تصویر

«دولت ترکیه در صدد نابودی فرهنگ کوردی است»

خلیل تَهلو گفت که دولت ترکیه تلاش می‌کند مردم را علیه یکدیگر به جنگ وادار کند و مرتکب نسل‌کشی فرهنگی می‌شود؛ مردم باید خود‌دفاعی‌شان را در چارچوب پروژه ملت دموکراتیک توسعه دهند.

خلیل تهلو، رئیس شرکت تَوچاند (فرهنگ و هنر) شمال و شرق سوریه در مورد حملات فزاینده دولت ترکیه به کوردها و فرهنگ‌شان با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد. تهلو هدف از این حملات را نابودی کامل جامعه و فرهنگ کوردی عنوان کرد.

تهلو گفت: «مدتی است که دولت ترکیه به مردم کورد و فرهنگ آن حمله می‌کند و تمام اخلاق انسانی را زیر پا می‌گذارد و در واقع می‌خواهند فرهنگ مردم کورد را از بین ببرند. سعی می‌کنند از ابراز وجود کوردها با زبان، رقص و دَنگبِژی‌هایشان جلوگیری می‌کنند. در واقع این واقعیت دولت ترکیه است. سیستمی که هیچ جامعه‌ای را نمی‌پذیرد و بربریت خود را بر روی جوامع موجود می‌سازد. او با رد هویتی که متعلق به خلق‌ها است، می‌خواهد هویتی مطابق با نظام خود ایجاد کند. این کار را نه برای توسعه اجتماعی و آزادی، بلکه صرفاً برای ایجاد هویتی انجام می‌دهد که از طریق آن بتواند هژمونی خود را ایجاد کند. به طور خلاصه، او می‌خواهد با هویت‌زدایی از جوامع، سلطه خود را برقرار کند، نه تنها هژمونی دولت، بلکه چنین درکی را در جامعه ترکیه ایجاد می‌کند. با آموزش تدریجی جامعه خود سعی می‌کند آنها را وادار به قبول کردن اینکه در مغز و ذهنیت آنها غیر از خودشان کسی وجود ندارد، می‌کند. خلق‌های زیادی در ترکیه هستند. همه این خلق‌ها دارای تاریخ، فرهنگ، سنت و اراده عمیقی هستند. این واقعیت امید دولت ترکیه برای نابودی خلق‌ها را از بین می‌برد. دولت ترکیه این را به خوبی می‌داند. نابود کردن خلقی با تاریخ ریشه‌دار ممکن نیست. از آنجایی که دولت ترکیه تلاش می‌کند تا بقایش را بر نابودی جوامع برپا کند، در واقع پایان خود را به رقم می‌زند.»

«دولت ترکیه به طرز وحشیانه‌ای به فرهنگ کوردها حمله می‌کند»

خلیل تهلو اظهار داشت که سرمایه‌داری در تلاش است تا جامعه‌ای متناسب با نیازهای امروز خود ایجاد کند و دولت ترکیه در گذشته با بسیاری از قدرت‌های کثیف، خونین و وحشی همکاری کرد تا در این نظام جدید وجود داشته باشد. تهلو با بیان اینکه از این نیروها حمایت می‌کند، تغذیه می‌کند و فرصت‌های بزرگی را در اختیار آنها قرار می‌دهد، گفت: «در این مرحله دولت ترکیه آرام آرام به سمت پایان حرکت می‌کند.»

تهلو همچنین اظهار داشت که اکنون مردم جهان شروع به موضع‌گیری در برابر این اعمال و طرز فکر دولت ترکیه کرده‌اند. تهلو با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ جامعه و مردمی دیگر نمی‌توانند این رویکردها و اقدامات دولت ترکیه را بپذیرند، افزود: «دولت ترکیه در تلاش است تا مردم کورد را در باکو کوردستان و داخل ترکیه نابود کند و حتی از پناهجویان از این کشور بیرون برای این منظور استفاده می‌کند.»

