«نشست زنان» در مرسین

در «نشست زنان» که در مرسین برگزار شد، مجمع زنان دم پارتی بر اتحاد زنان در برابر غصب اراده تاکید کرد. در این مراسم با حضور صباحات تونجل، سیاستمدار زن کورد، سیستم ریاست مشترک و تأثیرات آن بر زندگی زنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست زنان در مرسین

مجمع زنان حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) «نشست زنان» را در مرسین با حضور صباحات تونجل، سیاستمدار زن کورد برگزار کرد. قبل از این مراسم، مادران صلح و نمایندگان احزاب از صباحات تونجل با گل در ورودی شهر استقبال کردند. در این نشست که در مقابل سازمان استانی دم پارتی مرسین برگزار شد، بسیاری از زنان با شعار «ژن، ژیان، ئازادی» از صباحات تونجل استقبال کردند. پریحان کوجا نماینده پارلمانی دم پارتی مرسین، نمایندگان نهادهای زنان و بسیاری از زنان در این نشست حضور داشتند. در این نشست، سیاست‌های قیم، مشکلات جاری زنان و راهکارهای مقابله با حملات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مقاومت بزرگی در برابر غصب وجود دارد

نماینده پارلمانی پریحان کوجا که ابتدا در این نشست صحبت کرد، با بیان اینکه بیش از یک ماه است که با غصب اراده مبارزه کرده‌اند، گفت: «از ۳ ژوئن در خیابان‌ها هستیم و می‌گوییم شهرداری‌ها متعلق به ماست. با گسترش مبارزه از اراده مردم صیانت می‌کنیم. راهپیمایی در وان با عزم بزرگ مادران صلح، رفقا و مردم در حال انجام است. در سراسر کشور مقاومت بزرگی در برابر موج سوم غصب قیم وجود دارد.

اولین حمله به نظام ریاست مشترک صورت گرفت

پس از پریحان کوجا، صباحات تونجل، سیاستمدار زن کورد، بر تأثیر سیاست‌های قیم بر زندگی زنان تأکید کرد. صباحات تونجل با بیان اینکه اولین هدف کسانی که شهرداری‌ها را اشغال کردند، سیستم ریاست مشترک بود، گفت: «ریاست مشترک؛ یعنی حذف سیاست مردانه، بازنگری در زندگی در بستر برابری زن و مرد، مشارکت زنان در سازوکارهای تصمیم‌گیری و اجرا و حضور زنان در همه عرصه‌های زندگی. به همین دلیل اولین حمله به نظام ریاست مشترک صورت گرفت.»

صباحات تونجل با تاکید بر اینکه ریاست مشترک یک دستاورد بزرگ برای زنان است، گفت: «حداقل باید به اندازه دفاع از قانون ۶۲۸۴ از نظام ریاست مشترک دفاع و با هجمه‌ها مبارزه کرد.»

حمله ایدئولوژیک علیه خط‌مشی آزادیخواهانه زنان

صباحات تونجل با بیان اینکه «ریاست مشترک تنها دستاورد زنان کورد نیست»، اهمیت اجرای نظام ریاست مشترک در سطح محلی را با این عبارات تبیین کرد: «چرا ریاست مشترک را در مرکز اجرا می‌کنیم و مشکلی نیست، اما وقتی آن را در سطح مدیریت‌های محلی اجرا می‌کنیم، به یک مشکل تبدیل می‌شود؟ چون این بدان معنی است که خدمت باید مطابق آن شکل بگیرد. این بدان معنا است که هر کسی که در شهر زندگی می‌کند، از خدمات یکسانی برخوردار است. هدف این نظام ریاست مشترک این است که شهرها را به جایی تبدیل کنیم که زنان بتوانند در آن زندگی کنند و نفس بکشند. نظام قیم، همه این دستاوردها را از ما می‌گیرد. قیم حمله‌ای ایدئولوژیک به خط‌مشی آزادی‌خواهانه زنان است.»

صباحات تونجل خواستار مبارزه زنان با این حملات شد.