شروع جنگ تونل‌ها

عملیات انقلابی انجام شده در چند وقت اخیر باعث شد که دولت اشغالگر ترکیه دچار ترس شدید شود. اکنون گریلاها بیش از هر زمان دیگری به کوردستان آزاد و رهبری آزاد نزدیک شده‌اند.

دولت اشغالگر ترکیه در فوریه ۲۰۲۱ به گاره حمله کرد. در این حمله، گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان به رهبری فرمانده خود شورش بیت‌الشباب و همراهانش، ضربه بزرگی به دولت اشغالگر ترکیه وارد کردند. دولت اشغالگر ترکیه که می‌دانست در برابر گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان شکست خواهد خورد، روش‌های کثیف خود را آغاز کرد و از مواد منفجره ممنوعه استفاده کرد. در این جنگ ۴ روزه، فرمانده جاویدان شورش بیت‌الشباب و رفقایش ضربات سنگینی به ارتش اشغالگر وارد کردند و به کاروان جاودانگان پیوستند.

در سال ۲۰۲۱، دولت اشغالگر ترکیه با پیشرفته‌ترین فناوری به منطقه گاره حمله کرد. هدف از این حمله ربودن و نابودی سربازانی بود که به اسارت گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان درآمده بودند. گریلاهای ه‌پ‌گ و یژا استار به صورت حرفه‌ای به این حملات پاسخ دادند و ضربات سنگینی به ارتش اشغالگر وارد کردند. در این جنگ ارتش اشغالگر ترکیه شکست خورد و این امر با دلاوری فرمانده بزرگ شورش بیت‌الشباب محقق شد. فرمانده شورش روح زمانه را درک کرده و برای جنگ تونل‌ها پیشقدم شد. فرمانده شورش با مقاومت خود راه را برای تولد دوباره و تحولات بزرگ هموار کرد. این مقاومت، این پیروزی راه را برای گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان به سوی یک روش جدید جنگی باز کرد و تغییرات بزرگی در تاکتیک ایجاد کرد. گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان تجربه قابل توجهی در جنگ تونل‌ها به دست آورده بودند. این تجربیات که با سالها مبارزه سخت به دست آمده بود، اکنون در حال عملی شدن بود. دولت اشغالگر ترکیه پس از این شکست برای انتقام شکست خود در گاره، این بار به زاپ، متینا و آواشین روی آورد و عملیات گسترده‌ای را در این مناطق آغاز کرد و می‌خواست نقشه‌های خود را برای حمله به باشور کوردستان عملی کند. البته دولت ترکیه این عملیات را به تنهایی آغاز نکرد. اولاً با کمک نیروهای بین‌المللی و کوردهایی که سال‌هاست علیه خلق کورد همراه اشغالگران هستند یعنی با کمک حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک)، عملیات را آغاز کردند. این روند برای مردم کورد به ویژه برای گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان به یک روند جدید تبدیل شد.

قبل از شروع جنگ در این مناطق، گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان خود را آماده کرده بودند. مقدمات آزادیخواهان کوردستان وارد مرحله جدیدی شده بود. گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان با عزمی راسخ به این مرحله پیوستند.

با شروع عملیات، گریلاها نیز جنگ تونل‌ها را شروع کردند، یعنی شروع به حمله به دشمن کرده و به آنها ضربه زدند. در مامرشو، زندورا، کل آواشین، جنگ کرامت، جنگ پاسداری از ارزش انسانیت به راه افتاد. جنگ قهرمانان دوباره در زاپ آغاز شد. جوانان کوردستان بیش از هر زمان دیگری خود را برای جنگی سخت آماده کرده بودند و با شروع عملیات با مقاومت بی‌امان به سلاحی در مقابل ارتش اشغالگر تبدیل شدند. آنها به مانعی در مقابل اشغالگران کوههای کوردستان تبدیل شدند. آن جوانانی که سینه‌های خود را در مقابل تانک‌ها و توپ‌های دشمن قرار داده بودند، اکنون سینه‌های خود را در برابر سلاح‌های ممنوعه، تاکتیک‌های هسته‌ای و ترموباریک سپر کرده‌اند. نه مواد شیمیایی و نه هواپیماها و تانک‌ها و توپ‌های اشغالگران نتوانستند در مقابل مقاومت آنها بایستند. با وجود حملات سنگین، گریلاها بیش از هر زمان دیگری به پیروزی نزدیک شده‌اند. این روش جنگ تونل‌ها به رهبری فرمانده جاودان شورش بیتالشباب آغاز شد و امروز در سراسر کوردستان اجرا می‌شود.