تهلو تصریح کرد؛ «دولت ترکیه، ترکیه را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده است و همه جوامع و مردم موجود را انکار می‌کند. با این حال جرقه‌های مقاومت به آرامی علیه آن در حال رشد است. مردم کورد آشکارا موضع خود را علیه نظام دولت ترکیه ابراز می‌کنند و همه حملات، ظلم و انکار را رد می‌کنند. به همین دلیل است که دولت ترکیه چنین حمله شدید و عمیقی را آغاز می‌کند.»

تهلو با بیان اینکه دولت ترکیه به شدت از فرهنگ کوردی در هراس است و به همین دلیل حملات وحشیانه انجام می‌دهد، تاکید کرد که دولت ترکیه اجازه نمی‌دهد مردم حتی در خانه خود به زبان و فرهنگ خود زندگی کنند، افزود: «او حتی نمی‌تواند تحمل کند که چند نفر دور هم جمع شوند و با فرهنگ خودشان جشن بگیرند، آن را ممنوع می‌کند و آن را جرم می‌خواند.»

«قدرت‌های هژمون می‌خواهند اراده مردم را ناپدید کنند»

تهلو با بیان اینکه قدرت‌های سلطه‌گر می‌خواهند فرهنگ و زبان مردم را خودشان ایجاد کنند. آنها سیستم‌های خود را بر این اساس استوار می‌کنند. دولت‌ها سعی می‌کنند قدرت جوامع را در تاریخ از بین ببرند و از انواع روش‌ها برای این کار استفاده می‌کنند، گفت: «از این طریق سعی می‌کنند بر جوامع مسلط شوند و می‌خواهند آنها را تضعیف کرده و تحت سلطه خود بگیرند. گروه‌های تبهکاری مانند داعش برای این منظور ایجاد شد و سعی کردند قدرت خود را با استفاده از روش‌های وحشیانه بر مردم، حفظ کنند.»

تهلو خاطرنشان کرد که دولت ترکیه در تلاش برای ایجاد حاکمیت اجتماعی است، با تاکید بر اینکه جامعه‌ای که دارای تاریخ، فرهنگ و اجتماعی ریشه‌دار باشد، حافظه زنده نیز دارد، بیان کرد که اساس این خاطره واقعیت جامعه‌ای است که خود را اداره، مدیریت و خلق می‌کند؛ وی اظهار داشت که این جامعه زندگی آزاد، برابری، اشتراک و تمدن اجتماعی را ارائه می‌دهد.

خلیل تهلو گفت که کشورهای امروزی در تلاشند تا خود را بر یک ملت، یک پرچم، یک ملت و یک زبان بنا کنند.

تهلو با بیان اینکه منطق حکومتی اراده و فرهنگ مردم را نمی‌پذیرد و می‌خواهد اراده جامعه را در دستان خود نگه دارد، افزود: «در چنین شرایطی که هژمونی یک نفره حاکم است، فهمی حاکم است که هیچ جامعه و مردمی را نمی‌پذیرد.»

«دولت ترکیه می‌خواهد مردم را علیه یکدیگر جنگ کند»

تهلو با اشاره به اینکه دولت ترکیه در تلاش است بین مردم تفرقه بیندازد و آنها را با یکدیگر به جنگ وا دارد، گفت: «قبل‌ها بیشتر یک نسل‌کشی فیزیکی مطرح بود. دولت ترکیه از همه روش‌های نظامی و کشتار جمعی برای نابودی مردم کورد استفاده می‌کرد. امروز این کار را کمی عمیق‌تر انجام می‌دهد. علاوه بر سیاست قتل‌عام، سیاست آسیمیلاسیون و نابودی فرهنگی را نیز انجام می‌دهد. در واقع رهبر آپو بیان می‌کند که کل خاورمیانه در حال گذر از چنین بحرانی است. آنچه امروز همه قدرت‌های هژمون‌گرا می‌خواهند انجام دهند این است؛ جدا کردن و ایجاد گسست بین جوامع به عنوان یک کل از یکدیگر است. علاوه بر یکسان‌سازی فرهنگی بر روی جوامع و مردم، این جوامع را متلاشی کرده و بدین ترتیب نظام خود را راحت‌تر بر آنها دیکته می‌کند. گاهی این کار را از طریق دولتی مانند دولت ترکیه انجام می‌دهد، گاهی از طریق تشکیلاتی مانند داعش. به این ترتیب یک نظام سلطه‌گر واحد تلاش می‌کند همه جوامع را از بین ببرد و جامعه و نظامی را به انتخاب خود ایجاد کند.

