کاراییلان خلق رحا و بوتان را فراخواند -تکمیل شد-

عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک، مراد کاراییلان، در بیانیه خود قبل از برگزاری انتخابات محلی در ۳۱ مارس، خلق رحا و بوتان را فراخواند که به خود رای دهند.

بیانات مراد کاراییلان

عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک، مراد کاراییلان، برگزاری انتخابات محلی در ۳۱ مارس را در مصاحبه خود با رادیوی صدای خلق ارزیابی کرد. بخصوص بر مناطق رحا و بوتان تعمق کرد و اعلام کرد که این انتخابات محلی در تایین کنندگی سیاست نقشی بسیار مهم را ایفا خواهد کرد.

کاراییلان، هرکسی را فراخواند که به ظالم و قاتلان این خلق رای ندهند و گفت: «لازم است خلق‌ما از زنان، مردان، جوانان و زحمتکشان و هرکسی که بروی این خاک پاک و مقدس می‌زید حول ارزش‌های خود و خاکی که بر آن می‌زید حرکت کند.»

بخش دومین مصاحبه مراد کاراییلان عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) با رادیوی صدای خلق به مشرح زیر است:

به انتخابات محلی در باکور کوردستان و ترکیه چند روز مانده است. شما به عنوان کسی که بر منطقه و سیاست در کوردستان را بخوبی واقف است، درباره این انتخابات ارزیابی شما چیست؟ بخصوص درباره مقطع انتخابات در مناطق رحا و بوتان چه ارزیابی دارید؟

هرچند که این انتخابات، انتخاباتی محلی نیز باشد، این انتخابات در تایین کردن سیاست نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. اما من نمی‌خواهم برای تمام انتخابات مورد مشخصی را بیان دارم . تمام احزاب دارای مسئولیت هستند و حرف‌ خود را بیان می‌دارند. از جنبه سیاسی روسای مشترک احزابی که خلق‌ما و بخشهای دمکراتیک را نمایندگی می‌کنند، وجود دارند و کار می‌کنند و حرف‌های خود را ابراز می‌دارند. ما هم برای موضع و تصمیمات آنان احترام بسیاری قائل هستیم. ماهم شاهد هستیم. چیزیکه بسیار جدا بگوییم وجود ندارد. اما در ارتباط با پرسش شما می‌خواهم درباره خلق‌ما در رحا، شرناخ و بوتان به برخی موارد اشاره کنم.

همانطور که می‌دانید رحا منطقه‌ای مهم است. بسیاری افراد می‌گویند که این شهر، شهری تاریخی و پیامبران است. درواقع هم مکانی تاریخی است. تحقیقات نشان داده‌ند که احتمال دارد که جنبه‌های تاریخی این منطقه بیشتر هم کشف خواهد شد. منطقه‌ای است که در تاریخ دارای اهمیت بسیاری است. در این مورد مهمترین نکته اینست رهبر آپو نیز براین خاک رشد کرده و فرهنگ اجتماعی خود را نیز از هما خاک‌ها بدست آورده است.رهبر آپو رهبری اینچنین است که مشهورترین آکادمیسین‌ها، پروفسورها و فیلسوف‌های جهانی می‌گویند: «ما از افکار او بهره می‌بریم ما موارد بسیاری از افکار او آموخته‌ایم.» به همراه این پروفسورهای بسیاری می‌گفتند: «هر زمان که ما افکار اوجالان را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که ما هم به دانشجوی او تبدیل شده‌ایم.» این یعنی رهبر آپو تنها رهبر پ‌ک‌ک و رهبری که ۲۶ سال است که با اراده‌ی سترگ مقاومت می‌کند نیست بلکه رهبر آپو با پارادایم جامعه دمکراتیک، اکولوژیک مبتنی بر آزادی زنان در سراسر جهان به مانند یک رهبر خردمند پذیرفته شده است. امروز تمامی جهان زمانیکه کسیکه درباره عصر امروزین تحقیقات و مطالعات انجام دهد از پرسپکتیوهای رهبر آپو بهره‌ می‌گیرد. یعنی کسی است که جهان به او گوش فرا می‌دهد، انسان از او چیزهایی آموخته و شخصیتی اینچنین رهبری بدین‌گونه در خاک کوردستان ظهور کرده است. خلق کورد تا چه اندازه بدان سرافراز باشد دوباره کم است. این رهبر بزرگ از روستای آمارا از توابع رحا در کوردستان به دنیا آمده است. این برای خلق رحا مایه سربلندی و سرافرازی است. مادامی که امروز از سراسر جهان می‌خواهد افکار رهبر‌ آپو را بیاموزند و حول افکار او به جهان بنگرند، چرا خلق ما در رحا از آن بهره‌مند نگردد و از آن دور بیفتد،‌ این یک تناقض خواهد شد. لازم است که اهالی رحا حقیقت رهبر آپو را ببیند و با فکر و اندیشه‌های او خود را پیشبرد دهد. رهبر آپو بسیار ارجمند است؛ او یک خردمند تاریخی است. در خاک مقدس ابراهیم پیامبر ظهوری انقلابی و علمی را به ارمغان آورد. این یک حقیقت است. بی‌گمان لازم نیست این موارد به شیوه‌ی دیگری شرح داد، اما مسائلی که از جنبه علمی تجربه و زیسته شد و پرسپکتیوی که برای خلق‌ما و خلق‌های خاورمیانه داده شد مشخص هستند و امروزه تمام جهانیان می‌تواند از آن بهره‌مند شوند. به همین دلایل لازم است خلق‌ما در رحا این واقعیت‌ها را بخوبی دیده و براساس خط‌مشی دمکراسی و میهن‌دوستی بیشتر خود را ژرفا بخشد.

