در اصول زن آزاد سازش‌ناپذیر بود

اثر وارشین، مبارز قهرمان خلق کورد، به خاطر موضع سازش‌ناپذیرش در قبال اصول زن آزاد و شخصیت مقاوم و مبارزش همیشه در یادها خواهد ماند.

شهید اثر وارشین

دولت ترکیه اعمال انواع نسل‌کشی، نسل‌کشی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و فیزیکی به صورت برنامه‌ریزی‌شده و سیستماتیک علیه مردم کوردستان را روا می‌بیند. مهاجرت میلیون‌ها نفر به شهرهای ترکیه مانند استانبول، ازمیر و آنکارا از الزامات سیاست دولت ترکیه بود. هدف آن بیگانگی مردم کورد از فرهنگ، زبان، هویت، واقعیت و طبیعت خود بود و این همچنان ادامه دارد. یکی از خانواده‌هایی که در معرض این اقدامات قرار گرفت، خانواده گریلای یژا استار، اثر وارشین (دیلان دوراک) بود. به همین دلیل مجبور شدند از زادگاهشان اَردَخان به استانبول مهاجرت کنند.

این خشونت نامحدود باعث شد که اثر در سرزمینی که متعلق به او نبود، چشمانش را به روی جهان بگشاید. اثر وارشین در استانبول به عنوان عضوی از خانواده گولان وابسته به اردخان متولد شد. در محلی که او متولد و بزرگ شد، زبان مادری او، کوردی، به رسمیت شناخته نشده و هیچ ارزشی از فرهنگ، هنر، لباس و جامعه کوردی پذیرفته نمی‌شد. این هدف دولت ترکیه است. نژادپرستی و سیاست‌های یکسان‌سازی زندگی مردم را در بر می‌گیرد و سعی می‌کند آنها را به واقعیت‌های نادرست خود محکوم کند. اثر وارشین که به اجبار به دور از ذات خود بزرگ شود، در دوران تحصیل با آشنایی با جنبش‌های انقلابی به واقعیت کورد و کوردستان پی برد. او شروع به پرسیدن سوالاتی از خود کرد: «من کی هستم و اینجا چه کار می‌کنم؟» این سوالات اولین جرقه‌هایی بودند که آتشی عظیم را به راه انداختند. با این سؤالات، تناقضات و کنجکاوی زیاد او شکل گرفت. اگر او کورد و اهل کوردستان است، چرا این همه مدت از این واقعیت و ذات خود دور ماند؟ چرا در کوردستان نیست؟ جغرافیای منطقه سرحد چگونه جایی بود؟ چه روستایی بود و چرا غارت شد؟

تا زمانی که پاسخی برای سوالاتش یافت

اثر که این سؤالات ذهنش را دربرگرفته بود، تا زمانی که پاسخی برای آنها پیدا نکرد، آرامش پیدا نکرد. با این حال طولی نکشید که او پاسخ سوالات خود را پیدا کرد. اثر که در دوران تحصیل با جنبش‌های انقلابی آشنا شده بود، پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را از گروهی از جوانان کورد شنید. این بار او به دنبال سوالات بزرگتر و مهمتر بود. او شروع به پرسیدن سوالاتی از این قبیل کرد که رهبر آپو کیست، چه نوع قدرتی دارد، چه نوع افکاری دارد. قدرت ذهن وی چه بود که می‌توانست با ذهنیت هزاران ساله مخالفت کند و معکوس کند؟ این بار کنجکاوی او زیاد و عمیق بود. او متوجه شد که نمی‌تواند پاسخ‌های خود را در آن جامعه و آن سیستم دریافت کند. او متوجه شد که مدارسی که این ایده‌ها در آنجا مطرح و اجرا شده در کوهستان‌های کوردستان بوده است. پس از آن تصمیم خود را گرفت و گفت: «در این مدرسه با دکترین رهبر آپو خدمتگزار آرمان کشورم خواهم بود» و در سال ۲۰۱۴ به صفوف گریلا پیوست.

موضع و ایستار سارا را مبنا قرار داد

دیلان اکنون در کوهستان‌های کوردستان تولد تازه‌ای را تجربه می‌کرد، هر جنبه‌ای از زندگی با تمام جزئیاتش معنای تازه‌ای داشت. به همین دلیل در صفوف گریلا نام اثر وارشین را انتخاب کرد. تاریخ پیوستن مبارز حقیقت، اثر وارشین، مصادف با سالگرد شهادت سارا (سکینه جانسیز)، یکی از پیشگامان جنبش زنان بود. سرکشی، موضع‌گیری و مقاومت شهید سارا اثر وارشین را به شدت تحت تأثیر قرار داد و او خط‌مشی مبارزاتی سارا را اساس قرار داد. او با این هدف بزرگ در مسیر انقلابی خود گام برداشت. پس از گذراندن دوره آموزشی به عنوان یک مبارزه تازه‌وارد در منطقه گاره، مدتی در یگان‌های نظامی منطقه ماندگار شد. اثر وارشین که پس از گاره در مناطق متینا و قندیل ماند، آموزش‌های نظامی بسیاری را گذراند و در سبک‌ها و تاکتیک‌های جنگ گریلایی مهارت پیدا کرد.

