کاراییلان: تنها راه حل گفتگو با رهبر آپو است

کارایلان عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک با بیان اینکه دولت ترکیه با مقاومت متوقف شد، گفت: تنها یک راه وجود دارد، آن هم راه حل است. گفتگو با رهبر آپو است. راه دیگری وجود ندارد.

مراد کارایلان، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک، با بیان اینکه خلق کورد در این انتخابات نیز اراده تعیین‌کننده هستند، گفت: این اراده در صحنه سیاسی خاورمیانه نیز وجود دارد و پابرجاست. این دشمن است که با دچارشدن به بحران وارد مرحله شکست شده است. همانطور که می‌بینید، خلق کورد را نمی‌توان حذف کرد. خلق کورد زنجیره نسل‌کشی را شکسته‌اند. این تنها راه مقاومت آشکار شده است. این راه حل است.

مراد کاراییلان، عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک در برنامه ویژه شبکه تلویزیونی Stêrk TV به سوالات پاسخ داد. متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:

دو سال است که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خبری نیست. انزوا و ایزولاسیون ادامه دارد. دولت ترکیه در صدد انجام چه کاری است؟

قبل از اینکه به سوال شما بپردازم، به طور مختصر به شهدای دوره گذشته‌مان اشاره می‌کنم. اخیراً در درسیم جنگ بزرگی رخ داده است. رفقایمان شهید شدند. نخست، فرماندهان محترم ما یاشار، شوگر و آرژین، در شخص رزا و نومان همه همرزمانمان که در عملیات تپه حکاری/متینا به شهادت رسیدند. اینجانب با احترام یاد رفیق گرانقدرمان راپرین آمد از پیشکسوتان زنان آزاده را گرامی می‌دارم و بار دیگر در مقام این رفقای گرانقدر قول خود را به همه شهدایمان تکرار می‌کنم. ما به قول رفاقتمان پایبند خواهیم بود، عهد و پیمانی را که با شهدا بسته‌ایم عملی می‌کنیم و آرمان آنها را به موفقیت می‌رسانیم.

اگر به سوال شما برگردم... همانطور که مشخص است سیستمی که در دنیا بی‌نظیر است علیه رهبر آپو اجرا می‌شود. این یک سیستم عمیق شکنجه روانی است. هدف آن قتل‌‌عام خلق کورد و اجرای سیاست نسل‌کشی در کوردستان است. به همین دلیل چنین انزوا و شکنجه بی‌سابقه‌ای در مورد رهبر آپو اعمال می‌شود. آنها نمی‌خواهند صدای رهبر آپو شنیده شود، اما کار و روش رهبر آپو و موضع معناداری که از خود نشان داده است، از همه دیوارهای زندان فراتر رفته است. امروزه نفوذ اندیشه‌های رهبر آپو به چهار بخش کوردستان محدود نمی‌شود، بلکه به خاورمیانه و کل جهان اشاعه یافته است. اندیشه، خط و پارادایم توسعه‌یافته توسط رهبر آپو امروزه در سراسر جهان از سوی اقشار بسیاری مورد بحث و غالبا مورد پذیرش قرار می‌گیرد. هر کس این ایده را بشنود و محتوای آن را بفهمد، آن را بسیار جذاب می‌یابد و از آن صیانت بعمل می‌آورد. به ویژه، پارادایم مدرنیته دموکراتیک توسعه‌یافته توسط رهبر آپو در حال حاضر به عنوان جایگزینی برای مدرنیته سرمایه‌داری در دستور کار است. مهمتر از همه، خط‌مشی زن آزاد که توسط رهبر آپو با شعار "ژن، ژیان، ئازادی" ایجاد شد، توانمندی بزرگی برای زنان کورد ایجاد کرد و اراده‌مندی‌اش را توسعه داد. رهبر آپو برای اولین بار چیزهای زیادی در مورد زنان بیان کرد. وی آزادی زنان را پایه اساسی در مبارزات آزادی کوردستان قرار داد. وی گفت: «جامعه بدون آزادی زن آزاد نمی‌شود.» وی نقش و رسالت زن در ایجاد زندگی آزاد و طبیعی را تعیین‌کننده و غالب تشخیص داد. بر این اساس، همانطور که می‌بینیم، در 8 مارس، زنان کورد بیش از هر کس دیگری از این روز و مبارزه آزادی صیانت بعمل می‌آورند. به همین مناسبت، 8 مارس را نخست به رهبر آپو، همه رفقا، به همه زنان کوردستان و زنان زحمتکش جهان تبریک می‌گویم. دیدگاه‌ها و اندیشه‌های رهبر آپو موج جدیدی است و امروز در سراسر جهان در حال گسترش است. بر این اساس اکنون باید مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر آپو را با قدرت بیشتری پیش ببریم. زمان آزادی رهبر آپو فرا رسیده است. اکنون در این مرحله هستیم. ما باید نه تنها با انزوا -البته مبارزه علیه انزوا نیز لازمست-، بلکه عمدتاً برای آزادی رهبر آپو مبارزه کنیم و کارزارهایی که آغاز خواهیم کرد باید بر همین اساس توسعه یابد.

زلزله بزرگی در کوردستان، ترکیه و سوریه رخ داد. آیا تلاش‌های دولت ترکیه برای تغییر وضعیت جمعیتی استان‌های کوردنشین موفق خواهد بود؟

در ابتدا یاد و خاطره همه جان‌باختگان این زلزله را گرامی می‌دارم و آرزوی رحمت الهی برایشان دارم. برای مجروحان آرزوی شفا دارم. به خانواده‌های جانباختگان تسلیت می‌گویم. به همه خلق کورد، ترک و عرب تسلیت می‌گویم.

