این مبنا باشد و زندگی و مبارزات ما در طول سال بر همین اساس باشد. برای تمامی کسانی که بر اساس این پرنسیپ‌ها زندگی می‌کنند و مبارزه می‌کنند، آرزوی موفقیت دارم و سال نو را به آن‌ها تبریک می‌گوییم!..

منبع: ینی اوزگور پلتیک