رحا اکنون چگونه شناخته می‌شود؟ به‌مثابه شهری طرفدار حکومت شناخته می‌شود. از دور چنین دیده می‌شود. چرا؟ بدلیل اینکه برخی خانواده‌ها که تنها منافع خود را اساس می‌گیرند وجود دارند. این خانواده‌ها دیگر توجه نمی‌کنند که کی حق و یا ناحق است. همچنین توجه نمی‌کنند که چه کسی حقیقت دین را نمایندگی می‌کند و طبق آن حرکت می‌کند. تنها منافع خود را مهم می‌بینند و متاسفانه این مسئله بر جامعه هم تاثیرگذار است. اما قبل از همه زنان فداکار و جوانان لازم است تمامی جامعه ما در رحا اعم از زحمتکشان، روستائیان و هرکسی که دانسته چنین برخوردی داشته باشد. در اطراف خانواده‌های صاحب سرمایه جمع شدن و اکثریت رای خود را به آ‌ک‌پ می‌دهند. آک‌پ یک حکومت ظالم است. هرروز کوردها را به قتل می‌رساند. آک‌پ، آک‌پ نیست، آ‌ک‌پ، م‌ه‌پ است، آ‌ک‌پ خود را به م‌ه‌پ تسلیم کرده است؛ با نگرش نژادپرستی م‌ه‌پ به قاتل خلق کورد مبدل شده است. تو چرا به قاتل خود رای بدهی، مگر این مایه شرمساری نیست؟ مگر گناه نیست. باید با ظالمان و دزدها متحد نشده و به آنان رای داده نشود. لازم است خلق ما در رحا این واقعیت‌ها را ببیند و فراخوان من اینچنین است.

هرکس که تاکنون به کسانی که هویت کوردها و ارزش‌های دمکراتیک را نمایندگی می‌کنند رای نداده باشد و برعکس این مورد رای خود را به حکومت آ‌ک‌پ داده باشد، خوب بدانند که همکاری با ظالمان و دزدان از آنان انسان‌هایی گناهکار می‌سازد. باید چنین نباشد؛ لازم است از میهن‌دوستی خود صیانت کرد. این‌بار هم برای خلق رحا فرصت گسترش و پیروزی میهن‌دوستی ایجاد شده است. همراه با مرکز منطقه رحا از بیرجیک تا به سیورک در همه جای رحا فرصت بدست‌ آوردن نتیجه‌ای باش بدست آمده است. به همین دلیل هرکسی که برروی این خاک مقدس می‌زید، چه کورد، چه عرب باشد و چه ترکمن لازم است از شهر و آینده خود صیانت کند. رهبر آپو امروزه راه را برای هرکسی هموار کرده است. بله ما می‌بینیم که بر اساس پرسپکتیوهای رهبر آپو، تمامی خلق‌های روژاوای کوردستان چگونه به شیوه‌ای آرام و درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند. چون فکر رهبر آپو یک سیستم اندیشه‌ی نوین است؛ در این فکر برای هرکسی جایی وجود دارد. به همین دلیل لازم است خلق رحا این واقعیت‌ها را بخوبی ببیند و به قاتلان و دزدان رای ندهد و رای خود را به خود بدهد. فراخوان برای هرکسی چنین است. فراخوان ما بخصوص برای کسانی است که تاکنون خود را دور کرده و وجدان خود رجوع کند و به راه حق بیایند. باید به قاتلان و دزدان این خلق رای نداد.