زلزله فاجعه بزرگی بود. خلق ما از این موضوع بسیار متضرر شدند. ما در درد خلق خود به تمام معنا شریک هستیم. بی شک عدم تدابیر باعث تشدید این درد شده است. همه کشورهایی که در خط زلزله قرار دارند در حال آماده‌سازی فنداسیون ساختمان‌ها و سازه‌های خود هستند. به همین دلیل در آن کشورها چنین خسارتی ببار نمی‌آید. این فقط برای کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن صدق نمی‌کند. به عنوان مثال، شیلی در خط زلزله قرار دارد و اقتصاد آن احتمالاً بسیار ضعیف‌تر از ترکیه است، اما از آنجایی که پایه و اساس ساختمان‌ها و سازه‌هایش را مستحکم ساخته‌اند، در زلزله‌های هم سطح چنین خسارتی ببار نمی‌آید. در ترکیه، به ویژه در 21 سال گذشته، یک رژیم دزد به قدرت رسیده است. میخواهد همه چیز را بدزدد و حتی خود را ثروتمندتر کند. خزانه‌اش از مناقصه، پیمانکار و عفوهای منطقه‌بندی (برای مجوز دادن به ساختمان‌های بدون مجوز) پر می‌کند. او آن را "صلح منطقه‌بندی" می‌نامد. چه صلحی! ساختمان به اشتباه راه‌اندازی شده است. می‌گوید؛ "من عفو می‌کنم، من صلح منطقه‌بندی را اعلام می‌کنم". به همین دلیل بود که بسیاری از انسان‌های ما زیر آوار مدفون شدند و هیچ کس از آنها صیانت بعمل نیاورد. هیچ ابزاری برای نجات آنها یافت نشد. خلق ما به ندای دردناک بستگان خود که روزها زیر آوار مانده بودند گوش دادند و تا زمانی که جانشان را از دست دادند نظاره‌گر آنها بودند. این یک وضعیت بسیار دردناک و سنگینی است. ما این را درک می‌کنیم و درد خلق خود را احساس می‌کنیم.

تنها نقص در اینجا، عدم صیانت و ایجاد زیرساخت‌ها از سوی رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ نیست؛ می‌بینیم، آنها هم تبعیض قائل می‌شوند. آنها با بیان اینکه این خلق کورد است، جامعه علوی است و همچنین عرب هستند تبعیض قائل می‌شوند. خود خلق ما این را می‌گویند. کسانی بودند که اینها را در تلویزیون بیان می‌کردند، گفتند: اول می‌روند به دیگران کمک می‌کنند، بعد به سراغ ما می‌آیند». چنین اتفاقی نیز رخ داد.

کوردزدایی از غرب فرات

همچنین سیاست دولت ترکیه در گذشته برای تخلیه کوردستان، انحلال کوردها، از بین بردن ارزش‌های آنها و نسل‌کشی خلق کورد با طرح اصلاحات شرق وجود داشت. قبلا مثلاً قتل‌عام مرعش و اتفاقاتی از این دست را در این چارچوب مورد استفاده قرار دادند، اما اکنون می‌بینیم که از این زلزله نیز در همین چارچوب استفاده می‌کنند. آنها مهاجرت را تشویق می‌کنند تا هیچ کس هرگز برنگردد. در این مورد تردید زیادی وجود داشت. چنین سیاست کثیفی وجود دارد. به این ترتیب می‌خواهند غرب فرات را از وجود کوردها پاکسازی کنند. خلق ما باید این را بدانند و هیچکس جای خود را ترک نکند. کسانی که تا به حال رفته‌اند باید برگردند. ما خلق آن منطقه هستیم و آنها را به خوبی می‌شناسیم. خلق ما باید به سرزمینشان وابسته شوند. نباید سرزمینشان را ترک کنند، بلکه باید برگردند و زندگی را از نو بسازند. این واقعیتی بود که در این دوره به وجود آمد.

روحیه ملی‌شدن در جامعه ما بیشتر توسعه یافته و تقویت شده است. در عین حال احساسات انسانی بسیار قوی است. مثلاً زلزله بوقوع پیوست؛ خلق ما از آمد و اورفا به کمک بازارجیخ، البیستان، آدیامان شتافتند، اگرچه شهرهای خودشان نیز آسیب دیده بودند. زنان کورد غذاهایی را که از سرحد و بوتان درست می‌کردند به ملتی، آدیامان می‌رساندند. این روحیه جامعه‌پذیری و ملی‌شدن است. این یک همبستگی بسیار معنادار است. جامعه ما مراقب همدیگر است. خلق ما در آمد، نصیبین و خیلی جاهای دیگر از کسانی که خانه‌هایشان در این مناطق ویران شده بود صیانت بعمل آوردند و خانه‌هایشان را به روی آنها باز کردند. به طور خلاصه، آنچه که مشاهده می‌شود اینست که در جامعه ما احساسات انسانی و ملی تقویت شده است و این چیزی است که واقعاً می‌توان آن را تجلیل کرد. البته این همبستگی باید بیش از پیش تقویت شود. ما نباید منتظر دولت‌ها باشیم. ذهنیت دولت ملت از جوامع محافظت نمی‌کند. فقط از قدرت خود مراقبت می‌کند و به فکر منافع خود است. آنها اصلاً به فکر خلق کورد نیستند. لذا بیایید خودمان مراقب خودمان باشیم؛ و خودمان را نیرومند کنیم. ما باید بتوانیم در غم و غصه‌ی یکدیگر شریک شویم و زخم‌های خود را التیام بخشیم. از این طریق می‌توانیم ملی‌شدن خود را توسعه دهیم. تا الان کمی پیشرفت کرده و باید از این به بعد خیلی نیرومندتر گردد. فقط از این طریق می‌توانیم این درد سنگین را تسکین دهیم. بر این باورم که خلق ما نیز از این موضوع آگاه هستند و بار دیگر آرزوی سلامتی برای همه خلق میهن‌مان دارم و تسلیت می‌گویم.

