تصویر

راهپیمایی احترام به اراده در هفتمین روز خود ادامه دارد

راهپیمایی احترام به اراده که علیه غصب شهرداری جولمرگ راه‌اندازی شده در هفتمین روز خود ادامه دارد. فَرای مرداوغلو، رئیس مشترک س‌ی‌ک‌پ گفت: «ما از همه می‌خواهیم که صدای خود را علیه این بی‌عدالتی و اعمال غیرقانونی بلند کنند.»

راهپیمایی احترام به اراده

«راهپیمایی احترام به اراده» که علیه غصب شهرداری جولمرگ حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ در سوم ژوئن برگزار شد، در هفتمین روز خود ادامه دارد. ۳۵۰ نفر از جمله رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) کَسکین بایندر، نمایندگان مجلس، روسای مشترک شهرداری و نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی، شب را در شهرستان الباک شهر وان سپری کردند. راهپیمایان در ساعات اولیه صبح گرد هم آمدند و از مرکز شهربه سمت جاده جولمرگ حرکت کردند. راهپیمایان با شعارهای «ژن، ژیان، ئازادی»، «جولمرگ متعلق به ماست»، «زنده باد مقاومت زندان‌ها» و «روزی خواهد آمد که زمان بر می‌گردد، حزب عدالت و توسعه در برابر مردم پاسخگو خواهد بود» از مرکز شهر عبور کردند و پس از حدود ۴ کیلومتر راهپیمایی بیانیه مطبوعاتی دادند.

حق رای و انتخاب شدن کوردها غصب شده است

فَرای مرداوغلو، رئیس مشترک حزب احیای سوسیالیستی (س‌ی‌ک‌پ) با بیانیه‌ای در مقابل بنر «احترام به اراده، اجازه به قیم داده نخواهد شد» گفت که آنها با وجود همه موانع و مشکلات به راهپیمایی خود ادامه دادند. مرداوغلو با بیان اینکه دولت آک‌پ-م‌ه‌پ سیاست سرکوب کوردها و مردم را اجرا کرده است، گفت: «حق رای و انتخاب شدن کوردها برای سه دوره غصب شده است. دولت برای تضمین بقای خود، به مردم کورد اجازه نمی‌دهد خود را اداره کنند و شهردار خود را انتخاب کنند. قیم در کوردستان، جنبش آزادی کورد در نتیجه حل نشدن مسئله کورد به روش دموکراتیک است. همه کسانی که از این وضعیت آشفته هستند، اعم از کل مردم، انقلابیون و اپوزیسیون بورژوازی، نباید ساکت بمانند. اگر در این مورد سکوت کنیم، زنان در خانه‌های خود زندانی می‌شوند، کارگران بیکار می‌شوند و طبیعت نابود می‌شود.»

فَرای مرداوغلو با تاکید بر اینکه همه باید از راهپیمایی حمایت کنند تا در شرایط برابر و آزاد زندگی کنند، گفت: «این در عین حال راهپیمایی برای آزادی، آزادی زنان و راهپیمایی علیه اقدامات ضد دموکراتیک است. ۲۲ سال است که هیچ اعمال و اقدام ضد دموکراتیکی باقی نمانده که علیه مردم بکار گرفته نشده باشد. ما از همه می‌خواهیم که صدای خود را در برابر این بی‌عدالتی و بی‌قانونی بلند کنند. از همه کسانی که در طول این راهپیمایی با ما همراهی کردند، خانه‌های خود را به روی ما گشودند و حمایت کردند، تشکر می‌کنیم.»

راهپیمایان پس از پایان سخنرانی به راهپیمایی خود به سمت مرز جولمرگ ادامه دادند.