کنفرانسی در ایتالیا: اوجالان آینده را به جهان عرضه می‌کند

در کنفرانسی که در دانشگاه رم برگزار شد، گفته شد که عبدالله اوجالان با الگویی که مطرح کرده است، آینده‌ای را نه تنها برای مردم خاورمیانه، بلکه برای مردم جهان نیز عرضه می‌کند.

فعالیت‌های کمیته آزادی عبدالله اوجالان در ایتالیا به عنوان بخشی از کمپین  «آزادی برای عبدالله اوجالان و راه حل سیاسی برای مسئله کوردها» که در ۱۰ اکتبر در سطح بین‌المللی راه‌اندازی شده است، ادامه دارد. در همین راستا کنفرانسی مشتمل بر دو بخش با عناوین «زندانیان سیاسی و سیستم زندان در ترکیه» و «حقوق و آزادی‌های مدنی در ترکیه» در دانشگاه  «رم» برگزار می‌شود. بخش اول کنفرانس توسط ماسیمیلیانو فلوریچی، رئیس دانشگاه رم افتتاح شد. پروفسور دانشگاه رم انریکا ریگو، سخنگوی کمیته آزادی اوجالان ایتالیا و سناتور سابق جیووانی روسو اسپنا، وکیل ایتالیایی عبدالله اوجالان، آرتورو سالرنی، نماینده پارلمان هَدَپ ، نوروز اویسال، وکیل اوجالان ازگور ارول به عنوان سخنرانان حضور داشتند.

گریمالدی: ایتالیا باید نقش خود را برای آزادی اوجالان ایفا کند

شهردار منطقه ۳ رم، آمدئو جیاچری ، بخش اول را مدیریت کرد و نایب رئیس گروه سبز و اتحادیه چپ، مارکو گریمالدی، ابتدا صحبت کرد. گریمالدی که سخنان خود را با ادای احترام به مبارزات مردم کورد برای آزادی آغاز کرد، به تلاش‌های مجلس ایتالیا برای آزادی عبدالله اوجالان اشاره کرد. گریمالدی با بیان اینکه ایتالیا مدیون عبدالله اوجالان است، گفت: «آزادی اوجالان باید برای ما ضروری باشد. پروژه کنفدرالیسم دموکراتیک که او مطرح کرده است برای همه مردم اهمیت زیادی دارد. این وظیفه ماست که از آن محافظت کنیم.»

ریگو: اوجالان آینده را به جهان نشان می‌دهد

پس از گریمالدی، انریکا ریگو، استاد دانشگاه رم سخنرانی کرد و گفت که شرایط انزوای عبدالله اوجالان غیرقابل قبول است. ریگو عبدالله اوجالان را روشنفکر اصلی این دوران تعریف کرد و گفت: «اوجالان با الگویی که مطرح کرده آینده‌ای را نه تنها برای مردم خاورمیانه بلکه برای مردم جهان نیز ارائه می‌کند.»

روسو اسپنا: زمان آزادی اوجالان فرا رسیده است 

پس از ریگو، سخنگوی کمیته ایتالیایی برای آزادی اوجالان و سناتور سابق جیووانی روسو اسپنا صحبت کرد و توجه را به کمپین آزادی اوجالان در ایتالیا جلب نمود. روسو اسپنا ادامه داد: «امروز اوجالان در انزوای شدید قرار دارد و تمام ارزش‌های قانونی زیر پا گذاشته شده است. ما اروپایی‌ها که نقش مهمی در دستگیری اوجالان داشتیم، دیگر نمی‌توانیم در مقابل این وضعیت سکوت کنیم. به همین دلیل است که می‌گوییم زمان آزادی اوجالان فرا رسیده است. کمپین بین‌المللی برای آزادی اوجالان راه‌اندازی شده است. همه ما باید از این کمپین حمایت کنیم و آزادی اوجالان را تضمین کنیم.»

سالرنی: کسانی که واقعاً مسئول هستند سکوت می‌کنند

وکیل آرتورو سالرنی که پس از اسپنا صحبت کرد، او به روزهایی که عبدالله اوجالان در رم ماند اشاره کرد. سالرنی با بیان اینکه اوجالان مجبور به ترک رم شد، گفت: «تمام نیروهایی که اوجالان را مجبور به ترک ایتالیا کردند، امروز مسئول ۲۵ سال اسارت و شرایط سخت انزوا هستند. همه قوانین بین‌المللی شرایطی را که اوجالان در آن قرار دارد، شکنجه تعریف می‌کند، اما متأسفانه با وجود این، مقامات همچنان در مورد شرایطی که عبدالله اوجالان در آن قرار دارد، سکوت می‌کنند.

ارول: دلیل عدم شفافیت در امرالی مسئله کوردها است 

پس از سالرنی، ازگور ارول وکیل عبدالله اوجالان سخنرانی کرد. ارول در ابتدای سخنان خود به بررسی اسارت عبدالله اوجالان پرداخت و به شرایط سخت انزوایی که امروز در آن به سر می‌برد ، اشاره کرد. ارول با بیان اینکه امرالی مکانی است که بر اساس عدم شفافیت ساخته شده است، گفت: «در امرالی شما قدرت دولت را تا حد زیادی احساس می‌کنید، اما نمی‌دانید چه حقوقی دارید. امرالی در داخل مرزهای یکی از کشورهای عضو شورای اروپا توسعه یافت. در این محدوده، وکلا ۱۳ سال است که اجازه ندارند وارد زندان شوند. با توجه به این ویژگی، یافتن نمونه‌ای مانند  آن دشوار است».