ک.ج.ک اعلام کرد که آنها تصمیم توقف عملیات‌های نظامی را از منظر انسان‌دوستانه و وجدانی ارزیابی کرده و اتخاذ نموده است. آیا ارتش ترکیه در عمل به این موضوع توجه می‌کند، تا کی قصد دارید این تصمیم توقف عملیات نظامی را ادامه دهید؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که؛ بدون شک تصمیمی که جنبش ما گرفته تصمیم مناسبی است. این یک رویکرد انسانی و اجتماعی است. قرارگاه ما نیز این موضوع را تایید کرد و ملزومات آنرا بجا آورد. دولت ترکیه، دولت آ.ک.پ/م.ه.پ رویکردی متناسب با این تصمیم را نشان نداد و به حمله خود ادامه دادند. با وجود این، نیروهای ما تاکنون بر اساس این تصمیم عمل کرده‌اند. اجازه دهید به این نکته نیز اشاره کنم؛ در جنگ کنونی کوردستان، دولت آ.ک.پ/م.ه.پ با استفاده از تکنولوژی از خود محافظت می‌کند و دوباره با تکنولوژی حمله می‌کند. وقتی زمستان است، این تکنولوژی دشمن تأثیر خود را به طور قابل توجهی از دست می‌دهد. بنابراین این وضعیت فرصت‌های مختلفی را برای گریلا فراهم می‌کند. به عنوان مثال، امکان و فرصت حمله، ضربه زدن و از میان برداشتن را ارائه می‌دهد. در واقع، قرارگاه مرکزی و تمامی مناطق جنگی (به‌ویژه مناطق حفاظتی مدیا) برنامه‌های جهش‌آمیز زمستانی در این چارچوب داشتند. خلق ما هم دنبال کردند. تپه جودی، در این چارچوب، برخی از عملیات‌ها در تپه حکاری و تپه آمدیه صورت گرفت و این عملیات‌ها ادامه خواهند یافت. یک مقاومت بسیار تاریخی در سال 2022 رخ داد. این مقاومت موفقیت‌آمیز بود، اجازه نمی‌داد دشمن به اهداف خود برسد، اما گریلا می‌خواست با این اقدامی که در زمستان توسعه دهد، این مقاومت را با پیروزی تاجگذاری کند. این هدف و برنامه‌ریزی گریلا بود. هنگامی که ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک به دلیل وضعیت خلق ما پس از زلزله تصمیم به توقف عملیات گرفت، قرارگاه ما مجبور شد برنامه‌ریزی‌هایی که برای زمستان مطرح کرده بود را متوقف کند. خلاصه اینکه در فصل زمستان فرصت‌های بیشتری برای ما وجود دارد. مثل قدیم نیست. مثلاً در گذشته جنگ بیشتر در تابستان صورت می‌گرفت و در زمستان متوقف می‌شد، اما اکنون این وضعیت را مشاهده و در نظر گرفتیم. ما تصمیماتی مبنی بر اینکه "دشمن ما بیشتر از تکنولوژی برای جنگ استفاده می‌کند و مادام که در شرایط زمستان، تکنولوژی‌اش عمدتاً بی‌نتیجه و بی‌تاثیر می‌ماند؛ پس ما باید در زمستان بجنگیم" را اتخاذ کرده بودیم. در اواسط زمستان زلزله‌ای رخ داد، تصمیم جنبش ما برای توقف عملیات شکل گرفت و گریلاها مجبور به توقف عملیات‌هایشان شدند.

ما عملیات‌ها را متوقف کردیم اما آنها به حملاتشان ادامه دادند

دشمن می‌خواهد از آن سوء استفاده کند. مثلاً به بستا حمله کرد و رفقای ما را به شهادت رساند. همچنین بدون وقفه به حملات خود علیه مناطق دفاعی مدیا ادامه داد. به همین ترتیب، حملات خود را به نقاط دیگر متوقف نکرد. خلق ما و افکار عمومی باید بدانند؛ ما این موضع را با احساسات انسانی حفظ می‌کنیم، اما دولت آ.ک.پ/م.ه.پ این را رعایت نمی‌کند و سعی در برهم زدن آن دارد. دائماً می‌خواهد به نحوی جنگ‌افروزی کند. این دولت از انسانیت بهره‌ای نبرده است. بسیاری از شهروندان زیر آن آوار ها گرفتار شده بودند. آنها به جای اینکه به کمک آنها بروند و از آنجا خارج کنند، به حملات خود ادامه دادند. مگر خلوصی آکار نگفت؛ "می‌خواهید سربازانمان را از عراق و سوریه خارج کنیم؟" در واقع زلزله و این جنگ خیلی به هم مرتبط هستند. آنها تمام پول ترکیه را خرج جنگ می‌کنند. هیچ پولی برای زیرساخت‌ها خرج نمی‌کنند. به همین دلیل چنین قتل‌عامی صورت گرفت. صدها هزار نفر جان باختند. الان آماری را منتشر می‌کنند اما ارقام آن صحیح نیست. بیش از صد هزار نفر جان باختند. خیلی جاها ویران شده‌اند. آنها هنوز خجالت نمی‌کشند، هنوز خود را برحق می‌پندارند و به رغم این همه جنازه جنگ می‌کنند. چنین فاجعه بزرگی رخ داده است، اما آنها بدون در نظر گرفتن آن به حملات خود ادامه می‌دهند. عموم خلق باید این را بدانند و البته رفقای ما نباید آن را اشتباه درک کنند. وقتی حمله‌ای علیه ما صورت بگیرد، ما البته به عنوان سرباز از خود دفاع خواهیم کرد و پاسخ لازم را خواهیم داد. هیچ کس نباید در این مورد اشتباه کند. فرصت‌طلب، ریاکار و توطئه‌گر هستند. اگر فرصت کوچکی از جبهه‌ی گریلا بیابند فورا حمله می‌کنند. به همین دلیل نیروهای ما باید مراقب همه جا باشند و در تدابیر خود دچار ضعف نشوند.

ممکن است در راستای منفعت انتخاباتی حملاتش را افزایش دهد

در واقع همانطور که می‌دانید ترکیه وارد روند انتخابات شد. آنها می‌خواهند در چارچوب انتخابات احساسات ناسیونالیستی و شوونیستی را در ترکیه تقویت کنند. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا مخالفان کوردستیز را تقویت کنند. در این زمینه، این احتمال وجود دارد که دولت آ.ک.پ/م.ه.پ حملات خود را بیش از پیش افزایش دهد. ما نباید از بروز چنین اقداماتی متعجب شویم. ما این موضع‌مان را بطور یک طرفه اتخاذ نمودیم، زیرا این اقتضای فلسفه‌ی ماست، اما در عین حال باید بدانیم دشمنی که با آن روبرو هستیم احساسات انسانی ندارد و می‌خواهد از فرصت‌ها استفاده کند، می‌خواهد قدرت خود را بر جنازه خلق ما تثبیت کند. آنها می‌خواهند قدرت خود را حفظ کنند و برای این کار دولت ترکیه ممکن است حملاتش به مناطق حفاظتی مدیا، باشور کوردستان و حتی روژاوا را در جریان انتخابات افزایش دهند. بنابراین، همه باید هم حساس و هم محتاط باشند.

