فراخوان ه‌ب‌د‌ه در سالگرد قتل‌عام خلق ارمنی

کمیته اجرایی جنبش انقلابی متحد خلق‌ها ‌(ه‌ب‌د‌ه) در ۱۰۹مین سالگرد قتل‌عام ارمنیان طی بیانیه‌ای مکتوب فراخوان اعتراض و حسابخواهی از فاشیسم را داد.

بیانیه ه‌ب‌ده در سالگرد قتل‌عام ارمنیان

کمیته اجرایی جنبش انقلابی متحد خلق‌ها ‌(ه‌ب‌د‌ه) در ۱۰۹مین سالگرد قتل‌عام ارمنیان بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

بیانیه ه‌ب‌د‌ه اینچنین ادامه دارد‌:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«مورخ ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ روز آغاز قتل‌عام خلق ارمن می‌باشد. بیش از ۱۰۹ سال از این قتل‌عام که توسط عثمانیان صورت گرفت‌، می‌گذرد. آلام و جراحات خلق ارمنی هنوز هم به مثابه روز اول زنده است و التیام نیافته است.

از خلق‌ ارمنی بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر از طرف اتحادوترقی برای پایه گذاری حکومت‌اش به قتل رسیدند. کسانی که از این قتل‌عام رهایی یافتند نیز در سراسر جهان پخش و پراکنده شده و ناچار ماندند که در تبعید و خارج از خاک خود، زندگی بسر برند.

این قتل‌عام تنها به مثابه یک قتل‌عام جسمانی نبود، بلکه اندوخته‌های مادی خلق ارمنی را نیز برای بهره‌مندی ملی جدید ترکیه به مثابه یک منبع سرمایه به غارت بردند.

خلق‌های ترکیه و کوردستان، انقلابی‌ها، سوسیالیست‌ها و میهن‌دوستان پس از به قتل رسیدن هرانت دینک، خشم‌ عظیمی را نشان دادند و با شعار ‌«ما همه ارمنی هستیم» گردهم‌ آمدند و ضربه سهمگینی به سیاست‌های فاشیستی دولت ترکیه وارد ساختند. این خشم توده‌ای میلیون‌ها انسان درعین‌حال برای روبرو شدن با قتل‌عام ارمنیان نیز یک گام مهم بود. اما دولت اشغالگر ترکیه برضد خلق‌ها هنوز هم نژادپرستی‌ را به مثابه یک سلاح نیرومند استفاده می‌کند.

در سالگرد قتل‌عام ارمنیان لازم است که کارگران ترکیه، کارگران زن در ترکیه، جوانان ترکیه برعلیه این جنایت غیرانسانی که از سوی مسئولان و سلطه‌گران ترکیه صورت گرفته است، موضع‌گیری کنند. باید در آلام خلق ارمنی سهیم شویم و از آنان عذرخواهی کنیم.

مرتبط با این مهم باید از حقوق خلق ارمنی صیانت کرده و مطالبات دمکراتیک آنان مورد قبول واقع شوند و این امر در چارچوب مبارزه سیاسی ارزیابی شود. برای پایان دادن به سیاست‌های فشار و ظلم برعلیه فرهنگ، دین و باورداشت‌ها و بریا بنیاد نهادن یک زندگی برابرانه،‌ شرافتمندانه و آزاد ما برای گسترش مبارزه انقلاب متحدانه، همگان را فرامی‌خوانیم.‌»