یادداشت

استعمار آشکار در جولمرگ

مناظری که در جولمرگ دیده می‌شود یک چشم‌انداز آشکار استعماری است. آنها دیگر نمی‌توانند استعمار را در کوردستان پنهان کنند. شهرداری، شهرداریِ مردم آنجاست، مردم انتخاب خود را کردند، اما می‌گویند "من این را که شما انتخاب کردید قبول ندارم. من قوی هستم...

اردوغان و دولت باغچلی در انتخابات شکست خوردند و متحمل افت شدید آرا شدند. یک دولت ضعیف و نامشروع نمی‌تواند در مورد مسائل حیاتی که مربوط به آینده کشور است تصمیم بگیرد. اما اردوغان و باغچلی هنوز هم همه را تهدید می‌کنند که انگار چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. اردوغان در تلاش است تا با صحبت از به اصطلاح عادی‌سازی، ج‌ه‌پ را به تردید انداخته و به مسائل فرعی مشغول کند. دولت آک‌پ-م‌ه‌پ ترکیه را در ویرانی اقتصادی و با مشکلات جدی در داخل و خارج از کشور روبه‌رو کرده است. ده‌ها هزار سرباز ارتش ترکیه اکنون در سوریه و عراق در حال جنگ هستند و تعداد پایگاه‌ها در حال افزایش است.

این دولت از سال ۲۰۱۵ بدون وقفه به مردم کورد حمله می‌کند. او با غصب تمام شهرداری‌هایی که حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌پ) برای دو دوره به دست آورده بود، سعی کرد با قیم‌ها حکومت کند. از آنجایی که قیم‌ها در قبال مردم مسئولیتی نداشتند، به عنوان کارمندان و بخشی از دولت مرکزی عمل می‌کردند. منابع شهرداری را هدر دادند. شهرداری‌های تصرف‌شده زیر بار بدهی سنگینی هستند.

آنها توطئه‌ای به نام پرونده کوبانی را سازماندهی کردند. آنها مدیریت ه‌د‌پ از جمله رهبران آن را زندانی کردند. ظاهراً آنها مردم را تحریک کردند و مسئول کشته‌شدن ده‌ها نفر بودند. در حالی که هیچ دادگاه و تصمیمی وجود نداشت، اردوغان و باغچلی مدام تبلیغات سیاه انجام می‌دادند. در رابطه با شهرداری‌ها دروغ‌های بسیاری گفتند از جمله گفتند که پول‌های مردم را به قندیل منتقل می‌کنند. این در حالی است که بازرسان آنها مدام شهرداری‌های ه‌د‌پ تحت نظارت داشتند. نیروهای اطلاعاتی و دیگر نیروها تنفس آنها را زیر نظر داشتند. در این صورت، چگونه کسی می‌تواند به قندیل پول بفرستد؟ علاوه بر این، چنین تصمیم یا مدرکی در دادگاه‌هایی که دستورات آنها صادر شده و به عنوان دستاویز استفاده شده است، یافت نشده است.

در ۲ ژوئن، رئیس‌مشترک شهرداری جولمرگ بازداشت شد و بلافاصله یک قیم به جای وی تعیین شد. ظاهراً در سال ۲۰۱۴ علیه او شکایتی تشکیل شده است. ده سال صبر کردید، چرا دو ماه بعد از انتخابات اینقدر عجولانه تصمیم می‌گیرید؟ واضح است که این یک آزمایش عادی نیست. ضمناً دادگاه ششم ماه است، چرا او را بازداشت می‌کنید و قبل از صدور حکم قیم معین می‌کنید؟ حداقل صبر کنید تا تصمیم‌گیری شود، سپس برنامه خود را عملی کنید! هیچ کس این دادگاه‌های جعلی و تصمیمات صادر شده از طریق دستور را باور نخواهد کرد. به خصوص مردم کورد اصلا باور نمی‌کنند.