اخیراً تحولات مختلفی در سیاست رخ داده است. مرال آکشنر از میز 6 نفره کناره گرفت و سپس دوباره برگشت. باز هم دو تصمیم دادگاه قانون اساسی در مورد پرونده توقیف حزب دموکراتیک خلق‌ها و مسدود کردن کمک‌های خزانه‌داری وجود داشت. علاوه بر اینها یک حمله فاشیستی علیه باشگاه آمد اسپور در بورسا انجام شد. همه این اتفاقات نشانه چیست؟

انتخاباتی که در 14 ماه مه برگزار می‌شود، مانند همه خلق‌های ساکن ترکیه، برای خلق کورد نیز انتخابات مهمی است. این تنها رئیس جمهور نیست که انتخاب می‌شود. نظام انتخاب خواهد شد. قدرت‌های عمیق دولت، نظام کنونی را برای اینکه بتوانند جنگ را بطور یکدست هدایت و هماهنگی آن را تقویت کنند، ایجاد کردند. این نظام بسیار استبدادی است. این امر جامعه ترکیه را به شدت تضعیف کرده است. البته یک طرف می‌خواهد این نظام را ادامه دهد اما خلق می‌خواهند این نظام تغییر کند و بر این اساس انتخابات برگزار می‌شود. به عبارت دیگر، در واقع نظام انتخاب خواهد شد.

دولت فعلی تا چه اندازه می‌پذیرد که از طریق انتخابات این قدرت را واگذار کند؟ این هم مشکوک است. بدیهی است که اینها به دروغگویی‌های زیادی متوسل خواهند شد. آ.ک.پ که قبلاً نیز شناخته شده است. این امر در انتخابات استانبول نیز دیده شد و بسیاری از اقدامات مشابه دیگر وجود دارد. آنها همیشه به تقلب متوسل می‌شوند. همه چیز را برای خودشان ترتیب می‌دهند. مثلاً قانون انتخابات را تغییر دادند، در هیئت عالی انتخابات تغییراتی ایجاد کردند. به عبارت دیگر، رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ همه چیز را برای پیروزی دوباره تنظیم کرده است و نمی‌خواهد قدرت را واگذار کند. اینطوری می‌خواهند عمل کنند.

آنها علیه میز 6 نفره عملیات انجام دادند

در مقابل این، خلق، مخالفان و بسیاری از بخش‌ها خواهان تغییر هستند. در این زمینه، انتخابات آتی برای ترکیه بسیار راهبردی و مهم است. از هم اکنون مشاهده می‌شود که رویدادهای تاریک مختلفی در این دوره سازماندهی و تجربه خواهند شد. در این زمینه اتفاقاتی از این دست که شما اشاره کردید رخ داده است. به عنوان مثال، برخی از جناح‌ها در داخل دولت می‌خواستند از طریق حزب "IYI" عملیاتی انجام دهند و میز 6 نفره را منحل کنند. آکشنر در واقع چنین اقدامی را انجام داد، اما پس از این اقدام غیرمنتظره، میز 6 نفره منحل نشد. آنها اعلام کردند که می‌توانند به عنوان میز 5 نفره نیز ادامه دهند. علاوه بر این، این وضعیت ناراحتی‌های زیادی را در حزب "IYI" ایجاد کرد. استعفاهایی هم از پایین و هم از بالا صورت گرفت. کسانی که این اقدام را برنامه‌ریزی کردند متوجه شدند که نتیجه معکوس خواهد داشت. آنها متوجه شدند که میز متلاشی نمی‌شود و شاید حتی حزب "IYI" هم ممکن است از هم بپاشد، بنابراین دوباره آکشنر را بازگرداندند. وگرنه هیچ توضیح دیگری برای برگشتن او بعد از اینکه تا این اندازه تندگویی و سپس عقب‌نشینی کرد وجود ندارد. در ترکیه سعی می‌شود این موضوع تفسیر شود، اما توضیحی برای این موضوع وجود ندارد، زیرا از نظر عقل و منطق و علم سیاسی هیچ توضیحی برای این واقعه وجود ندارد. در واقع معلوم شد که نه پلان بی (B) و غیره‌ای هم در کار نیست. به طور خلاصه، واضح است که این اتفاقات ساختگی و به عنوان یک عملیات برنامه‌ریزی شده است. البته به دلیل اینکه موفق نبودند یک گام به عقب برداشتند.

معلوم شد که خلق خواهان تغییر هستند

این یک چیز بسیار خوب برای جنبش دموکراسی ترکیه است. چرا؟ زیرا معلوم شد که خلق واقعاً خواهان تغییر هستند. خلق می‌خواهند این حکومت تغییر کند. به این ترتیب مشاهده شد که پروژه‌های مبتنی بر مهندسی اجتماعی به نتیجه نمی‌رسند. بنابراین، این وضعیت در واقع نقطه قوتی برای محافل دموکراتیک بوده است. این ضربه‌ای بود به کسانی که این برنامه‌ها را می‌ساختند. می‌توان گفت که اپوزیسیون در حال قوی‌تر شدن است. مشخص شد که دست‌های عمیقی که می‌خواستند چنین طرح‌هایی را محقق کنند، نمی‌توانند نتیجه‌ای بگیرند.

