تصویر

بیست و دومین جشنواره فرهنگ و صلح کوردی در کانادا برگزار شد

بیست و دومین جشنواره فرهنگ و صلح کوردی با شور و اشتیاق فراوان در شهر تورنتو کانادا برگزار شد.

پس از برگزاری مراسمات گرامیداشت کارزار ۱۵ اوت که با شور و شوق فراوان و حضور گسترده خلق در تورنتو کانادا همراه با آتش بازی، آواز و سرود برگزار شد، امسال بیست و دومین جشنواره سنتی فرهنگ و صلح کوردی در پارک ارلسکورت تورنتو برگزار شد.

با وجود شرایط بد جوی و باران شدید، کوردستانی‌های کانادا علاقه زیادی به این جشنواره نشان دادند.

این جشنواره با اجرای گروه کر کودکان مزرابوتان، تشکیل شده از فرزندان خانواده‌های میهن‌دوست ساکن تورنتو آغاز شد. سپس روسای مشترک جامعه کوردهای کانادا (سی‌کا‌سی) الیف جنچ و کادری ارطغرول سخنرانی کردند.

روسای مشترک در سخنرانی‌های خود اظهار داشتند که سی‌کا‌سی از سال ۱۹۹۲ یک سازمان فعال بوده و افتخار می‌کنند که آدرس مشترک همه کوردهای ساکن کانادا هستند. همچنین گفته شد که تمامی حملات و تهدیدها علیه خلق کورد را می‌توان با اتحاد نیروها بر اساس رویکرد وحدت ملی از بین برد.

این جشنواره با ارائه گروه فولکلور حرفه‌ای روژهلات، ماین زرد و ترانه‌های هنرمند هزیل ادامه یافت.

سپس احمد کاراموس رئیس مشترک ک‌ن‌ک سخنرانی کرد و اظهار داشت که هیچ قدرتی که وجود کوردها را نادیده بگیرد و بخواهد کوردستان را بدون جایگاه سیاسی نگه دارد، موفق نخواهد شد و گفت: «کشورهای استعمارگر نمی‌خواهند ما جایگاهی داشته باشیم. آنها نمی‌خواهند از زبان، فرهنگ، گذشته و تاریخ ما صیانت شود. آنها تمام امکانات خود را برای نابودی کوردهای مقاومتگر بسیج می‌کنند. در مقابل این حملات، همگان باید برای آزادی کوردستان مبارزه کنیم. برای پاسخگویی به این مبارزه شرافتمندانه باید در هر کجای دنیا که باشیم از آزادیخواهان و مبارزانمان حمایت کنیم و مبارزاتشان را پیش ببریم.»

کاراموس همچنین به پ‌د‌ک اینچنین فراخوان داد: «من می‌خواهم از پ‌د‌ک درخواست کنم: مسئولیت اساسی هر کورد میهن‌دوستی حفاظت از موجودیت، موقعیت و دستاوردهای کوردها است. بنابراین، باید به همکاری خود با دولت اشغالگر ترکیه پایان دهید، زیرا همکاری با این دشمن به معنای ضربه زدن به تمام دستاوردهای کوردها و نابودی همبستگی ملی است. ما باید در هر چهار بخش کوردستان به وحدت ملی برسیم؛ از زبان، فرهنگ، تاریخ و شرافت خود پاسداری کنیم و به سمتی برویم که نیروی اول خاورمیانه باشیم.

ما از دولت کانادا و ایالات متحده هم می‌خواهیم: از حمایت رژیم دیکتاتور ترکیه و تعریف لیست‌های ترور غیرواقعی برای اهداف سیاسی دست بردارید. هیچکس حق ندارد فرزندان کوردها را که جهان را از بلای تبهکاران داعش نجات دادند، تروریست ببیند.»

در این جشنواره ده‌ها غرفه فرهنگی-غذایی و سرگرمی افتتاح شد و همچنین زیاد ابوالطیف نماینده حزب محافظه کار کانادا با ارسال پیام تبریکی از آن حمایت کرد.

اجرای نوازندگان ممتاز کورد مسوت مد، شهریار، مروان تان، گلاویژ و آزاد اصلان که از کشورها و قاره‌های مختلف آمده بودند و به جشنواره رنگ و بویی متفاوت بخشیده بودند، با استقبال فراوان مردم مواجه شد.

این جشنواره با رقص و آواز تا نیمه‌های شب ادامه داشت.