وخامت حال زینب جلالیان زندانیان سیاسی کورد در چهارمین روز اعتصاب غذا

اعتصاب غذای زینب جلالیان، سهیلا حجاب و سکینه پروانه سه زندانی سیاسی کورد که در زندان قرچک نگهداری می‌شود ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی از وخامت وضعیت سلامتی زینب جلالیان به دلیل ابتلا به کرونا در چهارمین روز اعتصاب غذاست.

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان اعتصاب غذای سه زندانی سیاسی کورد به نام‌های سکینه پروانه، سهیلا حجاب و زینب جلالیان در زندان قرچک ورامین ادامه دارد. همچنین وضعیت سلامتی جلالیان به دلیل ابتلا به کرونا و سرفه‌های شدید و درد سینه وخیم گزارش شده است.

سکینه پروانه که در بند ۳ زندان قرچک نگهداری می‌شود از ۵ خرداد در اعتراض به صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان قرچک دست به اعتصاب غذا زده است. وی طی این مدت یک بار و به مدت چند روز با قول مساعد مسئولان مبنی بر پیگیری خواسته‌هایش اعتصاب غذای خود را متوقف کرد، اما با برآورده نشدن درخواست‌هایش مجددا اعتصاب خود را ادامه داد. این زندانی سیاسی همچنین در روزهای گذشته چند بار در خصوص یک پرونده جدید به دادگاه احضار شده، اما وی از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرده است. هنوز اتهام خانم پروانه در این پرونده جدید مشخص نیست. اما پیشتر به اتهام «عضویت در احزاب اپوزیسیون» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سهیلا حجاب دیگر زندانی سیاسی نیز از تاریخ ۲۷ خرداد در اعتراض به ادامه نگهداری خود و زینب جلالیان در بند قرنطینه زندان قرچک و عدم انتقال به زندان اوین و همچنین فشارهای نهادهای امنیتی در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

این وکیل دادگستری در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»،‌ «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب» و «تشکیل گروه غیرقانونی» مجموعا به ۱۸ سال حبس محکوم شد. طبق ماده تجمیع احکام ۵ سال از این میزان قابل اجرا خواهد بود.

شبکه حقوق بشر کوردستان همچنین مطلع شده است، زینب جلالیان که از حدود یک ماه پیش به دنبال انتقال از زندان خوی به زندان قرچک به کرونا مبتلا شده و از ۳۱ خرداد دست به  اعتصاب غذا زده است، در وضعیت نامناسب جسمی و سلامتی به سر می‌برد. اگرچه پزشکان بهداری زندان ادامه اعتصاب غذا این زندانی سیاسی را با توجه به ناتوانی جسمی‌اش خطرناک دانسته‌اند، اما وی اعلام کرده تا بازگشت به زندان خوی یا انتقال به زندان اوین به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

زینب جلالیان از سیزده سال پیش در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های کرماشان، اوین، خوی و قرچک نگهداری شده است. حکم اعدام او در سال ۱۳۹۰ به حبس ابد تبدیل شد.