از سوی دیگر می‌خواهند فضای هرج و مرج را در ترکیه ایجاد کنند. آنها می‌خواهند با دامن زدن به ناسیونالیسم و ​​شوونیسم دشمن‌تراشی کنند. دشمنان آنها البته کوردها و پ.ک.ک هستند. در چنین فضایی می‌خواهند با دامن زدن به شوونیسم و ​​تحریک احساسات ناسیونالیستی آنها را دور خود جمع کنند. به عنوان مثال، ه.د.پ و احزاب دیگری که عضو ائتلاف کار و آزادی هستند را بیش از حد مورد هدف قرار می‌دهد. آنها سعی دارند این تصور را ایجاد کنند که انگار ما به عنوان پ.ک.ک و آنها یکی و این‌همانی هستیم. در حالی که هیچ ربطی ندارد. آنها نهادهای قانونی سازمان‌یافته که نماینده میلیون‌ها نفر هستند. با این حال، آنها می‌خواهند با هدف قرار دادن آنها، بخش‌های ملی‌گرا را به دور خود جمع کنند. یعنی از این به بعد با چنین پروژه‌هایی که جامعه در شعاع آن قرار دارد، اقدام خواهند کرد.

آغاز این حملات در بورسا به تیم آمد اسپور است. البته آن هم نتیجه چندانی نداشت. آیا چنین چیزی دیده شده است؟ یک مسابقه ورزشی است. وضعیت سیاسی وجود ندارد. در حالی که بازی در آستانه شروع است، بازیکنان تیم بورسا اسپور شروع به حمله به بازیکنان آمد اسپور می‌کنند. علاوه بر این، هواداران آنجا نیز همراه با سردادن شعارها، هر چه به دستشان می‌رسید به طرف زمین فوتبال و به سمت بازیکنان آمد اسپور پرتاب کردند. تعدادی بیهوش و مجروح شدند. همچنین عکس قاتلان کوردها را باز کردند. با این تصاویر می‌خواهند این پیام را برسانند که یک بار دیگر با شما این کار را می‌کنیم. البته این یک طرح است. آنها می‌خواهند چنین هرج و مرجی ایجاد کنند.

در اینجا، به عنوان کورد، باید بدانیم که؛ آمد اسپور یک پدیده سیاسی نیست. اما کورد است. شاید همه افراد تیم کورد نباشند، اما تیم نماینده آمد است. نام باستانی دارد. بنابراین، این حمله به بازیکنان در آنجا حمله به همه کوردها است. صرف نظر از چپ یا راستگرا بودن آنها، این حمله یک حمله علیه خلق کورد و ارزش‌های کورد است. آمد چیست؟ آمد تاریخ کوردهاست، به آن حمله می‌کنند. باخچلی که سازمان‌دهنده اصلی این حملات بود، بی‌شرمانه به بورسا اسپور تبریک گفت. پس آیا این اتفاقی است که باید بیافتد؟ این طبیعی نیست. بنابراین ما به عنوان کورد باید بدانیم که این حمله که در شخص آن بازیکنان ارزشمند انجام شد، علیه همه ماست. در واقع، با وجود تمام آن حملات، بازیکنان آمد اسپور به بازی ادامه دادند. به طور معمول آن مسابقه باید لغو می‌شد، اما اینطور نشد. پس از آن فدراسیون فوتبال ترکیه برای پوشاندن ماجرا به بورسا اسپور جریمه 9 بازی بدون تماشاگر و ... داد. او تصمیماتی می‌گرفت، اما اینها در واقع تصمیماتی بود که به عنوان یک ترفند اتخاذ شد. در حالیکه، در این میان یک جرم وجود دارد؛ قبل از هر چیز، لغو آن مسابقه و کسانی که در آنجا انسان‌ها را مجروح کردند -که خود بازیکنان بورسا اسپور حمله کردند- باید محاکمه می‌شدند. هیچ کدام از اینها را انجام ندادند. در بورسا توهین بزرگی به کوردها شد. این ظلم است. هیچ کورد شریف و محترمی نباید این را فراموش کند. این چنین حمله‌ای است.

از سوی دیگر به دلیل اینکه این حمله جایگاه خود را در میان خلق خردمند ترکیه پیدا نکرد، مجبور به واکنش شدند. شاید عده‌ای شوونیست مثل باخچلی بودند که تبریک گفتند و هنوز هم هستند کسانی که می‌خواهند دست به چنین اقداماتی بزنند، اما در مقابل واکنش‌هایی را در بر داشت. این واکنش‌ها امیدی است برای رویارویی جامعه با این گونه دسیسه‌ها. جامعه ساکت نخواهد ماند.

طرح در بند کردن ه.د.پ

در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در مورد ه.د.پ می‌توانم موارد زیر را بیان کنم. تا آنجا که دیدیم، با توجه به مفهومی که آ.ک.پ/م.ه.پ بر آن استوار است و روند جاری، مشاهده خواهد شد که هر دو تصمیم دادگاه قانون اساسی در مورد ه.د.پ مثبت نخواهند بود. طرحی همراه با تاکتیک‌ها و تله‌ها. جالبه؛ بر اساس قوانین انتخابات، هر حزب باید فهرست نامزدهای خود را تا 10 آوریل به نهادهای مربوطه ارائه کند. روز پرونده توقیف‌کردن 11 آوریل است. بنابراین کاملا یک وضعیت در بند کردن وجود دارد. می‌خواهند بگویند اگر به زعم من نباشد، آن را توقیف می‌کنم. یک پیام ضمنی در قالب اینکه اگر ه.د.پ کاندیدای ریاست‌جمهوری خود را معرفی کند، شاید پس از آن ما در مورد آن فکر کنیم، وجود دارد، بدین ترتیب درک می‌شود که آنها در پی حساب و کتاب‌های متفاوتی هستند. من فکر می‌کنم این یک تله است. من حدس می‌زنم که مقامات ه.د.پ و ائتلاف کار و آزادی از این موضوع آگاه باشند. نمی‌توانند کسی را با چنین چیزهایی گول بزنند. این اقشار باید بدانند که یک رسالت بسیار تاریخی بر دوش خود دارند، زیرا در میان تمام بخش‌ها و اتحادهای موجود، این حلقه است که بیش از همه خواهان دموکراسی است و برای دموکراسی در ترکیه مبارزه می‌کند. نگرش و تصمیم امروز آنها نقش مهمی در آینده ترکیه خواهد داشت. من معتقدم این افراد ارزشمند تصمیم درستی خواهند گرفت. حداقل انتظار و امید خلق ما این است. البته اتفاقات بسیار قابل توجهی از این دست احتمالاً در فرآیند انتخابات رخ دهند. دسیسه‌هایی در کار خواهد بود، کسانی خواهند بود که سعی خواهند کرد فریبکاری کنند. همه باید نسبت به این نوع دسیسه‌های بیهوده حساس باشند. همه باید بدانند کجا و چه کار کنند. هیچ کس نباید عجله کند. همه، به ویژه نیروهای دموکراتیک، باید با نگرش‌های مناسب، رویکرد لازم را توسعه دهند. به عبارت دیگر، مبارزه ترکیه برای آزادی و دموکراسی در این چارچوب وارد دوره مهمی شده است.