ارول با اشاره به اینکه شرایط عبدالله اوجالان و علت بلاتکلیفی در امرالی ارتباط مستقیمی با رویکرد دولت در قبال مسئله کورد دارد، گفت: «عبدالله اوجالان بزرگترین مخاطب برای حل ریشه‌ای مسئله کوردستان است.»

ارول کمپین بین‌المللی راه‌اندازی شده را یادآور شد و گفت: «امروز که مطالبات برای آزادی عبدالله اوجالان در سراسر جهان بالا گرفته است، مقامات سکوت کرده‌اند. دلیل این سکوت رویکرد آنها به اوجالان است. برای اینکه اوجالان در حل سیاسی مسئله کوردها نقش ایفا کند، باید آزادی او تضمین شود.»

نوروز اویسال: با تداوم انزوای امرالی، بر تداوم جنگ اصرار دارند

پس از اِرول، نوروز اویسال پارلمانتار هَدَپ صحبت کرد و گفت: «یک نظام انزوا در امرالی حاکم است. این سیستم انزوای ایجاد شده در امرالی بر تمام بخش‌های جامعه تحمیل شده است. ممنوعیت و نقض قوانین تنها محدود به امرالی نیست و یک سرکوب و فشار سخت بر خلق کورد تحمیل شده است. اوجالان کلید اصلی حل مسئله کورد است. پروژه‌ای که اوجالان مطرح نموده، برای صلح و حل مسئله‌ی کورد است. درخواست‌های اوجالان برای صلح و حل مسئله کورد همواره بی‌پاسخ مانده است. تنها به این سکوت نیز بسنده نکردند و فشار سختی بر خلق کورد و جنبش مبارزاتیش تحمیل کرده‌اند.»

حکومت بر جنگ اصرار دارد

نوروز اویسال اظهار داشت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در سال ۲۰۱۹ جنگ کنونی را که در چندین مرکز در جریان است، پیش‌بینی کرده و به دولت ترکیه هشدار داده بود. اویسال ادامه داد: «اما متاسفانه تمام فراخوان‌ها و هشداری‌های وی بی‌جواب ماند. ما بر این باوریم؛ پروژه‌ای که عبدالله اوجالان ارائه داده، این جنگ در ترکیه و خاورمیانه را پایان می‌دهد. اما حکومت با تشدید انزوای امرالی بر جنگ اصرار می‌ورزد.»

پالما: هیچ تعریف حقوقی برای انزوای تحمیلی بر اوجالان وجود ندارد

مائورا پالما وکیل ایتالیایی نیز طی سخنانی اظهار داشت که هیچ تعریف حقوقی برای انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان وجود ندارد. پالما سکوت دولت‌های اروپایی در قبال این مسئله را غیر قابل قبول دانست.

پالما عنوان کرد که باید دولت‌های اروپایی روابط خود با دولت ترکیه را مورد بازبینی قرار دهند و افزود: «مشکل اوجالان و شرایط وی، مشکل خارجی اروپا نیست، اروپا شریک و مخاطب این مشکل است. اروپا باید ترکیه را تحت فشار سیاسی قرار دهد تا اوجالان حق ملاقات با وکیل و خانواده خود را دوباره به‌دست آورد.»

زروجالجاره: ترکیه به‌دلیل ترسش از سیستم حاکم بر روژاوا، به آنجا حمله می‌کند

در بخش دوم کنفرانس کاریکاتوریست ایتالیایی زروجالجاره صحبت کرد. زروجالجاره برنامه‌ها و مشاهدات خود را در طول بازدید از روژاوا و شنگال شرح داد. وی اظهار داشت که الگوی ارائه‌شده توسط اوجالان، تئوری و خیالبافی نیست و افزود: «این الگو اکنون در روژاوا  و شنگال اجرا می‌شود. سیستمی که در آنجا پیاده شده، تنها برای دفاع از خود نیست، بلکه انقلاب آنجا یک انقلاب اجتماعی است. حالا ترکیه به‌دلیل ترسش از این انقلاب اجتماعی که بر اساس افکار اوجالان صورت گرفته، آن مناطق را هدف قرار داده است. دولت ترکیه اکنون در روژاوا به افراد غیرنظامی حمله می‌کند و زیرساخت‌های آنجا را بمباران می‌کند. در برابر این حملات ما باید با قدرت از خلق کورد و آزادی عبدالله اوجالان دفاع کنیم.»

پس از زروجالجاره ، رئیس شورای سبز منطقه لاتزیو و گروه چپ؛ کلودیو ماروتا سخنرانی کرد و توجه را به ایده‌های اوجالان و پروژه کنفدرالیسم دموکراتیک جلب کرد.

زیلان دیار عضو جنبش زنان کورد نیز در این کنفرانس سخنرانی کرده و به جنبش زنان کورد اشاره نمود که چرا بر آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اصرار دارد.