یادداشت

امید در جوانان است

کنفرانس جوانان خاورمیانه به صراحت اعلام کرده است که با ناسیونالیسم، دین‌گرایی، جنسیت‌گرایی و علم مثبت‌گرایی (پوزیتیویستی) که چهار تیر حمله لیبرالیسم مدرنیته سرمایه‌داری هستند، مبارزه خواهد کرد.

کنفرانس جوانان خاورمیانه

"کنفرانس جوانان خاورمیانه" در بیروت، پایتخت لبنان در ۸ تا ۹ ژوئن برگزار شد. در بیانیه پایانی کنفرانس اعلام شد که به مدت دو روز بحث‌های فشرده با دستور کار بسیار جامع برگزار شد و ۹۵ نماینده از ۲۵ سازمان جوانان از ۱۵ کشور جهان در این کنفرانس حضور داشتند. بیان شد که این همایش به رهبر آپو اختصاص داده شده و تصمیم گرفته شد با تمام قوا در کارزار جهانی آزادی که با هدف آزادی جسمانی رهبر آپو انجام می‌شود، شرکت کنند.

با وجود اینکه ما کاملاً از جزئیات آگاه نیستیم، واضح است که یک نشست بسیار مهم جوانان با موفقیت در بیروت برگزار شد. این وضعیت به تنهایی شایسته تجلیل است. به ویژه با توجه به این که کنفرانس جوانان مورد بحث در فضایی برگزار شد که در فلسطین و کوردستان خون ریخته می‌شود و مشکلات از لیبی تا قفقاز و از یمن تا کوردستان بیداد می‌کند و جنگ جهانی سوم منطقه را به حمام خون تبدیل کرده است، به وضوح مشاهده می‌شود که جلسه جوانان مورد بحث چقدر معنادار و مهم است. در این راستا ابتدا برگزاری همایش را تبریک می‌گوییم و به جوانان برگزارکننده همایش درود می‌گوییم و اعتقاد خود را به اجرای نتایج همایش با اراده قوی و بر مبنای موفقیت‌آمیز اعلام می‌داریم و آرزوی موفقیت روزافزون داریم.

بی‌شک در اینجا نمی‌توانیم ارزیابی جامع و کافی از کنفرانس داشته باشیم. ما هنوز اطلاعات کافی برای این موضوع نداریم. با این حال می‌توان برخی از موضوعات مهم را در قالب تیتر بیان کرد.

اول از همه، ما معتقدیم که جوانان کورد فعالانه در کنفرانس شرکت کردند و به اندازه کافی خط آپویی و مبارزات آزادی کوردستان را در کنفرانس نمایندگی کردند. بر این اساس سهم بسیار مهمی در تدارک و موفقیت چنین همایش جوانان دارد. این وضعیت روشن‌ترین شاخصی است که نشان می‌دهد چگونه جوانان کورد آزاد در خاورمیانه بازتاب دارند. این بدان معناست که کوردستان آزاد عامل دموکراسی و وحدت و قدرت موفقیت خلق‌های خاورمیانه است. ما پیش از این همیشه تجربه‌های تلخی را از سر گذرانده‌ایم اینکه چگونه کوردستان تجزیه شده و در معرض نسل‌کشی، در یک قرن گذشته به عامل ارتجاعی تبدیل شده است.

ثانیاً تعداد زیادی دختر جوان در بین جوانان شرکت‌کننده در کنفرانس حضور داشتند و آنها فعالانه در فعالیت‌ها شرکت کردند. در فضایی که شدیداً تلاش می‌شود نظام مردسالارانه، خانواده‌گرایی سخت و تبعیض اجتماعی توسط نظام مدرنیته سرمایه‌داری و خادمان محلی آن زنده نگه داشته شود، این واقعیت که دختران جوان آگاه، سازماندهی شده و قادر به شرکت در فعالیت‌های جوانان منطقه‌ای می‌شوند، بیشترین اهمیت را دارد. نشانه مهمی مبنی بر آغاز یک مبارزه رهایی‌بخش اجتماعی بر اساس آزادی زنان در برابر اشغال خارجی و نوکری محلی است. خاورمیانه‌ای که به این وضعیت درآمده است، یعنی جایی که دختران و زنان جوان بیدار شده و به مبارزه برای آزادی قیام کرده‌اند، دیگر نمی‌تواند تحت سلطه هیچ قدرت خارجی باشد و عمر هیچ نوکری نمی‌تواند طولانی باشد.

سومین ویژگی اساسی فرآیندی است که جلسه در آن انجام شد. بدیهی است که در نتیجه مداخله امپریالیستی نظام مدرنیته سرمایه‌داری و جنگ جهانی سوم، منطقه به حمام خون تبدیل شد، که نیروهای ذی‌نفع مخالف برای ایجاد مسیرهای انرژی جدید و استثمار بیشتر به درگیری شدید مشغول هستند و همچنین خاورمیانه که جامعه و تمدن را به وجود آورد را به انبوهی از مشکلات تبدیل کرده است. حتی بیان اینکه اسرائیل مورد حمایت آمریکا در حال ویران کردن غزه است و اینکه دولت ترکیه تحت حمایت آمریکا و ناتو در حال انجام یک نسل‌کشی و اشغال آشکار در کوردستان است برای درک وضعیت واقعی کافی است. در چنین فضایی از اهمیت تاریخی برخوردار است که جوانانی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای یافتن راه‌حلی برای مشکلات مورد بحث در بیروت گرد هم آمدند و با گفتن «حل خواهیم کرد» خود را نیروی راه‌حل معرفی کردند. جوانان می‌توانند این کار را انجام دهند، زمانی که به میدان بیاید و می‌گویند «ما آن را انجام خواهیم داد»، هیچ کاری وجود ندارد که جوانان نتوانند انجام دهند یا به دست آورند.