این مردم کم و بیش می‌دانند که سید رضا چگونه محاکمه و اعدام شد. احسان صبری چاغلایانگیل که برای انجام وظیفه به درسیم رفته بود، خودش توضیح داد که در آن زمان چه اتفاقی افتاده است. او به طور ویژه مأمور شده و با دستورالعملی فرستاده می‌شود که "اعدام را در اسرع وقت انجام دهد و روز دوشنبه تمام می‌شود." او در نیمه شب یکشنبه با آوردن دادستان‌ها و دیگر مقامات، درست بعد از ساعت دوازده شب، مثل اینکه دوشنبه است، اعدام‌ها را انجام می‌دهد.

پس از نشست هیئت امنیت ملی بار دیگر به افکار عمومی اعلام شد که حملات علیه کوردها طراحی شده است. پیش از آن، باغچلی درباره تشدید جنگ علیه مردم کورد از جمله روژاوا اظهاراتی کرده بود. اردوغان در حال حاضر نقش خود را در اجرا و مدیریت این امر انجام می‌دهد. در آخرین بیانیه وی آمده است که تعیین قیم به جولمرگ محدود نمی‌شود و اولین گام با این امر برداشته شده است.

این بیانیه نشان می‌دهد که مشکل را نمی‌توان با قوانین یا دادگاه‌ها توضیح داد، بلکه به وضوح یک عملیات دولتی است.

مناظر مشاهده شده در جولمرگ در واقع یک چشم‌انداز آشکار و روشن استعماری است. آنها دیگر نمی‌توانند استعمار را در کوردستان پنهان کنند. در واقع آنها عموماً با روشهای غیرعادی مانند حکومت نظامی، بازرسی کل و وضعیت اضطراری بر کوردستان حکومت می‌کردند. اما آنها تبلیغات غیرواقعی می‌کردند تا به افکار عمومی داخلی و خارجی القا کنند که "ما هیچ تبعیضی نداریم، با همه شهروندان یکسان رفتار می‌کنیم".

در جولمرگ، شهرداری اکنون توسط نفربرها و خودروهای زرهی محاصره شده است. اجازه نمی‌دهند که مردم شهر به شهرداری نزدیک شوند. شهرداری، شهرداریِ مردم آنجاست، مردم انتخاب خود را کردند، اما گفتند "من این را که شما انتخاب کردید قبول ندارم. من قوی هستم، قدرت دارم، از دست شما می‌گیرم". این گونه است که استبداد و عدم شناخت قوانین خود آنها را در معرض دید عموم داخلی و خارجی قرار می‌دهد. آنها دیگر نمی‌توانند چهره واقعی خود را پنهان کنند. چون مردم کورد هوشیار هستند و مقاومت می‌کنند. نقابشان را برمی‌اندازد.

اداره خودمدیریتی روژاوا گفت: "ما انتخابات شهرداری برگزار خواهیم کرد، اجازه دهید مردم مدیران خود را انتخاب کنند و خدمات را سازماندهی کنند." در کجای دنیا انتخابات به عنوان تروریسم یا وضعیت خطرناک تعریف می‌شود؟ این ذهنی است که فقط در دولت ترکیه می‌تواند وجود داشته باشد. ذهنیت آنها مسموم است. جز خشونت و مرگ چیزی از دهانشان بیرون نمی‌آید. آنها شروع به افزایش کشتارهای خود در منطقه کردند و تهدید پشت تهدید کردند. دشمنی آنها با کوردها حد و مرزی ندارد. پنج یا شش میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند. نیمی از مردم عرب هستند، همه مردم در هم تنیده‌اند. با این حال او می‌گوید "شما نمی‌توانید انتخابات شهرداری برگزار کنید. من آن را نابود می‌کنم، اجازه نمی‌دهم تروریستان ایجاد شود". آیا "تروریستان" با انتخابات در جهان ایجاد شده است؟ کسی در مورد چنین تشکیلاتی شنیده است؟ اما ذهن نژادپرست و نسل‌کش دولت ترکیه اینگونه عمل می‌کند.

مردم کورد و محافل دموکراتیک و نیروهایی که مدعی اپوزیسیون هستند باید اعتراض و مقاومت شدیدی را سازمان دهند. اگر اعتراض و مقاومت موثری صورت نگیرد، شهرداری‌های دیگر از دست می‌روند و اردوغان و باغچلی همچنان برای ترکیه دردسرساز خواهند شد.

منبع: یِنی اوزگور پولیتیکا