شورای اجرایی ک‌ن‌ک کارنامه نشست خود را اعلام کرد-تکمیلی-

در خاتمه نشست شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) آمده است: «نیاز به وحدت سیاسی مابین احزاب سیاسی کورد امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.»

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) با بیانیه‌ای کتبی کارنامه نشست خود را که در ۱ دسامبر ۲۰۲۳ انجام داد، منتشر نمود. در کارنامه که به تحلیل اوضاع سیاسی خاورمیانه پرداخته است، تلاش برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به‌عنوان وظیفه‌ی اصلی قلمداد شده است.

در کارنامه این نشست موارد زیر بیان شده است:

«در ارزیابی دستور کار سیاسی، تحولاتی که به‌عنوان جنگ حماس و اسرائیل تعریف شده است، اساساً مرحله جدیدی را در منطقه خاورمیانه آغاز کرده است. در واکنش به این تحولات، به‌ویژه ایران و ترکیه  می‌خواستند صدا و قدرت خود را به عنوان قدرت‌های حاکم بر منطقه خاورمیانه نشان دهند. با وجود اینکه این دو دولت در جنگ حماس و اسرائیل خود را حامی مردم فلسطین اعلام کردند، هیچ قدرتی آنها را باور نکرد. زیرا هر دو دولت در حال ستم بر خلق کورد هستند. از سوی دیگر، هر دو دولت با کمک‌های گسترده از نیروهایی مانند حماس حمایت می‌کنند و از آنها برای منافع خود استفاده می کنند. دولت ایران می‌خواست با فشار و حملات نظامی به روژآوای کوردستان، کوردها را به سمت خود بکشاند و قصد داشت در درگیری‌هایش با آمریکا از کوردها به نفع خود استفاده نماید.

به‌ویژه در این جنگ اخیر بین حماس و اسرائیل، این خطر وجود دارد که تغییرات جمعیتی در مکان‌هایی که تحت اشغال دولت ترکیه هستند، ایجاد شود و آوارگان غزه در آنجا مستقر شوند. ک‌ن‌ک از مقامات سیاسی و مردم فلسطین می‌خواهد که در دام سیاستی که بر آنان القا می‌شود، گرفتار نشوند. کوردها یک سده است که برای کشوری آزاد می‌جنگند و هزاران شهید برای سرزمین خود تقدیم کرده‌اند. ک‌ن‌ک همچنین از نیروهای بین المللی که تغییرات بافت جمعیتی را دنبال می‌کنند، خواست تا دچار چنین سیاست اشتباهی نشوند.

در دستور کار سیاسی، وضعیت روژهلات کوردستان و دولت ایران به عنوان یک موضوع ویژه مورد توجه قرار گرفت. مبارزه خلق ما، مردم ایران در روژهلات کوردستان و ایران با شعار "زن زندگی  آزادی" ادامه دارد. نیاز به وحدت سیاسی مابین احزاب سیاسی کورد امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. همچنین، توسعه اتحاد با سایر خلق‌های ایران وظیفه مهم کوردها است. زیرا خود اتحاد باعث تقویت قدرت می‌شود.

در همین چارچوب در کارنامه‌ی شورای اجرایی ک‌ن‌ک به تلاش‌های ایران برای محدود کردن نیروهای روژهلات که در اقلیم کوردستان پایگاه و مقر دارند اشاره شده است و گفته شده است که ترور و مورد هدف قرار دادن انقلابیون روژهلات در باشور به عملی عادی تبدیل شده است و نیروهای باشور نیز در راستای وظایف میهن‌دوستانه عمل نمی‌کنند و منافع اشغال‌گران برای آنان مهم‌تر است. ک‌ن‌ک برای مقابله با این وضعیت و خطرات از نیروهای روژهلات کوردستان درخواست کرده است که هرچه سریع‌تر برای تقویت صفوف خود و اتحاد بیش‌تر تلاش کنند.

درباره‌ی وضعیت روژآوای کوردستان و شمال و شرق سوریه و تداوم حملات دولت ترکیه ک‌ن‌ک به این اشاره کرده است که هوشیاری و اقدامات اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه مانع از دست‌یابی دولت ترکیه به اهداف خود برای از بین بردن دست‌آوردهای خلق کورد در آن بخش شده است.

درباره‌ی‌ باکور کوردستان نیز به تشدید و گسترش کارزار آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ادامه‌ی مقاومت گریلاهای آزادی‌بخش اشاره شده است و گفته شده که این اقدامات باعث به مشکل خوردن رژیم ترکیه شده است.

در ادامه شورای اجرایی ک‌ن‌ک خواستار این شده است تا مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد به عنوان وظیفه‌ی اصلی تلقی شود.

بخش دیگر این کارنامه‌ی ک‌ن‌ک به باشور کوردستان اختصاص یافته است و ضمن یادآوری ترور دنیز بولبون عضو و نماینده‌ی دفتر ک‌ن‌ک در هولیر درخواست نمود تا حکومت اقلیم و حکومت عراق دست‌های پشت پرده‌ی به شهادت رساندن این عضو ‌ک‌ن‌ک را آشکار نمایند و قاتلین را نیز مجازات کنند.

 قرار است ۱۸ دسامبر انتخابات انجمن استان‌های عراق برگزار شود و این انتخابات مناطق باشور کوردستان در استان‌های نینوا، کرکوک، صلاح‌الدین و دیالی را نیز در بر خواهد گرفت و به همین سبب شورای اجرایی ک‌ن‌ک درخواست کرده است که «معیارهای شفافیت و دمکراتیک بودن در این روند انتخابات باید لحاظ شود تا خلق ما بتواند آزادانه رای بدهند.»