پیکارگر نجیب بوتان: دَستینا بوتان

زندگی هر شهید کوردستانی حماسه‌ای بی‌پایان است. یکی از آن قهرمانان شهید دستینا بوتان است. او تا آخرین نفس از مردم و سرزمینش دفاع کرد.

دستینا بوتان

بیشنگ دورموش (دستینا بوتان) در منطقه جزیر بوتان یکی از شهرهای قیام و مقاومت کوردستان به دنیا آمد. هنگامی که چشم به دنیا گشود، نام او را بیشنگ آنییک که در جشن نوروز در سال ۱۹۹۲ در شرنخ به قتل رسید، نامگذاری کرد. بیشنگ دورموش که در خانواده و محیطی میهن‌دوست بزرگ شده بود، با آگاهی میهن‌دوستانه‌ای که از خانواده‌اش دریافت کرد، در سنین پایین با مبارزات آزادی کوردستان آشنا شد. بیشنگ که در کودکی و جوانی هرگز تسلیم نظام نشد و زندگی تحمیلی بر مردم کورد را نپذیرفت، همواره نقشی را که نظام و ذهنیت مردانه برای زنان محول می‌کند زیر سوال می‌برد.

با در نظر گرفتن گریلاهای زن که در صفوف گریلایی می‌جنگند، بیشنگ می‌بیند که راه حفاظت از مردم و میهنش از رفتن به کوهستان‌ها می‌گذرد. بیشنگ که تحت تأثیر اقوام نزدیکش نیز قرار گرفته بود که به صفوف گریلا پیوستند، تصمیم می‌گیرد در برابر حملات نسل‌کشی تبهکاران داعش علیه روژاوا و شنگال مبارزه کند. او در سال ۲۰۱۵ به صفوف گریلا در بوتان پیوست تا انتقام ظلم‌های اعمال شده توسط دولت اشغالگر ترکیه به مردم کورد را به ویژه در جریان مقاومت خودمدیریتی در شهر جزیر بگیرد. هنگامی که بیشنگ دورموش به کوه‌های آزاد می‌رسد، نام خود را دستینا بوتان می‌گذارد. دوره آموزشی جنگجویان تازه‌وارد را در بوتان می‌بیند و با اشتیاق فراوان در کارها شرکت می‌کند. دستینا بوتان که به سرعت انگیزه زندگی کوهستانی و گریلایی را پیدا کرده بود، پس از یک دوره آموزشی موفق وارد کارهای عملی می‌شود و سعی می‌کند هر کاری را که بر عهده می‌گیرد انجام دهد.

او با ایستار خود رفقایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد

او به عنوان یک مبارز شجاع مانند رفقایش در میان نیروهای گریلایی جای خود را می‌گیرد. او در محیط سخت جنگ در بوتان تجربه عملی کسب کرد و به مناطق حفاظتی مدیا آمد. دستینا بوتان که هدف خود را گسترش می‌دهد و قصد دارد با عزمی راسخ به یک گریلای شایسته تبدیل شود، در هر کجا که باشد با ایستار خود رفقایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای آنها مایه مباهات و افتخار است که در یک موضع با رفقای خود برای آرمان و هدفی مبارزه کنند و بجنگند. در روابط رفاقتی چنان پیوند بزرگی وجود دارد که رفیق شما حتی در سخت‌ترین لحظات شما را رها نمی‌کند. گریلا دستینا بوتان نیز این ویژگی رفاقتی را داشت. او این ویژگی‌ها را اساس زندگی انقلابی خود قرار داد.

آگاهی از شایستگی شهدا

گریلا دستینا برای تسلط بر تاکتیک‌های دوره، حملات قوی‌تر و پاسخ به حملات دشمن، آموزش‌های تخصصی دریافت می‌کند. دستینا با استفاده مناسب از روند آموزشی، پس از آموزش، به عنوان یک گریلای متخصص یژا استار در مناطق حفاظتی مدیا وظایف انقلابی را بر عهده می‌گیرد. دستینا که در هر کاری با آگاهی از شایستگی شهدا تبدیل به یک مبارز آپویی شده است، اکنون آماده بازگشت به منطقه بوتان به تمام معناست. گریلا دستینا انتظار دارد که هر چه زودتر برای تحقق رویاهای خود وارد عمل شود. پس از پذیرفته شدن پیشنهاد او برای رفتن به باکور، گریلا دستینا برای بازگشت به بوتان هیجان زده می‌شود و با این شور و شوق راهی باکور می‌شود. گریلا دستینا که می‌خواهد با تجربه، قابلیت نظامی و دانش ایدئولوژیک خود به حملات دولت ترکیه پاسخ دهد، دشمن را در قبال قتل‌عام مردم کورد پاسخگو خواهد کرد.

مبارزه‌ای بر اساس خط‌مشی فداکاری

دستینا بوتان که به عنوان گریلایی فداکار، ایثارگر و دلیر در منطقه بوتان شناخته می‌شود، بر پایه خط فداکاری رهبر آپو خود را ساخته و بر همین اساس به مبارزه می‌پردازد. او به عنوان یک گریلای یژا استار از میراث مقاومت شهدا زیلان و بریتان صیانت می‌کند و رسالتی تاریخی را در منطقه بوتان انجام می‌دهد. او با مواضع مقاوم، خالصانه و مصمم خود به الگویی برای رفقایش مبدل شد. دستینا بوتان که به همراه رفقایش بَندا آمد (سَمرا آیوَردی) و باران خَملین (سیدخان سَنجَر) برای آزادی مردمش و پایان دادن به اشغال سرزمینش شجاعانه به مبارزه بی‌امان با دشمن پرداخت، در نتیجه حملاتی که در ۲۵ جولای ۲۰۲۴ توسط دولت اشغالگر ترکیه علیه منطقه بوتان آغاز شد، به کاروان شهدا می‌پیوندد. شهید دستینا بوتان که تا آخرین نفس از مردم و سرزمین خود دفاع کرد، یکی از هزاران ایثارگر میهنش شد.