در آستانه نوروز هستیم. چه امید و انتظاری از این نوروز دارید؟

اول از همه، این نوروز پنجاهمین سالگرد ظهور رهبر آپو است. به عبارت دیگر رهبر آپو اولین جلسه را در نوروز سال 1973 در سد چوبوک/آنکارا درست 50 سال پیش برگزار کرد و به راه افتاد. این راهپیمایی به همراه خود تحولات تاریخی بسیاری را در کوردستان و ترکیه ایجاد کرد. 50 سال است که یک راهپیمایی بسیار معنادار در جریان است. در این 50 سال مقاومت‌های بزرگی صورت گرفته است. مقاومت‌های بزرگی از نظر انسانیت، خلق، دموکراتیزاسیون، آزادی زنان و آزادی اجتماعی صورت گرفتند. می‌توان گفت که این یک نقطه عطف برای خلق ما است. بعد از آن رهبر آپو در این راستا از هر نوروز استقبال می‌کرد. وی نوروز را به روز مقاومت، روز ارتقا مقاومت، اتحاد و مبارزه تبدیل کرد. پس از آن، رفیق مظلوم دوغان نیز آن اقدام تاریخی را در روز نوروز انجام داد. نوروز، روز به روز در کوردستان معنای جدیدی پیدا کرد. در واقع معنای واقعی آن آشکار شده است. معنای نوروز برای جامعه کوردی با این مبارزه کمی بیشتر جای خود را یافت و امروز در کوردستان با روحیه ملی بزرگ به استقبال نوروز می‌روند.

به این معنا، ابتدا فرارسیدن نوروز رهبر آپو را تبریک می‌گویم و به مناسبت این نوروز به ایشان درود می‌فرستم. همچنین نوروز را به مادران شهدا تبریک می‌گویم. نوروز را به همه رفقا، فعالان، خلق کوردستان و همه خلق‌های منطقه که به نوروز اعتقاد دارند تبریک می‌گویم. در شخص مظلوم دوغان، کاوه معاصر یاد و خاطره همه شهدای قهرمان‌مان را که نوروز را با مقاومت و خونشان مزین کرده‌اند گرامی می‌دارم و یک بار دیگر تعهد خود را به آنها تکرار می‌کنم. پرچمی را که به ما تحویل دادند را بالاتر می‌بریم و مبارزه آنها را به موفقیت می‌رسانیم. ما تا آخر به این عهد پایبند خواهیم بود و یاد و خاطره آنها را در راه آزادی کوردستان و رهبر آپو زنده نگه خواهیم داشت.

عزاداری وجود دارد، نوروز نیز باید متناسب با آن برگزار شود

نوروز برای ما، برای خلق ما و برای خلق‌هایی که به این فرهنگ اعتقاد دارند، معنای مهمی دارد. این فقط یک روز جشن نیست. زلزله رخ داد؛ بسیاری از شهروندان ما جان باختند. هم اکنون در کوردستان عزاداری است. برای این کار، نهادهای دموکراتیک کورد تصمیم گرفتند نه به شکل جشن و پایکوبی، بلکه به گونه‌ای که از کسانی که در زلزله جان خود را از دست دادند و مقدور گشته‌اند، صیانت بعمل آورد، استقبال کنند. این یک چیز معقول است. به هر حال، نوروز فقط جشن و پایکوبی نیست. همانطور که اشاره کردم، نوروز اساساً بالا بردن سطح مقاومت و شعله‌ور ساختن آتش مقاومت است. این روز کاوه برای صیانت از روحیه‌ای است که توسط جنبش مدیا ارتقا داده شده است. آن روحیه مقاومت است، موفقیت، وحدت و مبارزه است. بنابراین روز ارتقای مقاومت، مبارزه و اتحاد است. نوروز فقط با وحدت می‌تواند نوروز گردد. به عبارت دیگر جنبش مدیا با مبارزات نوروزی موفق شد. برای این نیز، لازم نیست که نوروز را به مثابه‌ی جشن یا پایکوبی جشن گرفت. خیر؛ البته نوروز را باید جشن گرفت و معنای آن نیز صیانت از یکدیگر است، اشتراک است. مثلاً در نوروز باید از آسیب‌دیدگان زلزله بیشتر صیانت کنیم، اما با شدت بیشتری جشن نوروز را بگیریم. از همه ساکنان کوردستان و خارج از کشور، دوستان و دموکرات‌های کورد دعوت می‌کنم تا در نوروز 2023 بیشتر شرکت کنند. چرا؟ اول اینکه به خاطر زلزله باید از آن محافظت کرد. ثانیاً، ما به عنوان خلق و نیروهای دموکراتیک باید خود را بسیار قدرتمندتر و اراده کنیم. مثلاً در نوروز باید از آسیب‌دیدگان زلزله بیشتر محافظت کنیم، همچنان با توان بیشتری نوروز را هم جشن بگیریم. از همه ساکنان کوردستان و خارج از کشور، دموکرات‌ها و دوستان کورد دعوت می‌کنم تا در نوروز 2023 قویتر شرکت کنند. چرا؟ اول اینکه به خاطر زلزله باید از آسیب‌دیدگانش صیانت بعمل آورد. ثانیاً، ما به عنوان خلق و نیروهای دموکراتیک باید خود را بسیار قوی‌تر و اراده‌مند کنیم.

