تصویر

سوزان ایش‌بیلَن: ترکیه و خاورمیانه دیگر مکانی امن برای زنان نیست

سوزان ایش‌بیلَن، رئیس انجمن زنان رزا، اظهار داشت که سیاست معافیت از مجازات اعمال شده در مورد مجرمان باعث افزایش زن‌کشی شده و گفت که ترکیه و خاورمیانه دیگر مکانی امن برای زنان نیستند.

زنان در کوردستان و ترکیه با ترس از مرگ در خانه و خیابان زندگی می‌کنند. در حالی که خشونت علیه زنان به طور سیستماتیک در نتیجه سیاست‌های نادرست اعمال شده توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ ادامه دارد، زن‌کشی روز به روز در حال افزایش است.

سوزان ایش‌بیلَن، رئیس انجمن زنان رزا، در مورد افزایش زن‌کشی با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت: «قضیه حل‌نشده زنان در پس افزایش فزاینده زن‌کشی وجود دارد. متأسفانه قضیه زنان یک قضیه جهانی است. اخیراً وضعیتی پیش آمده است که قتل و خشونت علیه زنان به خیابان‌ها کشیده شده است. وقتی امروز به خاورمیانه نگاه می‌کنیم، دیگ جوشانی ناشی از قضیه زنان است. مشکل زنان مشکل امروزی نیست، این مشکلی است که از گذشته تا امروز آمده است. از آنجایی که زنان دیگر ذهنیت مردانه را نمی‌پذیرند، مبارزات آنها نمایان شده است.»

«زنان باید خوددفاعی‌شان را توسعه دهند»

سوزان ایش‌بیلَن با اشاره به مشکلاتی که زنان در خاورمیانه تجربه می‌کنند، ادامه داد: «امروز در افغانستان طالبان در قدرت است. طالبان در تلاش است تا قدرت خود را کاملاً از طریق انکار زنان ایجاد کند. ما به ایران نگاه می‌کنیم در حالی که زنان تا سال ۱۹۷۹ به طور عادی زندگی می‌کردند، تغییر رژیم در سال ۱۹۷۹ و ذهنیت افراطی حاکمیت، مسئله زنان را در دستور کار قرار داد. مقاومتی در شخص ژینا امینی ایجاد شد. اگر مقاومت ژینا نبود، هیچ یک از ما متوجه نمی‌شدیم که ژینا به دلیل بیرون بودن چند تار از موهایش به قتل رسیده است.

اکنون زنان برای محافظت از خود در برابر خشونت مردانه، خوددفاعی‌شان را توسعه می‌دهند. به طور جدی، ترکیه و خاورمیانه دیگر مکانی امن برای زنان نیستند. زنان از هر نظر ممکن است در معرض خشونت قرار بگیرند. وقتی به زنان به قتل رسیده امروز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر آنها زنان در حال طلاق هستند. بزرگترین دفاع زنان در برابر خشونت، سازماندهی است. زنان دیگر نباید تسلیم خشونت مردانه شوند و باید خوددفاعی‌شان را توسعه دهند.»

«سیاست معافیت از مجازات اعمال شده در مورد مرتکبین، قتل زنان را افزایش می‌دهد»

سوزان ایش‌بیلَن با تاکید بر اینکه به دلیل سیاست معافیت از مجازات اعمال‌شده در مورد مرتکبین، زن‌کشی روز به روز در حال افزایش است، گفت: «سیاست معافیت از مجازات عامل بسیار مهمی است. سیاست معافیت از مجازات خشونت علیه زنان را افزایش می‌دهد. در هفته‌های گذشته تنها در یک روز ۴ زن به قتل رسیدند. دو تن از آنها هنوز کودک بودند. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط پلتفرم 'ما قتل زنان در ترکیه را متوقف خواهیم کرد'، حداقل دو زن در هر روز به قتل می‌رسند. ما از دولت می‌خواهیم که مقررات قانونی واقعی برای توقف خشونت و قتل‌عام علیه زنان وضع کند. زنان در معرض انواع مختلفی از خشونت هستند و باید از این امر جلوگیری کرد.»