‌«در سینما نیز علیه کوردها دشمنی کردند»

ابتکارعمل آزادی برای هنر در دومین نشست خود همراه با گفتگوها درباره ‌«سیاست‌های فرهنگ و سانسور» توجه‌ها را به دشمنی علیه سینمای کوردی ادامه داشت.

ابتکارعمل آزادی برای هنر

ابتکارعمل آزادی برای هنر در استانبول در مرکز فرهنگ و هنر ناظم حکمت دومین نشست خود را با عنوان ‌«دام فرهنگی در فشارهای سانسور و اتوسانسور» با مدیریت خبرنگار خبرگزاری مزوپوتامیا ‌(MA) دیرَن یورتسَوَر برگزار کرد.

کارگردان کاظم اوز یک سخنرانی با عنوان ‌«تاثیر سانسور و اتوسانسور در سینمای کوردی» را ایراد کرد و گفت که در سینمای کوردی گفتگوهای هستی و نیستی ادامه دارند و گفت‌:‌‌ «زمانیکه سینمای ترکی آغاز به کار کرد، سینمای کوردی هم آغاز شد اما نام بروی آن نهاده نشد. چون سینمای کوردی داخل سینمای ترکی قرار داشت. زبان آن ممنوع شده بود اما بصورت اساسی، ییلماز گونای و بسیاری از دیگر کارگردانان در فیلم‌های خود پایه‌های کوردی را به تصویر می‌کشیدند. اما فیلم‌های غیرسیاسی گونای نیز بدلیل اینکه مستقیما کوردها را نمایندگی می‌کرد با سانسور روبرو می‌شد.‌»

اوز همچنین گفت‌: ‌«کورد از بنیادین‌ترین حقوق خود نیز بی‌سهم مانده است و زبان و فرهنگ کوردها مثل یک مشکل آشکار در میان است. دولت هم کانال‌ کوردی را ممنوع  می‌کند و هم در کانال‌های تحت کنترل خود نیز به صورتی آشکار سانسور را ادامه می‌دهد. این نیز به ما نشان می‌دهد که به همراه زبان کوردی، سانسور را نیز نگاه می‌کنیم.»

دیگر مشارکت کنندگان این سمینار نیز سخنرانی‌هایی ارائه داده و توجه‌ها را به اعمال سیاست‌های فرهنگی و سانسور از سوی دولت معطوف داشتند.

دومین نشست با ارائه پرسش و پاسخ‌هایی به پایان رسید.