نکته مهم دیگر این است که روند پیش رو، روند بسیار مهمی است. این روند از بسیاری جهات برای ما مهم است. یکی از آنها ورود ترکیه به دوره انتخابات است. این انتخابات بدون شک برای خلق کوردستان مهم است. خلق کورد قبلا در این انتخابات اراده خود را اعلام کرده‌اند و خلق کورد در این انتخابات نتیجه را تعیین خواهند کرد. این یک چیز بسیار پرمعنی و مهم است.

طرح نسل‌کشی با شکست مواجه شد

ثانیاً مبارزه ما اساساً در یک دوره مهم و تاریخی وارد سال 2023 شده است. چرا؟ زیرا دولت استعمارگر - نسل‌کش در 8 سال گذشته جنگی همه جانبه علیه ما به راه انداخته است تا جنبش آزادی را در کوردستان نابود کند و دستاوردهای خلق کوردستان را کاملاً از بین ببرد و سیاست نسل‌کشی را در کوردستان حاکم کند. با سلاح‌های شیمیایی، بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، هواپیماها و انواع سلاح‌ها جنگ کردند و ‌خواستند امسال، در صدمین سالگرد لوزان، پیروزی بر خلق کورد را اعلام کنند. مگر این تمام پروژه‌هایشان نیست که همیشه می‌گفتند «2023، 2023». می‌گویند صدمین سالگرد تاسیس جمهوری و همچنین صدمین سالگرد لوزان است. آنها گفتند ما همه دستاوردهای کوردها را نابود و پیروزی خود را اعلام می‌کنیم، اما شکست خوردند. موضع بسیار معنادار رهبر آپو در امرالی و مقاومت اوج تاریخی گریلاها به ویژه در سه سال اخیر در هفتانین، متینا، زاپ و آواشین، موضع سیاستمداران کورد و سیاستمداران چپ دموکراتیک ترک در برابر همه حملات فاشیستی و مقاومت خلق ما در خیابانها و مقاومت زندان‌ها آنها را از رسیدن به اهدافشان باز داشت. شاید بزرگترین حمله به امرالی بود. همچنین علیه گریلا بود و هم امرالی و هم گریلا اراده نشان دادند، اما نیروهای دموکراتیک، خلق کورد و همه میهن‌دوستان حول این اراده جمع شدند. اراده‌ای نشان داده شد و طرح نسل‌کشی - استعمارگری به نتیجه نرسید.

زنجیر نسل‌کشی شکسته شد

اکنون در این نقطه هستیم. دولت ترکیه به سرکشی آ.ک.پ/م.ه.پ می‌خواست امسال را به سال دفن ما و اعلام پیروزی خود تبدیل کند، اما نشد. درست است؛ ما بهای آن را پرداختیم و کار آسانی نبود. در این مقاومت تاریخی ما قهرمانان بسیار بزرگی شهید شدند. ما اکنون به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم از میراث این قهرمانان صیانت کنیم. در سایه‌ی خون این عزیزان، رفقایی که با روحیه فدائیانه این مقاومت تاریخی را رهبری کردند، همانطور که در شخص رفقا سارا و روکن مشاهده شد، امروز خلق ما به نتیجه رسیدند و اراده خود را حفظ کردند. برای همین هم ببینید؛ خلق کورد در انتخابات نیز اراده است. در صحنه سیاسی خاورمیانه، خلق کورد قوی هست و محکم می‌ایستند. کسانی که شکست می‌خورند، دچار بحران می‌شوند و کاملاً شکست می‌خورند صاحبان سیاست نسل‌کشی هستند، دشمن است. به عبارت دیگر، همانطور که در این مقاومت مشاهده می‌شود، خلق کورد را نمی‌توان از بین برد. خلق کورد زنجیره نسل‌کشی را شکسته‌اند. اقداماتی که صورت گرفتند، مقاومتی که در کوه و در زندان‌ها ارائه شد، چیزی که با کارزار 15 اوت به وجود آمد، این زنجیره را شکست. هر چقدر هم حمله کنند نتیجه نمی‌گیرند. این واقعیت پدید آمده است.

راه دیگری برای راه حل وجود ندارد

تنها یک راه وجود دارد؛ آن نیز راه حل است. نه نظام انزوا و شکنجه‌ی امرالی که در دنیا بی‌سابقه است، بلکه گشودن درها و گفتگو با رهبر آپو است. راه دیگری وجود ندارد. برای این کار خلق کورد اراده نشان دادند. پسران و دختران این خلق فداکارانه جنگیدند. آنها اراده این را نشان داده‌اند که دیگر خلق ما هم نمایندگی‌اش را بیابد. این قدرت نمایندگی در رهبر آپو تجسم یافته است. یعنی این راه با این مقاومت به عنوان تنها راه پدید آمده است.

از نوروز باید مانند کنگره خلق استقبال کرد

ما الان در چنین روندی هستیم و برای این کار خلق ما باید در نوروز این دوره بیش از هر زمانی اراده خود را نشان دهند. برای این منظور از همه خلق ما می‌خواهم که بسیار قوی‌تر مشارکت کنند. اینکه زلزله رخ داد؛ ما در حال حاضر در سوگ و عزاداری هستیم؛ نباید گفت "نیازی به رفتن نیست". خیر، نوروز برای ما نماد است. بنابراین، خلق ما، همه دوستان خلق ما، همه دمکرات‌ها و سوسیالیست‌ها، همچنین به عنوان خلق عرب، ترک و کورد، کسانی که در منطقه علیه فاشیسم حزب عدالت و توسعه و داعش می‌جنگند و از آزادی و دموکراسی حمایت می‌کنند، باید با قدرت بیشتری در نوروز شرکت کنند و همانطور که گفتم در این نوروز پیام بدهند. باید به عنوان کنگره‌ی خلق‌ها در خاورمیانه توسعه یابد. اینگونه باید از نوروز استقبال کرد. انتظار و امید ما این است که خلق ما با این احساسات مشارکت بیشتری داشته باشند و روحیه وحدت را توسعه و تقویت کنند.

