بازدید از جامعه ارمنی از طرف ابتکار آزادی برای عبدالله اوجالان

ابتکار مردمی سوریه برای آزادی رهبر عبدالله اوجالان در چارچوب دیدار با احزاب سیاسی و نمایندگان جامعه از مجمع جامعه ارامنه قامشلو بازدید کرد.

در جریان بازدید از قامشلو، اعضای ابتکار مورد استقبال کوهار خَجَدوریان، رئیس مجمع جامعه ارمنی و حَنا سومه، مسئول آموزش و سازماندهی مجمع قرار گرفتند.

کوهار خَجَدوریان با بیان اینکه انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گواه این است که او فردی بزرگ و تأثیرگذار است، اظهار داشت: «دولت ترکیه از افکار عبدالله اوجالان هراس دارد و به همین دلیل حملات خود را تشدید کرده است.»

خجدوریان با جلب توجه به روابط تاریخی قوی بین ارمنی‌ها و کوردها، به تلاش‌های ترکیه برای برهم زدن این روابط اشاره کرد.

خجدوریان با تاکید بر اینکه ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان زندگی دموکراتیک برای صلح و برابری را ارائه می‌دهد، اظهار داشت که فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از زنان حمایت می‌کند و زنانی که با این ایده‌ها توانمند می‌شوند به نفع جامعه هستند.

خجدوریان همچنین اعلام کرد که برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نامه‌ای به لابی ارمنی و سازمان بین‌المللی حقوق بشر ارسال خواهند کرد.

حنا سومه، مسئول سازمان آموزش و پرورش مجمع جامعه ارمنی، اظهار داشت که آنها از سال ۱۹۸۰ ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را پذیرفته‌اند و این ایده‌ها افراد مختلف را گرد هم می‌آورد. هنا سومه تاکید کرد که عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در خانه آنها آویزان است و او نماینده همه خلق‌ها است.

پس از بازدید، اعضای ابتکار دفاعیات و کتاب‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را به مجمع جامعه ارمنی ارائه کردند و سپس به بحث و گفتگو ادامه دادند.

این ابتکار بازدید از احزاب سیاسی شمال و شرق سوریه را در ۱۴ می ۲۰۲۴ در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل مسئله کورد» آغاز کرد که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ در سطح جهانی راه‌اندازی شد.

این ابتکار طی دیدارهایی که تا ۲۶ می ۲۰۲۴ ادامه داشت با احزاب سیاسی کورد، ارمنی، آشوری، سریانی و عرب دیدار کرد و از ۲۹ می 2024 تماس و دیدارهایی را با رهبران ریش‌سفید قبایل و کلیسا و مجلس آغاز کرد.