اکنون روند یک جنگ جدید، مقاومت جدیدی برای گریلاها آغاز شده است. این روند فرآیند بازسازی و توسعه جنگ تونل‌ها بود. در سال ۲۰۲۲ این جنگ سخت‌تر شد و اشغالگرانی که می‌خواستند زاپ، آواشین و متینا را اشغال کنند با ضربات سنگین گریلاهای کوردستان مواجه شدند. گریلاهای آزادی‌بخش  کوردستان بیش از هر زمان دیگری با استفاده از تاکتیک‌های جدید و اقدامات قوی راه را بر روی اشغالگران بستند. گرچه دولت وحشی ترکیه می‌خواست با حمایت خانواده بارزانی پیش برود، اما نتوانست. زیرا اینجا سرزمین مقدس مردم کوردستان بود و گریلاهای آزادیخواه کوردستان از کرامت مردم کوردستان محافظت می‌کردند. به خصوص در سال ۲۰۲۳ ، حملات اشغالگران به مناطق حفاظتی مدیا دشوارتر شد. به دلیل ضربات سنگین گریلاهای آزادی‌بخش، دولت نسل‌کشی که در طول تاریخ خود تا امروز در میانه جنگی بزرگ علیه مردم کورد بوده است، بارها به کثیف‌ترین روش‌ها متوسل شد. در مامرشو، گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان با پیشاهنگی فرمانده سرحد گراوی ضربات بزرگی به اشغالگران وارد کردند. دولت ترکیه نتوانست در مقابل مقاومت قهرمانان جوان ایستادگی کند و از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرد. دولت ترکیه در میان طیف وسیعی از جنایات جنگی علیه مردم کورد قرار دارد و به جنایات خود ادامه می‌دهد و ده‌ها بار در مکان‌ها و زمان‌های مختلف علیه گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده و باعث به شهادت رسیدن گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان شده است. اشغالگرانی که در برابر مقاومت گریلا توان ایستادگی ندارند، مکرراً از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ از سلاح‌های ممنوعه علیه گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان در دره تیار استفاده شد و باعث شهادت بسیاری از گریلاها شد. همچنین در طی ۳-۴ سال گذشته در آواشین، زاپ و متینا، هر روز و هر لحظه از سلاح‌های ممنوعه علیه گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان استفاده می‌شود.

به ویژه در پایان سال ۲۰۲۳ و در آغاز سال ۲۰۲۴، عملیات انقلابی که توسط گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان انجام شد، سال را رقم زد. در عملیات‌های انقلابی به دلیل برف سنگین و شرایط سخت، گریلاها لحظه‌ای متوقف نشدند و به اشغالگران حمله کردند. در این عملیات انقلابی، اشغالگرانی که با همکاری پ‌دک در کوهستان‌های کوردستان مستقر شده‌ بودند، ضربات سنگینی از گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان متحمل شدند. در این عملیات‌های انقلابی، گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان با شور و شوق فراوان و روحیه انتقام جویانه به مصاف اشغالگران رفتند. در این عملیات‌ها اسلحه‌های زیادی به دست آمد و اشغالگران بسیاری کشته شدند. همچنین گریلاها بسیاری از مکان‌های استقرار اشغالگران را ویران کردند. این عملیات که به نام شهید لیلا سُرخین، شهید احمد روبار و شهید هلمت دِرِلوک انجام شد، باعث شد که دولت اشغالگر ترکیه در ترس و وحشت زیادی فرو رود. این عملیات مهر خود را بر سال ۲۰۲۴ زد و گریلاها با عزم و اراده فراوان در شکست اشغالگران به قوی‌ترین شکل عملیات‌های خود را انجام می‌دهند. دولتی که این همه از سربازانش تعریف می‌کرد، این همه تبلیغات انجام می‌داد، این همه جنگ ویژه در مورد گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان به راه انداخت، همه دروغ‌های آنها با عملیات  گریلاها آشکار شد. اکنون گریلا بیش از هر زمان دیگری به کوردستان آزاد و رهبری آزاد نزدیک شده‌اند.