پلیس خطاب به خبرنگاران بازداشت شده: چرا خبرسازی می‌کنید؟

از خبرنگاران کورد بازداشت‌شده در مورد اخباری که تهیه کرده‌اند و گفتگوهایشان با منابع خبری سوال شده است.

بازداشت روزنامه‌نگاران از سوی دولت ترکیه

اظهارات ۹ روزنامه نگار کورد که صبح روز ۲۳ آوریل در حمله پلیس به خانه‌ها در استانبول، آنکارا و روحا در چارچوب عملیات نسل‌کشی سیاسی بازداشت شده بودند، تکمیل شد. قرار است این خبرنگاران امروز به دادسرا معرفی شوند. از خبرنگاران در مورد پست‌های رسانه‌های مجازی، اخباری که منتشر کرده‌اند، منابع خبری و تماس‌های تلفنی آنها با خبرنگاران دیگر سؤال شد.

در یورش به خانه‌هایی که در ۲۳ آوریل در استانبول انجام شد، اَسرا سولین دال، خبرنگار آژانس مزوپوتامیا (MA)، اَنَس سَزگین، کارمند روزنامه یِنی یاشام و صالحه آراس، یِشیم آلجی، بسته آرگات بالچی، شیرین اَرمیش و روزنامه‌نگار اردوغان آلایومات، کارکنان مطبوعات آزاد دستگیر شدند. محمد اصلان، خبرنگار آژانس مزوپوتامیا در یورش به خانه در آنکارا و دوغان کایناک، خبرنگار سابق مزوپوتامیا نیز در روحا بازداشت شدند.

معلوم شد که روزنامه‌نگار اردوغان آلایومات در بازجویی پلیس با نشان دادن اخبارش از او پرسیده شد که «چرا اخبار سیاسی می‌سازی». بر اساس اطلاعات دریافتی از وکلا، بسیاری از اخبار آلایومات را بعنوان دلیل به او نشان داده‌اند و از او پرسیده‌اند که چرا اخبارهایی با محتوای سیاسی ساخته است.

همچنین معلوم شد که از آلایومات در مورد مکالمات تلفنی وی با منابع خبری و سایر خبرنگاران سوال شده است.

برخی از تماس‌های تلفنی که به عنوان مدرک جرم نشان داده شده‌اند به شرح زیر است:

- می‌آیی نوروز؟

-آره من در راه هستم، در حال آمدن هستم

***

-کجایی؟

-دارم از اعتراض در خیابان استقلال فیلم می‌گیرم

- باشه می‌بینمت

***

قرار است خبرنگاران در طول روز به دادگاه استانبول آورده شوند و بازجویی‌های دادستانی آغاز شود.