موضوعی دیگر اینست که آ‌ک‌پ تمام خلق را با گرسنگی روبرو ساخته است. چرا این کار را می‌کند؟ چرا امروز گرسنگی وجود دارد؟ برای اینکه آک‌پ تمام پول، درآمد و سرمایه ترکیه را برضد کوردها خرج می‌کند. بدلیل اینکه تمام پول و مابع را برای جنگ بکار می‌برد. امروز خلق ترک و کورد فقیر گردانده شده و با گرسنگی روبرو مانده‌اند. یعنی لازم است که دیگر حقایق دیده شوند، خلق به راه حق و عدالت رای بدهد و از آن پشتیبانی کند. فراخوان من برای میهن‌دوستان ارجمند رحا، زنان کورد، جوانان کورد و زحمتکشان است: در این زمانه بسیار حساس باشید؛ بسیار نیرومندانه حرکت کنید و براین اساس مقاومت کنید. ما بر این باوریم که این بار در رحا، دمکراسی و میهن‌دوستی پیروز خواهد شد. دیگر کاندیدا و میهن‌دوست در رحا نتایج خوبی را بدست خواند آورد و بدین شکل در منطقه رحا مبارزه آزادی و دمکراسی گسترش خواهد یافت.

من به خلق خود در شرناخ با احترام درود می‌فرستم. شرناخ مرکز بوتان است. بوتان نیز در مبارزه آزادی کوردستان دارای نقش و جایگاهی بزرگ است. شرناخ قلعه میهن‌دوستی است. مکان عگید هاست. مکان دژوارها، روژهات‌ها، نوژین‌ها و کامران‌هاست. برای همین هم دولت ترکیه به وسیله عده‌ای قصد دارد این قلعه را بدست آورد. به همین دلیل است که هزاران رای جعلی را از بیرون به شرناخ می‌آورند تا این قلعه را بدست آوردند. این یک ناحقی است. قبل از هرچیز لازم است افراد باوجدان که تاکنون بی‌طرف مانده‌اند چنین ناحقی را قبول ‌نکنند، یعنی دولت تا به این اندازه سرباز و پلیس خود را برای اینکه مدت زمان کوتاهی در آن مناطق بمانند آنان را منتقل کرده و در آنجا برای انتخابات آنان را ثبت نام کند که تا این قلعه را بدست آورد. این ناحقی و تقلب است. این دزدی است. از طرفی دیگر کسانی را که بمانند کاندید نشان داده‌اند، بله کورد هستند اما چگونه کوردهایی هستند؟ اینان کوردهایی هستند که از خون این خلق ثروتمند گشته‌اند. چنین خانواده‌هایی هستند. لازم است خلق‌ما کسانی بدین شیوه را بخوبی بشناسد. رای دادن به این انسان‌ها رای دادن به ظالمان است. همانگونه که خلق ما در برابر ظالمان سر تعظیم فرود نیاورده است، لازم است به همان شیوه در انتخابات هم شرکت کند. یعنی سر تعظیم فرود آوردن در برابر ظالمان یک واجب نیست اما رای دادن به ظالمان حرام است. مگر ضروری است که ما بدانیم برخی در این انتخابات پیروز شده‌اند. نه؛ در این انتخابات محلی اراده خلق کورد انتخاب خواهد شد. بدلیل اینکه دولت آک‌پ و م‌ه‌پ اراده خلق کورد را نیست می‌انگارد. چندی قبل از شرناخ دزدی می‌کردند؛ با حلیه و فریبکاری بدست خود آورده بودند. اما برای دیگر جاها هم قیوم تحمیل کردند. اکنون هم باید هرکسی هر میهن‌دوست و طرفدار سیستم دمکراتیک بسیار تلاش و کوشش کنند. هرکسی را هوشیار کنند و راه را برای بازی‌های پلید آک‌پ و م‌ه‌پ سد کنند. یعنی باید برای خنثا کردن آن بازی‌ها کار کنند و هر کس را بیدارکنند. لازم است هرکس رای راستین خود را بدهد. اگر خلق‌ما در بوتان و میهن‌دوستان ما در این مناطق اطرافیان و بستگان خود را بیشتر به تکاپو و حرکت در‌آورند و بیشتر کار کنند هراندازه هم که بازی‌های پلید اجرا شوند این دوباره خلق است که پیروز خواهد شد.