صف دشمن را ترک کرد

در این برهه مهمی که وارد می‌شویم در هفته نوروز می‌خواهم به موارد زیر اشاره کنم. کسانی که به عنوان جاسوس دشمن عمل کرده‌اند، در کنار دشمن قرار گرفته‌اند و با جاسوسی خود خون فرزندان خلق کورد را ریخته‌اند، باید بدانند که دولت ترکیه به همه کوردها به یک چشم نگاه می‌کند. طبق رژیم فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ، هیچ کورد خوب یا کورد بد وجود ندارد. چه نوع کوردی وجود دارد؟ کوردهایی که مورد هدف قرار بگیرند وجود دارند، بعلاوه کوردی نیز وجود دارد که برای رسیدن به کورد مورد هدف از او استفاده می‌کند و بعنوان جاسوس بکار می‌بندد. بله؛ برای آنها دو نوع کورد وجود دارد که یکی از آنها باید نابود شود و دیگری باید جاسوس باشد. این دولت فقط با این ذهنیت شوونیستی به کوردها نزدیک می‌شود. همه باید این واقعیت را ببینند. تاریخ آنها را قضاوت خواهد کرد، زیرا فردا پشیمان خواهند شد. مقاومت در برابر این حملات نسل‌کشی از هر نظر معنادار، عمیق و تاریخی است. معمولی نیست. اگر کسی که این را نمی‌بیند و باز هم طرف دشمن باشد، بدتر از این نیست. فراخوان من به کوردهایی که در این شرایط هستند این است که این وضعیت را ترک کنند.

لوزان تشویق نسل‌کشی کوردها است

در این نوروز در صدمین سالگرد لوزان، خلق کورد باید جهش و سرآغاز جدیدی داشته باشند. به این مورد نیاز وجود دارد. لوزان برای کوردها چه بود؟ یک قتل‌عام بود؛ یک تراژدی بزرگ بود، زندان بود، نسل‌کشی بود، حلبجه بود، انفال بود، زلزله بود. به عبارت دیگر، ظلم و ستم علیه خلق ما انجام شد. تصمیم به نسل‌کشی کوردها، با وجود اینکه کوردها قدیمی‌ترین خلق این منطقه، مزوپوتامیا هستند، دارای غنا و تاریخ هستند، در لوزان گرفته شد. آری؛ ممکن است کسی که معاهده لوزان را امضا کرده است بگوید ما نسل‌کشی را امضا نکردیم، اما شما آن را نادیده گرفتید. لوزان خلق کورد را نادیده گرفت. به هر ملتی دولتی داده و وضعیت آنها را مشخص ‌می‌کنی، در حالی که کوردها را نادیده بگیری و هیچ چیزی ندهی، چه معنایی دارد؟ این برای کشورهای اطرافت به معنی، "برو، آنها را از بین ببر، آنها را نسل‌کشی کن" می‌باشد. به عبارت دیگر، لوزان نسل‌کشی سرپوش‌دار خلق کورد است. حالا صد سال است که خلق ما با آن می‌جنگند. صدها هزار شهید داده شد. دولت ترکیه نیز می‌خواهد در صدمین سال به اهداف خود دست یابد و حتی به آن بسنده نکرده بلکه می‌خواهد به میثاق ملی (پیمان ملی) دست یابد. ما به عنوان خلق نباید از صدمین سالگرد لوزان در چهار بخش کوردستان بدون واکنش استقبال کنیم. ما باید با یک واکنش ملی، دموکراتیک و آزادیخواهانه با آن روبرو شویم. راه این کار چیست؟ وحدت ملی است. ما باید در نوروز 2023 وحدت ملی را توسعه دهیم.

فراخوان طالبانی معنادار است

در همین راستا، اخیرا رئیس مشترک کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک)، آقای احمد کاراموس، به باشور کوردستان آمد و جلسات مختلفی برگزار کرد. به نظر ما این کار بسیار معنادار است. در واقع در این دوره امری بسیار ارزشمند و ضروری است. مجدداً آقای بافیل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی، خواهان وحدت ملی شد. ما این فراخوان را بسیار معنادار می‌یابیم و ضروری‌ترین چیز در این دوره وحدت ملی خلق کوردستان است. ما به عنوان جنبش سعی می‌کنیم از منظر خودمان این کار را انجام دهیم. بر این اساس من نیز همه را فرا می‌خوانم که نوروز 2023 را به آغاز وحدت ملی مبدل کنند. ما باید وحدت ملی را ایجاد کنیم. اگر کسی نیامد، بگذارید نیاید. ما نباید خودمان را برای کسی محدود کنیم و نباید بگوییم اگر فلانی نیاید ممکن نخواهد بود. خیر؛ ما در خط‌مشی کوردستانی بر اساس میهن‌دوستی باید به عنوان کسانی که مخالف استعمار و نسل‌کشی هستند، وحدت ملی مطلق برقرار کنیم. ما باید وحدت ملی را چه در سطح جزء و چه در سراسر وطن برقرار کنیم. فراخوان من به همه احزاب کوردستانی، نهادهای میهن‌دوست، روشنفکران و هنرمندان این است که نگرش وحدت ملی را توسعه دهند و در تلاش‌های وحدت ملی شرکت کنند. از همه می‌خواهم که این دوره تاریخی که در آن وارد صدمین سالگرد معاهده لوزان شدیم را با موضع وحدت ملی مورد استقبال قرار دهیم، به تمام دنیا نشان دهیم که ما به عنوان کورد وجود داریم و یکی هستیم، همچنین از شما دعوت می‌کنم که این پیام را بدهید که راهپیمایی ما یک راهپیمایی برحق- دموکراتیک انسانی است، هیچکس نمی‌تواند جلوی این راهپیمایی را بگیرد و ما در این راهپیمایی موفق خواهیم شد. به این ترتیب باید به استقبال صدمین سالگرد لوزان برویم. این بسیار معنادار و بسیار مهم است و معتقدم که تحولاتی در این زمینه وجود خواهد داشت. با این امید و ایمان، بار دیگر نوروز سال 2023 را به همه خلق‌مان و خلق‌هایی که به این سنت اعتقاد دارند تبریک می‌گویم. آینده از آن ماست؛ راهپیمایی ما برای آزادی رهبر آپو و کوردستان پیروز خواهد شد و نوروز 2023 آغاز این خواهد بود.