پشت پرده قتل نارین

مظنون شماره یک این قتل، عموی نارین و دهیار سالم گوران، یکی از رانت‌خوران شهر آمد است و روابط نزدیکی با غالب انصاری‌اوغلو، معاون هوداپار و آک‌پ دارد. ظاهراً او تحقیقات را با دخیل کردن انصاری‌اوغلو هدایت کرده است.

قنل دختر ۸ ساله نارین گوران

بیش از یک ماه از قربانی شدن نارین گوران ۸ ساله در آمد می‌گذرد. قتل نارین نه تنها یک قتل خانوادگی است، بلکه نشانه‌های ساختار جنایت سازمان‌یافته با ارتباطات سیاسی را نیز در برمی‌گیرد. قتل وحشیانه نارین فراتر از آزار و اذیت خانوادگی به وضوح وجود شر سازمان‌یافته در روستا را آشکار می‌کند. این واقعیت که این قتل بسیار مرموز بود و تلاش برای سرپوش گذاشتن داشت، با تلاش سازمان‌یافته برای جلوگیری از افشای یک شبکه کثیف در داخل دولت مرتبط است. این روابط عمیقی که در جریان تحقیقات و شبکه روابط پیرامون قتل پدیدار شد، شدت حادثه را بیشتر کرد و مردم را وارد سوال‌پرسی عمیقی کرد.

نارین گوران در ۲۱ اوت ۲۰۲۴ به قتل رسید و ناپدید شد. جنازه او ۱۹ روز بعد در ۸ سپتامبر در نهر اَیَرتوتماز پیدا شد. انداختن جنازه در گونی، دفن آن در زیر آب و پوشاندن آن با سنگ نشان داد که قتل با دقت طراحی شده بود و سازماندهی جدی برای پنهان کردن شواهد وجود داشت. سکوت سازماندهی شده مردم روستا و خانواده پس از حادثه و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر قتل با گزارش‌های کذب، ماجرا را پیچیده‌تر کرد. اما طبق گزارش پزشکی قانونی مشخص شد نارین ۸ ساله با خفه شدن جان خود را از دست داده است.

رابطه انصاری‌اوغلو و هوداپار

مظنون شماره یک این قتل، عموی نارین و دهیار سالم گوران، یکی از رانت‌خوران شهر آمد است و روابط نزدیکی با غالب انصاری‌اوغلو، معاون هوداپار و آک‌پ دارد. ظاهراً او تحقیقات را با دخیل کردن انصاری‌اوغلو هدایت کرده است. اظهارات انصاری‌اوغلو مبنی بر «دوست خانواده»، از سوی افکار عمومی تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر این حادثه تلقی شد. ادعای وابستگی نَوزات بختیار به حزب‌الله با نحوه مخفی کردن جنازه تحویلی به او جلب توجه می‌کند. خونسردی و دقتی که او در هنگام مخفی کردن جنازه نشان می‌داد این ظن را تقویت می‌کرد که این وحشیگری فقط یک جنایت فردی نیست، بلکه ممکن است ساختاری عمیق‌تر و سازمان‌یافته‌تر پشت آن باشد.

همدستی بی‌سر و صدا در روستا

سکوت و همدستی سازمان‌یافته در روستا پس از ناپدید شدن نارین، میزان تلاش‌های صورت گرفته برای سرپوش گذاشتن بر قتل را آشکار کرد. اهالی روستا و اعضای خانواده سکوت کردند و سعی کردند تحقیقات را گمراه کنند تا از پیدا شدن جنازه جلوگیری کنند. محکومیت‌های جعلی و تلاش برای پنهان کردن شواهد نشان می‌دهد که این سکوت بسیار بیشتر از یک قتل قضایی است.

به ویژه، خانواده تلاش زیادی برای پنهان کردن ناپدید شدن نارین انجام دادند.

این وضعیت باعث شد که آنها برای پنهان کردن قتل یک کودک به چه نوع همدستی روی آورند. در حالی که این یک موضوع کنجکاوی بود که چرا خانواده احساس نیاز به محافظت از عمو سالم گوران، که مظنون به قتل بود، داشتند، اما چنین شر سازماندهی‌شده‌ای عمیقاً وجدان جامعه را به لرزه درآورد. این سکوت و همدستی در روستا به طرز وحشتناکی نشان داد که چگونه تلاش شده تا یک قتل به طور سیستماتیک پنهان شود. جو موجود حاکی از همدستی در روستا از روز اول به صورت سازمان‌یافته فعال بود.

