نَوایا ژن: اکتبر ماه مقاومت است

دویست و سی و پنجمین شماره روزنامه زنان نَوایا ژن (ندای زن) با تیتر «با تزهای آزادی پیش به سوی افق‌های نو» منتشر شد.

نظرات شخصیت‌های بین‌المللی که در کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل دموکراتیک برای مسئله کورد» که از اکتبر سال گذشته راه‌اندازی شده بود، شرکت کرده‌اند در این روزنامه جای داده شده است.

فراخوان‌های بین‌المللی کارزار

ماریجا مقدونیه، یکی از فراخوان‌دهندگان این کارزار، در پاسخ به سؤالات نوایا ژن، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را «انقلابی برجسته عصر ما» توصیف کرد و گفت: «تزهای او برای من نشان دهنده افق‌های جدید هستند.» لورنا لوپز دی لاکال، رهبر اتحاد آزاد اروپا-EFA در واکنش به انزوا گفت: «آنچه که آنها در واقع می‌خواهند انجام دهند، جلوگیری از اراده برای راه حل و تضعیف امید است.»

شَروین نودَم در صفحات کوردی نتایج کنش‌هایی را که به مدت یک سال بی‌وقفه در سراسر جهان ادامه داشت ارزیابی کرده و تشخیص داده که «حقیقت آزادی با کارزار جهانی شده است.»

اکتبر ماه مقاومت است

شماره این ماه که به ماه شهدای زن معروف است، شامل شهدای ماه اکتبر بود که آثار خود را در مبارزات آزادی زنان کورد به جای گذاشتند. حاسکار قرمزی‌گل که مقاله‌ای را در این باره نوشته است، ماه اکتبر را خلاصه‌ای از تاریخ جنبش زنان کورد عنوان کرد و با بیان اینکه دیالکتیک جنبش زنان کورد در این ماه پنهان است و اکتبر ماه مقاومت است؛ گفت: «عمق ایدئولوژیک، قدرت رفاقتی و دفاع از خط پیشگامان زن که در راه حقیقت جان خود را از دست دادند اکنون اساس انقلاب زنان را تشکیل می‌دهد.»

کارکنان مطبوعاتی که جاودانه شدند

این روزنامه زنان همچنین به مناسبت ۷ اکتبر روز خبرنگاران زن کورد به کارکنان مطبوعاتی که جاودانه شده‌اند نیز پرداخته است. این روزنامه که بخشی از دفتر خاطرات غربت‌اَلی اَرسوز را در بر می‌گیرد، مقاله‌ای را که هِلین مراد (نورتَن کیلیچ‌آرسلان) عضو شورای اجرایی پاژک که در آوریل ۲۰۱۷ به شهادت رسید، در سال ۲۰۱۰ برای روزنامه‌نگار آیفَر سَرچه (شیلان آراس) نوشته بود، منتشر کرد. شیلان آراس که در سال ۲۰۰۶ برای تحقیق در مورد خودکشی زنان به روژهلات کوردستان رفته بود، توسط نیروهای دولت ایران به قتل رسید.

کسانی که از تاریکی امید کمک دارند

هِژا زَریا، یکی از نویسندگان روزنامه، خاطرنشان کرد که در سال‌های اخیر، پیکر گریلاها عمداً در تاریکی شب به خاک سپرده شده است. وی تصریح کرد: «با استفاده از خشونت، وادار کردن مردم و خانواده‌ها به برگزاری تشییع‌جنازه و خاکسپاری کسانی که خود را وقف مبارزه گریلایی و آزادی کرده‌اند در تاریکی شب از سوی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ‌، سیاستی است که این مردم هرگز آنرا نمی‌بخشند و قطعاً آن را به دلیلی برای مبارزه تبدیل خواهند کرد.»

تبدیل مقاومت زنان به انقلاب

در بخش پرونده‌های گردآوری شده از «انقلاب زنان» پاژک، به قیام‌های زنانی که ۲ سال پیش از روژهلات کوردستان و ایران به جهان اشاعه یافت، تحت عنوان «تبدیل مقاومت زنان به انقلاب» پرداخته شده است.

مردم لَنجا مسیر بَرتا را دنبال می‌کنند

در صفحه جهانی روزنامه مصاحبه‌ای در مورد مبارزات مردم و زنان لنجا منتشر شد. دلبر آیدین با بَرتا زونیگا کاسرس، هماهنگ‌کننده کل COPINH در مورد میراث برتا کاسرس که در سال ۲۰۱۶ مورد حمله قرار گرفت و به قتل رسید، مبارزه برای محیط‌زیست، زمین و زنان و نقاط مشترک آنها با جنبش زنان کورد صحبت کرد.

در صفحه ژنئولوژی، برداشتی از سومین کمپ ژنئولوژی که در فرانسه برگزار شد به اشتراک گذاشته شد.

سیاست‌های جنگ ظریف و ویژه

رُزا متینا، یکی از نویسندگان روزنامه در صفحات کوردی، در مورد قتل نارین و سیاست‌های جنگ ویژه دولت با جیلان آکچا، نماینده پارلمانی استان آمد دم پارتی صحبت کرد. جیلان آکچا با تاکید بر اینکه سیاست‌های جنگ ویژه در کوردستان، انحطاط اجتماعی است، گفت: «از این طریق دولت می‌خواهد جامعه را ادغام کند، واکنش‌های اجتماعی را نابود و تضعیف کند.»

بریتان زاگرس از سوی دیگر در مقاله خود با عنوان «توافق برد-باخت» به بررسی توافق عراق-ترکیه و پ‌دک و نتایج آن پرداخته است.

مصاحبه با رئیس مشترک پژاک

مصاحبه با ویان پیمان، رئیس مشترک پژاک نیز در این روزنامه درج شده است. ویان پیمان در دومین سالگرد قیام‌های «ژن، ژیان، آزادی» پیام‌های مهمی تحت عنوان مبارزه و مقاومت زنان در ایران و روژهلات بویژه در زندان‌ها، گرایش‌های حکومت ایران و نقش کژار در تغییر و تحولات اجتماعی و مبارزه زنان ارائه کرد.

پرتره‌های زنان از ژاپن و افغانستان

در صفحات پرتره، فیدان یلدیریم، فوسای ایچیکاوا را به تصویر می‌کشد که برای تحصیل، اشتغال و حق رای زنان در ژاپن مبارزه می‌کرد. بَرژین تِکوشر زندگی دو شاعر زن در افغانستان به نام‌های مخفی بدخشی و محجوبه هَرَوی را نوشته است.

خاطرات عایشه توجی (مزگین زریا) که در ۲۰ اوت ۲۰۲۰ به شهادت رسید و برژین جاندا که در ۷ آوریل ۲۰۲۴ به شهادت رسید، بخشی دیگر از مطالب این روزنامه است.

شماره این ماه روزنامه در سایت newayajin.net قابل دسترسی است.