یادداشت

دموکراسی در ترکیه‌ای که کوردها در آن قتل‌عام می‌شوند!

نیروهای دموکراتیک ترکیه و ج‌ه‌پ نمی‌توانند طوری رفتار کنند که گویی مشکلی وجود ندارد. با نادیده گرفتن، سکوت و گذر نمی‌توان از فاشیسم گذار صورت داد و دموکراسی را توسعه داد.

دولت ترکیه نیروی بزرگی را در باشور کوردستان انباشته کرده است و به این کار ادامه می‌دهد. اردوغان تکرار کرد که در تابستان امسال عملیات خود را افزایش خواهند داد. در حال حاضر فعالیت نظامی گسترده در باکور کوردستان وجود دارد. گزارش‌هایی از درگیری در بسیاری از مناطق وجود دارد. حملات آنها به روژاوا به نوعی ادامه دارد. به بهانه‌ی انتخابات محلی، روژاوا همچنین تهدید می‌شود. در واقع آنها مدام تکرار می‌کنند که به عمق ۳۰ کیلومتر تمام روژاوا را تحت کنترل خود خواهند گرفت. خلاصه همه کوردستان در معرض حمله آشکار است و جنگ گسترده شده است.

دوگانه‌های اردوغان و باغچلی تمام امکانات ترکیه را صرف این جنگ و اشغال کرده‌اند. اقتصاد در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. قدرت خرید مردم به تدریج در حال کاهش است. ج‌ه‌پ خواهان افزایش حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگان است. به همین دلیل بیانیه می‌دهد و راهپیمایی ترتیب می‌دهد. اما منطقه‌ای که منابع اقتصادی به جز غارت و دزدی در آن جریان دارد، جنگ علیه کوردها است. این جنگ محیط دموکراتیک ترکیه را مسموم می‌کند. همچنین موجب اجرای قانون دوگانه در کشور می‌شود. در غرب سیستم قیم وجود ندارد، اما در مناطقی که کوردها هستند وجود دارد. آنها تمام شهرداری‌های ه‌د‌پ را برای دو دوره تصرف کردند. اکنون این تصرف و مصادره‌ها ادامه دارد.

آک‌پ و م‌ه‌پ نمی‌خواهند در مورد مشکلات واقعی ترکیه بحث کنند. مسئله کورد فقط مسئله امروز نیست. این یک مسئله تاریخی است و به همه مردم ترکیه مربوط می‌شود. وقتی جنگ وجود دارد، دموکراسی از بین می‌رود. قانون در حال خراب شدن است. تبلیغات نژادپرستانه و ملی‌گرایانه در حال افزایش است و اذهان عمومی تار می‌شود. فضای سیاسی متشنج است و مخالفان سرکوب شده‌اند. به طور خلاصه، بخصوص کوردها، فقرا و کارگران تاوان جنگ را می‌پردازند. فرزندان حاکمان به جنگ نمی‌روند. بی‌پول و بیکار نمی‌مانند. دارند خامه مملکت را می‌خورند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نیروهای جدید به باشور کوردستان منتقل شده‌اند. صحبت از بیش از ده هزار سرباز جدید و صدها خودروی زرهی و تانک است. نیرو همچنان در حال تقویت است. حملات هوایی به مناطق مقاومت افزایش یافته است. افزایش بسیار زیادی در حملات به مواضع جنگی با سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه وجود دارد. مطبوعات حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) در مورد مسائل زیادی گزارش می‌دهند، اما این حملات و گسترش اشغالگری را که سرنوشت باشور را رقم خواهد زد، نادیده می‌گیرند! روشنفکران و احزاب کورد به نوعی به این وضعیت عادت کرده‌اند. هیچ واکنش یا بحث جدی وجود ندارد. پ‌دک به خاطر منافع محدود و محاسبات قدرت خود کل کوردستان را به خطر می‌اندازد. دولت ترکیه پ‌ک‌ک و گریلاها را از باشور بیرون خواهد کرد و منطقه به پ‌دک واگذار خواهد شد! پس از انجام پاکسازی، ارتش ترکیه عقب‌نشینی می‌کند! اگر کسی این را باور کند، به این معنی است که هرگز دولت ترکیه را نشناخته است. حداقل اکنون گریلا در برابر ارتش ترکیه مقاومت می‌کند و شجاعت جنگیدن را دارد. آیا پس از انحلال گریلا، پ‌دک قدرت و اراده برای بیرون راندن ترکیه را خواهد داشت؟ به هیچ وجه. تمام دستاوردهای باشور نیز از بین خواهد رفت.

دولت ترکیه حتی به انتخابات شهرداری روژاوا اعلام جنگ می‌کند. حتی شهرداری‌های داخل ترکیه را که طبق قوانین این کشور تصاحب شده بودند، تصرف می‌کند. چرا باید باشور کوردستان را زنده نگه دارد؟ چرا وقتی وارد باشور شده و در آنجا مستقر گشته عقب‌نشینی کند؟ آیا به خاطر پ‌دک کوردستان را به رسمیت می‌شناسند؟ آیا کوردی هست که اینقدر ساده‌لوح باشد؟ وجود ندارد. بنابراین، مردم، روشنفکران و احزاب کورد باید در مورد اقدامات پ‌دک گفتگو کنند و بدون هیچ تأخیری موضع‌گیری کنند.

نیروهای دموکراتیک ترکیه و ج‌ه‌پ نمی‌توانند طوری رفتار کنند که گویی مسئله‌ای وجود ندارد. ج‌ه‌پ برای حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگی بحث می‌کند و سعی می‌کند دستور کار را تعیین کند. اما در مورد مسئله کورد و جنگ که بزرگترین و سرنوشت‌سازترین مشکلات کشور است سکوت می‌کند. با نادیده گرفتن، سکوت و گذر نمی‌توان از فاشیسم گذار صورت داد و دموکراسی را توسعه داد. اگر ج‌ه‌پ و دیگر نیروهای اپوزیسیون مشکلاتی مانند دموکراسی و احیای اقتصاد دارند، ابتدا باید در مقابل جنگ و اشغال بایستند. هزینه این جنگ برای اقتصاد چقدر است؟ آیا کسی می‌داند، در موردش صحبت کند و یا بپرسد؟ خیر، چرا کسانی که محاسبه می‌کنند سپرده‌های ارزی صدها میلیاردی بر اقتصاد تحمیل می‌کنند، هرگز هزینه جنگ را در نظر نمی‌گیرند؟ اردوغان و باغچلی می‌خواهند اپوزیسیون را اخته کنند و آن را «محلی و ملی» کنند اما اگر جنگ تشدید شود و اردوغان اعلام بسیج کند، اگر ترکیه دموکراتیک را هدف قرار دهد، همه نیروهایی که طرفدار جنگ و فاشیسم نیستند، باید موضع بگیرند و وارد عمل شوند.

منبع: یِنی اوزگور پولیتیکا