سیاه کردن شواهد و نقاط ضعف امنیتی

فرودگاه آمد علاوه بر اینکه بزرگترین فرودگاه ناتو در منطقه است، یکی از فرودگاه‌های ترکیه است که به شدت محافظت می‌شود و برای اهداف غیرنظامی و نظامی استفاده می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها، اطراف فرودگاه به طور مداوم با دوربین‌های نظارتی رصد می‌شود. روستای نارین درست در کنار این فرودگاه قرار دارد.

در حادثه‌ای که در چنین منطقه‌ای رخ می‌دهد، عدم اتخاذ تدابیر امنیتی اولیه و بازرسی دوربین‌ها شبهه زیادی ایجاد می‌کند. گفته می‌شود، عموی نارین، سالم گوران، با استفاده از ارتباطات کثیف خود در داخل دولت، تلاش کرده است تا تحقیقات را سرپوش بگذارد. در این زمینه، ادعا می‌شود که غالب انصاری‌اوغلو، نماینده پارلمانی حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) شهر آمد نیز در این حادثه دست داشته و سازوکارهایی که باعث تعمیق تحقیقات می‌شود، تا زمانی که داغی حادثه سپری نشده، فعال نشده است. در نتیجه فشار ایجاد شده توسط افکار عمومی و مطبوعات، تصویرهای ضبط‌شده دوربین نظارتی بعداً مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعاتی که این حادثه را روشن می‌کرد به دست آمد. در نتیجه بررسی تصاویر ضبط‌شده دوربین‌های نظارتی از میدان نظامی چند روز بعد، رابطه میان نَوزات بختیار و قتل مشخص شد. در حالی که این سوال که آیا این تاخیر یک عملیات عمدی بود یا یک ضعف امنیتی همچنان در ذهن باقی مانده است، همه این تحولات به وضوح نشان داد که تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این حادثه صورت گرفته است.

سیاه کردن شواهد و ادعاها

ادعای دیگر در خصوص این حادثه این است که سالم گوران مکاتبات واتس‌اپ خود را با برنامه‌ای ویژه حذف کرده است. این وضعیت نشان می‌دهد که سالم گوران ارتباطات قوی در داخل دولت دارد و از این روابط استفاده می‌کند. با ادعایی که در دادگاه آمد مورد بحث قرار گرفت مبنی بر اینکه پس از تماس سالم گوران با انصاری‌اوغلو و به او گفت که یا کمک کند تا ماجرا را پنهان کند یا هر آنچه را که می‌داند فاش می‌کند، روندی شکل گرفت.

نامه‌نگاری و رفتار سالم گوران بازداشت شده نه تنها باعث پنهان ماندن این حادثه شد، بلکه شبهه‌هایی مبنی بر وجود روابط کثیف در داخل دولت را به وجود آورد. این وضعیت به وجود یک شبکه جنایت سازمان‌یافته با ارتباطات عمیق فراتر از یک قتل معمولی روستایی اشاره دارد.

شبهه‌ی حزب‌الکنترا

از اطرافیان خانواده گوران در روستا به عنوان بخشی از شبکه‌ای یاد می‌شود که از گذشته تا امروز روابط کثیفی با دولت ایجاد کرده است. گفته می‌شود که بین روستا و ساختار حزب‌الکنترا که به ویژه در دهه ۹۰ در منطقه فعال بود، ارتباط وجود دارد. شیوه مخفی کردن جنازه از سوی نَوزات بختیار، خونسردی و تغییر مدام عبارات او و نحوه مداخله هوداپار در سطح رئیس از روز اول حادثه، نگرانی‌ها را در مورد پنهان کردن قتل افزایش داد. این وضعیت این ادعا را تقویت کرد که ساختاری به سبک حزب‌الکنترا می‌تواند پشت این قتل باشد.

ادعاهای انبار سلاح

نکته قابل توجه دیگر در مورد حادثه؛ سخنان سالم گوران مظنون به قتل بود که گفته بود مکاتبات واتس‌اپش را به دلیل پیدا شدن ۳۵۰ گلوله در انبار برادرش عارف گوران، حذف کرده است. این گلوله‌ها همچنین ادعای وجود انبارهای اسلحه سازهای غیرقانونی تحت کنترل دولت در روستا را تقویت کرد. علیرغم این یافته‌ها، عدم اطلاع‌دهی به مطبوعات در رابطه با گلوله‌ها و دور نگهداشتن این واقعیت و تلاش برای فراموشی آن، علامت سوال را افزایش داد.