اکنون در مرکز شرناخ کسانی مهم وجود دارند. من آنان را می‌شناسم، آنان نیز من را می‌شناسند. برخی از آنان با انتخابات ۲۰۱۹ برخورد صحیحی نداشتند. ما این را می‌دانیم. اما خود را به اسباب بازی جاسوس‌ها مبدل نکنند. این عصر، عصری مهم است. در این عصر لازم است آنان نیز برای میهن‌دوستی در کار و تلاش باشند و از کاندیدهای میهن دوست پشتیبانی به عمل آورند. من می‌دانم که آنان هم نقش مهمی دارند. امید ما از هر کورد و میهن‌دوست در بوتان، چه روستایی باشد و چه شهرنشین چه فقیر باشد و چه ثروتمند اینست که در کنار خلق خود باشد. خلق‌ما در بوتان خلقی صاحب تاریخ است. تاریخ قهرمانی او وجود دارد. نقش و جایگاهی دارد. میهن‌دوستی را نمایندگی می‌کند. لازم است از این مورد محافظت شده و هرکس برای آن کار کند و اینچنین حرکت کند. هرکس در مقاطع عادی می‌گوید که من کوردم من میهن‌دوستم. مهم اینست که شرایط امروزین در زمانی دشوار از میهن‌دوستی خود صیانت کرد. ما انتظار داریم که افراد بسیاری دربرابر بازی‌های پلید دولت هوشیار شوند، موضع خود را نشان دهند و حول آن حرکت کنند. ما چنین امیدی داریم. به‌ویژه لازم است خلق ما در بوتان اعم از زنان، مردان، جوانان، زحمتکشان و هرکسی که بروی این خاک مقدس می‌زید حول ارزش‌های خود حرکت کرده و طبق تاریخ خاکی که روی آن می‌زیند برخورد داشته و حرکت کند. من بر این باورم اگر موضعی اینچنین نشان داده شود یقینا نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. امید ما چنین است. امید شهدای قهرمان نیز که از مقدس‌ترین ارزش‌های خلق ماست از خلق بوتان اینست.

همچنین می‌خواهم این موضوع را نیز بیان دارم: در سال‌های اخیر در مناطق جزیره و هزخ افرادی جزا داده شدند. بستگان و اطرافیان خانواده‌های آنان بخوبی این را بدانند که در مورد این مسئله ما تصمیمی مرکزی نگرفته بودیم. این وقایع در چارچوب محلی انجام شده‌اند و بروی آن‌ها نیز تعمق صورت می‌گیرد. زمانیکه نتایج آن مشخص شوند، ما این نتایج را از طریق نامه به اطلاع بستگان و اطرافیان مرتبط خواهیم رساند. ما تمام خلق بوتان را به مثابه میهن‌دوست و دوست‌دار جنبش خود می‌بینیم. به همین دلیل ما از هرکسی صیانت می‌کنیم. من بر این باورم که خلق‌ما در بوتان هم حول تاریخ خود حرکت خواهد کرد و در این عصر به هرکسی جواب لازمه را بدهد. بدین شکل در این انتخابات نتیجه‌ی خوبی حاصل خواهد شد. مرتبط با این موارد من از هم‌اکنون برای هرکسی آرزوی پیروزی دارم.

به عنوان پایان هم سخنانی دارید؟

در چارچوب پرسش‌های شما من به موارد لازمه جواب دادم. اما پیش‌روی جشن رمضان وجود دارد. من هم اکنون جشن رمضان را به تمام خلق‌ما، خلق منطقه و جهان اسلام تبریک می‌گویم و امیدوارم که این جشن رمضان به دلیلی برای خوبی، خوشحالی و آزادی و پیروزی تبدیل شود و با احترام به تمام کسانی که به ما گوش سپاردند درود می‌فرستم.