گزارش اشغالگری از مالوک بین‌المللی به سازمان ملل: در زمینه جنایت جنگی

مالوک بین‌المللی گزارشی را در رابطه با نقض حقوقی که در مناطق تحت اشغال دولت ترکیه رخ می‌دهد به سی‌پی‌تی ارائه کرد و توجه‌ها را به جنایات جنگی که توسط دولت ترکیه و تبهکاران آن مرتکب شده است، جلب کرد.

هشتادمین نشست کمیته مبارزه با مجازات یا اعمال تحقیرآمیز یا غیرانسانی و ظالمانه و شکنجه‌ سازمان ملل از ۸ جولای آغاز شده و تا ۲۶ جولای ادامه دارد. در چارچوب این جلسات، همچنان در عرصه بین‌المللی کارها و تلاش‌هایی در رابطه با جنایات دولت ترکیه در حال انجام است. سازمان‌های جامعه مدنی تحت نظارت سازمان ملل در حال انجام کار و ارائه گزارش هستند.

این جلسه ۱۷ تا ۱۸ جولای برگزار می‌شود. نمایندگان سازمان‌های اجتماعی غیردولتی در جلسات استماع مربوط به ترکیه شرکت خواهند کرد. در این جلسه سوالاتی از ترکیه مطرح خواهد شد.

مالُک بین‌المللی گزارشی در این جلسات ارائه کرد و توجه‌ها را به سیاست‌ها و حملات اشغالگرانه‌ای که دولت ترکیه در خاک سوریه انجام می‌دهد، جلب کرد.

هدف اصلی این است که نفوذ کوردها را از بین ببرند

 در این گزارش آمده است که دولت ترکیه در جنگ سوریه مداخله کرده و دلیل اصلی آن کاهش نفوذ کوردها در مناطق نزدیک به مرز خود است. در این گزارش همچنین آمده است: «ترکیه عملیات‌های نظامی مختلفی را در شمال سوریه آغاز کرده است. در این عملیات‌ها مناطق تحت سیطره کوردها هدف قرار گرفتند. این عملیات‌ها باعث شد که تعداد قابل توجهی از مردم کورد از محل زندگی خود آواره شوند، زیرساخت‌ها ویران شده و بسیاری از غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.»

در چارچوب جنایات جنگی

 در این گزارش با بیان اینکه گزارش‌های تایید شده‌ای در رابطه با جنایات جنگی انجام شده در سرزمین‌های اشغال شده وجود دارد، آمده است: «گروه‌های سوری با حمایت ترکیه اقدامات زیادی از جمله شکنجه، اعدام و ربودن غیرنظامیان کورد را انجام داده‌اند، گزارش‌های تایید شده‌ای نیز در مورد این جنایات جنگی وجود دارد. نیروهای ترکیه از این گروه‌ها حمایت می‌کنند و گاهی مستقیماً آنها را هماهنگ می‌کنند. این گروه‌ها وضعیت ترس و ناامنی را برای کوردهای این مناطق ایجاد کرده‌اند. اقدامات ترکیه در سوریه اثرات جدی بر مردم داشته است. هزاران کورد مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و این موضوع باعث بحران مهاجرت شده است.»

 باید حساب‌خواهی شود

در این گزارش از جامعه جهانی برای ایفای وظایف خود در قبال نقض حقوق در سرزمین‌های اشغالی درخواست شده است و آمده است: «مردم کورد در ترکیه و در نتیجه اقدامات ترکیه در سوریه با مشکلات جدی و همچنین نقض حقوق بشر مواجه هستند. این مشکلات باید ارزیابی شود و جامعه جهانی باید حساب‌خواهی کند. کمک‌های انسانی باید اجرا شود و برای حل مسئله کوردها تلاش مشترک صورت گیرد.

عملیات نظامی ترکیه در سوریه باعث شده که کوردها مجبور به ترک محل زندگی خود شوند. مردم با خطر شکنجه یا بدرفتاری روبرو هستند.»