تحقیق و نقض تصمیم محرمانگی

تحقیقات درباره قتل نارین صرفا توسط ژاندارمری و دادستانی مربوطه انجام شد. اما بر اساس تصمیم کانون وکلای دادگستری آمد، هیچگونه سند یا اظهاراتی به دست وکلا نرسیده است. اگرچه تصمیم بر محرمانه بودن این پرونده گرفته شد، اما به طور مخفیانه توسط مقاماتی که این تصمیم را گرفتند به مطبوعات درز کرد.

وکلای دادگستری گفتند: «اگر اطلاعات درز کند به ما مشکوک خواهند شد» و هیچ اظهارنظری برای حسن انجام تحقیقات نگرفتند. اگرچه دستور محرمانه‌بودن وجود داشت، اما در همان روزهای اول تنها دلیل قتل، اظهارات نَوزات بختیار بود. با این حال، به نظر می‌رسد که از انتشار این اطلاعات به مطبوعات توسط مقامات هدایت‌کننده تحقیقات برای انحراف تحقیقات استفاده شده است. این واقعیت که کسانی که تحقیقات را انجام می‌دهند، این اطلاعات را علی‌رغم دستور محرمانگی فاش کردند، این واقعیت را آشکار می‌کند که باعث کسب زمان و امکان نابودی شواهد شده است. در این روند، ظن دخیل بودن «دست تاریک» و تلاش برای سرپوش گذاشتن به چیز دیگری که این حادثه را فراتر از یک کودک‌کشی می‌برد، هنوز پاسخ داده نشده است.

لو رفتن سند مبنی بر عدم درج مکاتبات واتس‌اپ، علیرغم دستور محرمانه‌بودن پرونده، به همراه عبارت «نمونه DNA روی جنازه وجود ندارد» در گزارش پزشکی قانونی در جریان رسیدگی دادستانی، وضعیتی قابل توجه است. آیا افشای این مدرک پیام «ما از شما محافظت می‌کنیم» را به عاملان (سالم گوران) و جهان خارج ارسال می‌کند؟

آیا افزایش سطح آب تصادفی است؟

همچنین بحث افزایش سطح آب با تامین آب نهر اَیَرتوتماز توسط اداره امورات آب دولت (DSI) برای ۳ یا ۴ روز پس از حادثه وجود دارد. چه کسی یا چه چیزی سطح آب را در DSI افزایش داد؟ این یک واقعیت شناخته شده است که یکی از اعضای خانواده گوران در DSI کار می‌کند. افزایش سطح آب نمی‌تواند تصادفی باشد. زیرا این یک واقعیت شناخته شده است که آب نمونه‌های DNA را از بین می‌برد. در این صورت نیز می‌توان این سؤال را مطرح کرد که آیا برای از بین رفتن جنازه در آب بوده است؟ علاوه بر این، حتی دفن جنازه زیر آب نیز نیاز به حرفه‌ای بودن دارد. این وضعیت این شبهه را تقویت کرده است که کارشناسان پزشکی قانونی و کسانی که این شغل را خوب بلد هستند، خانواده را هدایت می‌کنند.

چه کسی عملیات ادراک را از طرف خانواده انجام داد؟

برادر نارین به نام باران گوران که در این حادثه دخیل نبوده و مدت زیادی است که در روستا نبوده، تنها فردی از خانواده است که به عنوان مظنون بازداشت نشده است. باران به کانون وکلای آمد وکالت داد و روند مبارزه حقوقی را خارج از خانواده آغاز کرد تا تحقیقات را تا انتها دنبال کند.

اما تحول مهم دیگری که برخلاف جریان عادی زندگی بود و مورد تردید قرار نگرفت، بیانیه‌ای بود که از طرف خانواده به مطبوعات در دوره‌ای که همه اعضای خانواده به عنوان مظنون بازداشت بودند، ارسال شد. این اظهارات از طرف خانواده شامل تلاش برای تحریف زمینه به گونه‌ای بود که آزار خانگی و قتل و همچنین قتل یک کودک را به نیروهای خارجی نسبت دهد. چه کسی آن بیانیه را نوشته است؟ چرا در حالی که همه اعضای خانواده بازداشت بودند و این پیام به چه کسی داده شد، به این عملیات ادراک نیاز بود؟

قتل نارین همچنان رمز و راز خود را در چرخ شبکه‌های کثیف دولت حفظ کرده است. روابط پشت این حادثه و افشای اسناد و مدارک ناشی از آن و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر قتل نه تنها روند قانونی را هدایت می‌کند، همچنین نشانه‌هایی از وجود یک سیستم بزرگتر که در اعماق حادثه نهفته است را نشان می‌دهد.