متعاقبا در بحث‌ها و تصمیمات اتخاذ شده توسط کنفرانس جوانان خاورمیانه آمده است. هم مداخله بیرونی نظام مدرنیته سرمایه‌داری و هم تضاد نوکرانه منافع قدرت‌های دولت-ملت به وضوح رد و محکوم شد و روشن شد که همه مشکلات، هر چقدر هم جدی باشند، با اراده ذاتی و همبستگی حل خواهند شد. با حمله اسراییل به فلسطین و حمله ترکیه به کوردستان علناً مخالفت شد و به صراحت اعلام شد که آزادی مردم فلسطین و کوردستان مبنا قرار خواهد گرفت. مهمتر از آن، گفته شد که ما آشکارا با تبعیض جنسیتی اجتماعی که اساس همه چیز است، مخالفت خواهیم کرد و با مبارزات آزادی زنان در اتحاد و همبستگی کامل خواهیم بود. کنفرانس جوانان خاورمیانه به صراحت اعلام کرده است که با ناسیونالیسم، دین‌گرایی، جنسیت‌گرایی و علم مثبت‌گرایی که چهار تیر حمله لیبرالیسم مدرنیته سرمایه‌داری هستند، مبارزه خواهد کرد. بدیهی است که این وضعیت یک موضع‌گیری و مبارزه ایدئولوژیک بسیار محکم است.

فراتر از اینها، گرد هم آمدن جوانان از همه خلق‌های خاورمیانه، که در آن انواع ترفندها و تحریکات برای قرار دادن مردم در برابر یکدیگر، آشکار شدن مشکلات آنها و جستجوی راه‌حل با هم، پیش‌بینی تشکیلات و سازمان جوانان و عملیات مشترک در سطح منطقه، به طور خلاصه، خواهری-برادری و رفاقت به خودی خود یک موفقیت است. این وضعیت گواه روشنی است که مردم خاورمیانه خواهرانه-برادرانه متحد خواهند شد، مبارزه مشترکی را علیه مداخله امپریالیستی و فاشیسم دولت-ملت محلی به راه خواهند انداخت و در مسیر وحدت دمکراتیک خاورمیانه گام خواهند برد. این بدان معناست که «کنفدرالیسم دموکراتیک خاورمیانه» که رهبر آپو به عنوان راه‌حل پیشنهاد کرد، یک رویا نیست، بلکه یک سیستم خاورمیانه جدید است که باید تحت رهبری جوانان تحقق یابد. این هدف قبلاً به وضوح در تصمیمات کنفرانس گنجانده شده بود.

در خاتمه، اجازه دهید سخنان خود را از کنفرانس مورد بحث منتسب به رهبر آپو بر اساس پیوند آنها با واقعیت رهبر آپو به پایان برسانیم. همانطور که مشخص است، در تابستان ۱۹۷۹، دقیقاً ۴۵ سال پیش، رهبر آپو نیز به بیروت رفت و با نمایندگان مردم فلسطین و لبنان در آنجا ارتباط برقرار کرد و کار مشترک رفاقتی را آغاز کرد. جنبش آزادی کوردستان و گریلاهای کورد بر همین اساس در برابر رژیم فاشیستی-نظامی ۱۲ سپتامبر آموزش دیده و آماده شدند. در طول ۴۵ سال گذشته، مبارزه تاریخی برای آزادی کوردستان و جنگ گریلایی پیروزمندانه که راه را برای همه چیز هموار کرد، بر همین اساس شکل گرفت و نتایج بزرگ تاریخی امروز را آشکار کرد.

اکنون پس از گذشت ۴۵ سال، نمایندگان جوانان خاورمیانه از جمله جوانان کورد بار دیگر در بیروت گرد هم آمدند و با هم به بحث و تبادل نظر پرداختند و به دنبال راه‌حل‌های رفاقتی برای مشکلات جدی منطقه بودند. منظور از کنفرانس جوانان خاورمیانه که در ۸-۹ ژوئن برگزار شد، همین است. ما بر این باوریم که این نشست شروعی جدید خواهد بود و مبارزه برای آزادی را در سراسر خاورمیانه توسعه می‌دهد و راه‌حل‌های دموکراتیک برای همه مشکلات اجتماعی ایجاد شده توسط نیروهای حاکم و دولت پیدا می‌کند.

فراموش نکنیم که وقتی رهبر آپو دست به چنین تلاشی زد و شروعی تازه کرد، یک جوان انقلابی، یک جوان کورد شجاع و همبستگی‌خواه بود. علاوه بر این، او در ابتدا تنها بود و هیچ آمادگی و وسیله‌ای نداشت. با تمام این اوصاف، او موفق شد تحولات بزرگ امروز را از صفر شروع کند. بدیهی است که کنفرانس جوانان کنونی از فرصت‌ها و محیط‌های مناسب‌تری برخوردار است. پس هیچ دلیلی وجود ندارد که نتواند یک شروع انقلابی جدید داشته باشد و مبارزه برای دموکراسی در خاورمیانه را توسعه دهد. اگر سبک، اسلوب و رویه‌ی آپویی را درونی کند و در خط آپویی خود را آموزش و سازماندهی کند، اراده کنفرانس قطعا موفق خواهد بود. باید این را باور کرد، اعتماد به نفس داشت و قطعا موفق شد. ما بار دیگر کنفرانس جوانان خاورمیانه را تبریک می‌گوییم و برای همه کسانی که تصمیمات خود را عملی می‌کنند آرزوی موفقیت داریم.

منبع: اوزگور پولیتیکا