تصویر

‌«بدون آزادی رهبر آپو زندگی میسر نیست‌»

گریلای پژاک سیپان تِکوشَر و گریلای ه‌پ‌ژ بَرچَم آرین از جوانان و خلق روژهلات کوردستان خواستند تا در جنبش آزادی مشارکت قوی داشته باشند.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که مقاومت بی‌نظیری را در مقابل سیستم شکنجه امرالی انجام داده است. بیش از ۴۲ ماه است که هیچ اطلاعاتی از رهبر عبدالله اوجالان گرفته نشده، بسیاری از حقوق او پایمال شده و اجازه ملاقات با خانواده و وکلایش را نداشته است.

۶۱ سیاستمدار، هنرمند، آکادمیسین و مدافع حقوق بشر فرانسوی در ۱۰ اکتبر کمپین بین‌المللی را علیه این بی‌قانونی و نقض حقوق بشر، در سراسر جهان با شعار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» راه‌اندازی کردند. این کارزار که در سراسر جهان گسترش یافت در مرحله دوم با کنش‌های متنوع ادامه دارد.

گریلای حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) سیپان تکوشر و گریلای نیروهای مدافع زنان روژهلات کوردستان (ه‌پ‌ژ)  برچم آرین در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) در مورد جنبش آزادی گفتند: «لازم است که هر زن و جوانی در روژهلات کوردستان و ایران با عشق تمام در کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو شرکت کند؛ برای اینکه بتوان از رهبر بشریت صیانت کرد، باید در همه عرصه‌ها کار، مبارزه و ایستادگی کرد. همچنین سکوت و انفعال در برابر سیاست‌های رژیم ایران را نپذیرند. همه زنان، جوانان و جوامع ایران باید با یک صدا و یک دل و با نگرشی سرشار از اراده، از هستی و هویت و از رهبر خود صیانت کنند. این تمام وظیفه ماست. این تنها راهی است که می‌توانیم آزادی را بدست آوریم.»

«ما به عنوان زن نیاز داریم که با تمام قدرت خود برای آزادی رهبر آپو به خروش آئیم»

گریلا برچم آرین هدف از انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را نابودی خلق کورد دانست و گفت: «به دلیل اینکه رهبر آپو افکار و فلسفه خود را برای زنان، خلق کورد و مردم آزادیخواه بنا کرد و افکارش در جهان گسترش یافت، سلطه‌گران از او می‌ترسیدند و هنوز هم می‌ترسند. برای اینکه این فلسفه بیشتر گسترش نیابد و بشریت به آزادی نرسد، می‌خواهند با تشدید انزوا جلوی آن را بگیرند. رهبر آپو به ما زنان تحزب، آزادی و خودسازماندهی برای آزادی هدیه داد. به همین دلیل ما مدیون رهبر آپو هستیم. لازم است ما زنان با تمام توان از رهبر خود صیانت کنیم و برای آزادی جسمانی رهبر آپو که در واقع آزادی همه زنان است، مبارزه خود را تقویت کنیم و برای آزادی جسمانی رهبر آپو تلاش کنیم. رهبر آپو در حال حاضر این مبارزه را در زندان امرالی رهبری می‌کند. با مقاومت و مبارزه‌اش انزوا را از بین می‌برد. رهبر آپو کسی است که به ما اجازه می‌دهد به عنوان یک زن بایستیم و مقاومت خود را تقویت کنیم.»

«ما باید صدای خود را متحد کنیم و در برابر انزوا بایستیم»

گریلا برچم آرین به نقش و رسالت زنان و جامعه روژهلات کوردستان در جنبش آزادی اشاره کرد و ادامه داد: «ما به عنوان زنان، جوانان و کل جامعه روژهلات کوردستان دیگر نباید در مقابل این امر سکوت کنیم. این انزوایی را که در شخص رهبر آپو بر همه ما تحمیل می‌شود، وسیله قیام و انقلاب علیه نظام سلطه قرار دهیم. هر چه بیشتر سکوت کنیم، حکومت بر ارداه و هستی ما بیشتر حمله می‌کند. یکی از بارزترین مصادیق حملات، حکم اعدام دادگاه در مورد پخشان عزیزی و شریفه محمدی است. لازم است که ما به عنوان زنان قدرت و صدای خود را متحد کنیم و در برابر این احکام و سیاست‌ها ایستادگی و مبارزه کنیم.»

«جوانان باید از سیاست‌های جنگ ویژه آگاه باشند»

گریلا سیپان تکوشر با یادآوری اینکه قبل از جنبش آزادی، وضعیت خلق کورد در آستانه نابودی بود، اظهار داشت: «ظهور جنبش آزادی راهی برای رهایی خلق کورد و مردم آزادیخواه شد.» گریلا سیپان تکوشر با بیان اینکه امروز نیروهای حاکم به ویژه دولت ستمگر ترکیه با تمام توان حمله می‌کنند تا دستاوردهای خلق کورد را از بین ببرند، ادامه داد: «به ویژه در مورد زنان و جوانان، جنگ بسیار خاصی در جریان است. سیاست سختی شروع شده و همچنان ادامه دارد. نظام سلطه می‌خواهد از طریق قاچاق، فحشا و استعمال مواد مخدر، زنان و جوانان را از راه و زندگی آزاد و با اراده دور نگه دارد. او با این سیاست می‌خواهد زنان و جوانان را از فرهنگ جامعه دور نگه دارد. در مقابل این، زنان و جوانان باید مراقب باشند و در دام دشمن نیفتند. به ویژه جوانان باید در برابر این نسل‌کشی جسمی، روحی و فرهنگی موضع بگیرند و با آن مبارزه کنند.»

«باید بیشتر از سال ۱۹۹۹، صیانت صورت گیرد»

«همانطور که زنان، جوانان و تمامی مردم روژهلات و کوردستان و ایران در سال ۱۹۹۹ از رهبر آپو حمایت کردند، آنها باید امروز به همین شکل و با قدرت بیشتری از رهبر خود صیانت کنند. زنان و جوانان روژهلات کوردستان از آزادی اراده برخوردارند. روحیه مقاومت و مبارزه در میان خلق روژهلات کوردستان و ایران در سطح بالایی قرار دارد. این در تاریخ تایید شده است. به همین دلیل است که باید قیام‌هایی را انجام داد که به شیوه‌ای قوی‌تر و با وحدت گسترده‌تر سازماندهی شود تا نتوان آن را سرکوب کرد.»