دامنه‌ی قندیل؛"٢۴ ساعته هواپیماهای ترکیه در آسمان پرواز می‌کنند"

هموطنان دامنه‌ی قندیل می‌گویند، به طور ۲۴ ساعته و مداوم جنگنده‌های ترکیه در آسمان در حال پرواز هستند. یک هموطن در این رابطه می‌گوید: "یک جنگنده‌ی ترکیه سال گذشته ۱۰ موشک به باغ من شلیک کرد، همه‌ی درختانم از جا کنده شده و باغم ویران شد."

در ادامه جستجو در روستاهای دامنه‌ی قندیل، امروز ما به روستای «سوره ده» رفته‌ایم که از توابع دامنه‌ی قندیل است و جنگنده‌های ترکیه به طور مداوم در آسمان منطقه در حال گشتزنی هستند و آنرا بمباران می‌کنند.

در همان ابتدای ورود به روستا، مردم روستا به ما اطلاع دادند که هشیار باشیم و برای مدت طولانی آنجا نمانیم چون جنگنده‌های ترکیه شما را بمباران می‌کنند. به محض ورود به روستا آثار مکانهایی که جنگنده‌های ترک آنجا را بمباران کرده‌اند، به وضوح دیده می‌شود. این بمبارانهای مداوم بر وضعیت روحی مردم نیز تاثیر گذاشته است و به گونه‌ی همراه با شگفتی به تیم خبرگزاریمان نگاه می‌کنند.

در بدو ورود به روستا با فردی با نام احمد عبدالله آشنا شدیم که به دلیل بمباران جنگنده‌های ترکیه خسارت بسیاری به خانه و املاکش وارد شده است. وی در این رابطه گفت:"۹ موشک دولت ترکیه به نزدیکی خانه‌ی من اصابت کرد و خسارت بسیاری به ما و خانه‌ی برادرانم و عموزاده‌هایم وارد شد. تاکنون نیز حکومت اقلیم هیچ خسارتی به ما پرداخت نکرده است. یک تیم به اینجا آمدند و اسم ما را نوشتند اما دیگر خبری نشد."

احمد عبدالله در مورد تاثیر بمباران‌های ترکیه بر کار و فعالیتهای مردم گفت، آنها نمی‌توانند باغهایشان را آباد کنند و حتی مردم دیگر قادر به زندگی در اینجا نیستند.

وی همچنین گفت:"دولت ترکیه فقط روستای ما را ویران نکرده است بلکه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ روستا ویران شده‌اند. ترکیه کوردستان را ویران کرده است. در دوره‌ی صدام حسین دولت ترکیه سگی را در مرز عراق کشته بود، در انتقام آن سگ ارتش صدام حسین چندین نظامی ترکیه را کُشت. اما امروز ما هر روز قتل‌عام می‌شویم اما هیچ کس از ما دفاع یا پشتیبانی نمی‌کند".

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ ساکنان دامنه قندیل: حملات هوایی رژیم غاصب تُرک خانه و مزارعمان را ویران کرده است
    ♦ تراژدی مردم جنوب کردستان؛ کشتار از ارتش ترکیه، لاپوشانی از پ.د.ک
    ♦ "تاکنون ۶ عموزاده‌ام در بمباران‌های جنگنده‌های ترکیه شهید شده‌اند"
    ♦ "پرداخت غرامت پیشکش، حکومت اقلیم تنها به تحریف پرونده‌ها نپردازد کافیست!"

حسن ابراهیم یکی دیگر از ساکنان روستای سوره ده گفت، سال گذشته به دلیل بمباران جنگنده‌های ترکیه باغ و زمینش ‌به طور کامل سوخته است. آنچنانکه حاج حسن می‌گوید، باغش، باغ گردو بوده و ۶۰ سال قدمت داشته است، اما دولت ترکیه بی‌رحمانه همه را نابود کرده است. وی در این رابطه گفت:" به دلیل بمباران جنگنده‌های ترکیه زندگیمان نابود شده است، حتی در این لحظه هم که با شما صحبت می‌کنم جنگنده‌ها در آسمان در حال گشت‌زنی هستند. ابتدا پهبادها را می‌فرستند و سپس جنگنده‌ها می‌آیند و بمباران می‌کنند. جنگنده‌ها و بمباران‌های مداوم بر وضعیت روحی ما تاثیر زیادی گذاشته است. کسانی در روستا هستند که با شنیدن صدای بمباران جنگنده‌ها از حال می‌روند."

حاج حسن و همسرش یکی از آن خانواده‌هایی هستند که قادر به آباد کردن باغشان نیستند چون هر لحظه خطر بمباران وجود دارد. همان طور که خودشان می‌گویند، هر کس که در دامنه‌ی قندیل زندگی می‌کند هیچ امیدی ندارد که یک ساعت دیگر زنده بماند. هیچ کس برای فردای خود هیچ برنامه و امیدی ندارد.

حاج حسن می‌گوید:" حدود ۶ تا ۷ سال است که دولت ترکیه این منطقه را به شدت بمباران می‌کند و از هر لحاظ به ما آسیب زده‌اند. هدف دولت ترکیه از بمباران‌ها پ.ک.ک نیست چون به مردم غیرنظامی منطقه آسیب می‌زند و چندین تن از اهالی روستا را هدف قرار داده است. ٢۴ ساعته جنگنده‌ها در آسمان هستند و هیچ آرامشی نداریم و بمباران‌های ترکیه زندگی ما را نابود کرده‌اند."