تبدیل به سپری فولادین شد

او همچنین می‌دانست که رسیدن به اهدافش آسان نخواهد بود. به همین دلیل، علاوه بر آموزش نظامی، آموزش مقدماتی پارادایم را در آکادمی‌های ایدئولوژیکی فرا گرفت. گریلا اثر که با دقت و حساسیت فرصت‌های پیش‌روی خود را ارزیابی می‌کرد، سپری فولادی در برابر حملات اشغالگران شد. اثر از مبارزان زندگی آزاد گفت: «ما به عنوان شاگردان رهبر آپو باید بدانیم که به حقیقت رسیده‌ایم، زیرا حقیقت حقیقت رهبر است. بنابراین مرحله جستجوی حقیقت را پشت سر گذاشته‌ایم. اکنون از ما خواسته شده است که حقیقت را بفهمیم و عملی کنیم.» گریلا اثر که این افکار را دارد در زندگی پر مبارزه خود مؤثر و بزرگ بود. او پیشگام بود. او آگاه بود که برای رسیدن به اهدافش مشارکت فوق‌العاده لازم است. او می‌دانست که برای پایان دادن به مبارزات چند دهه‌ای و گرفتن انتقام هزاران شهید، توفیقات زیادی لازم است. با این دانش و اندوخته‌هایش، او در هر وظیفه و کاری شرکت کرد، با دست‌یابی به موفقیت در فعالیت‌هایش در عملیات‌های موثری شرکت کرد.

مبارز آزادی اثر، جنگی را که در سال‌های اخیر در جریان است اینگونه ارزیابی کرد: «با شدت روند جنگ روحیه بسیار خوبی وجود دارد، همه چیز به ما می‌گوید که به یک پیروزی بزرگ نزدیک می‌شویم، در چنین روندی برای ما افتخار است که جان خود را فدا کنیم تا به پایانی باشکوه برسیم.»

فداکاری در مغز، قلب و فکر

او در میانه یک روند دشوار، به سوی سرزمین پیشاهنگ مو قرمز خود رفت، جایی که زیلان در آن عملیات فدائیانه‌ای انجام داد، با تمام وجود باور داشت که منطقه درسیم، چیزهای زیادی برای او به ارمغان خواهد آورد. درسیم با سرکشی و زیبایی‌اش چیزهای زیادی به او می‌آموخت. گریلا اثر که همیشه در کنار رفقایش عمل می‌کند و مبارزه شهدا را اساس قرار می‌دهد، سفر به حقیقت را با این جمله خلاصه می‌کند: «با مشارکت خود به آرزوی رفقای زیبای خود که همراه با آنها جنگیده‌ام خواهم رسید و به آنها ثابت خواهم کرد که من رفیق درستی هستم. امروز همه چیز در کوردستان با مبارزه زنان کورد در حال تغییر است. مشارکت رفقای زن که زندگی تحمیلی نظام را رد می‌کنند نشان می‌دهد که ما به چه مرحله‌ای رسیده‌ایم. بنابراین مبارزه خود را به بالاترین سطح خواهم رساند تا شایسته رفقایم باشم. ما فلسفه ایثار و فداکاری را انتخاب کردیم. فداکاری نه تنها در عمل، بلکه در مغز، قلب و اندیشه نیز صورت می‌گیرد. من بارها از خودم سوال کردم تا به این سطح برسم و تلاش من همچنان ادامه دارد.»

همانند نام خودش، اثر جاودانه

گریلا اثر وارشین از مبارزان قهرمان خلق کورد و رفیقش اَدَسا جَژنا در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ در برابر حملات دولت ترکیه تا آخرین نفس مقاومت کرده و به شهادت رسیدند. اثر وارشین، مبارز قهرمان خلق کورد، که به خاطر موضع سازش‌ناپذیرش در قبال اصول زن آزاد و شخصیت مقاوم و مبارزش همیشه در یادها خواهد ماند، همچون هزاران تن از رفقایش میراثی مزین به مبارزه و مقاومت از خود به جای گذاشت. هزاران تن از رفقایش در مسیر این میراث به راه‌شان ادامه می‌دهند و به موفقیت‌هایی می‌رسند که در خور فداکاری‌اش باشد.