«مردم باید خود‌دفاعی‌شان را بهبود بخشند»

در این صورت، اگر مردم و جوامع متحد نشوند و خوددفاعی‌شان را در برابر این امر توسعه ندهند، از بین خواهند رفت. چون این نظام بین مردم هم تفرقه انداخته است. امروز ما در حال بازسازی در چارچوب پروژه ملت دموکراتیک در شمال و شرق سوریه هستیم. این نظام دموکراتیک شامل همه مردم و جوامع در درون خود می‌شود. در اینجا مردم خوددفاعی‌شان را ایجاد می‌کنند و با فرهنگ خود زندگی می‌کنند. اگر جامعه نتواند خوددفاعی‌اش را توسعه دهد، قدرت‌های سلطه‌گر و حاکم از آن دفاع نمی‌کنند. در محدوده پروژه ملت دموکراتیک، مردم باید متحد شوند و از موجودیت خود محافظت کنند. حتی در طبیعت، هر موجود زنده‌ای خوددفاعی‌اش را توسعه داده است.

با این حال، امروزه جوامع در خاورمیانه ناامید شده‌اند و مردم در درون نظام دولتی بی‌اراده گذاشته‌اند. او هرگز نتوانست صاحب اراده شود. آنها همیشه در درون سیستم استبدادی دولتی که در آن بوده‌اند سرکوب شدند. به این معنا، مردم باید خود را از این امر نجات دهند و از اراده خود محافظت کنند. اکنون مردم شمال و شرق سوریه چنین فرصتی دارند. وقتی امروز به آن نگاه می‌کنیم، نیروهای اپوزیسیونی که در اوایل انقلاب وجود داشتند توسط نظام‌ها پراکنده شدند و در درون خودشان تکه تکه شدند. این در حالی است که این نیروها در ابتدای راه امید مردم بودند. چون در آن زمان برای منافع مردم مبارزه می‌کردند. اما امروز آنها را در موقعیتی قرار داده‌اند تا علیه جوامع و مردم خودشان مورد استفاده قرار گیرند.

اتحاد مردم، مرگ دولت ترکیه است

اما نظام ملت دموکراتیک در شمال و شرق سوریه پاسخ همه این امیدهای مردم است. به همین دلیل، دولت ترکیه از انواع روش‌های هجومی استفاده می‌کند تا از تبدیل شدن این سیستم به امید و نظام مشترک همه مردم جلوگیری کند. کاری که امروز در عفرین انجام دادند قابل مشاهده است. دولت ترکیه مردم را علیه یکدیگر تحریک می‌کند و تلاش به خرج می‌دهد آنها را به جنگ علیه همدیگر وادار کند. از تبهکارانی که در بسیاری از مناطق سوریه مستقر کرده است علیه کوردها استفاده می‌کند. او سعی دارد با قرار دادن مردم در برابر یکدیگر، سیستم مورد نظر خود را ایجاد کند. در این صورت ما به عنوان مردم باید واقعیت‌های این سیستم‌ها را بخوبی بدانیم و بشناسیم. فقط از این طریق می‌توانیم به اراده دست پیدا کنیم. اتحاد مردم مرگ دولت ترکیه است. اگر نتوانیم این واقعیت را درک کنیم، نمی‌توانیم در اراده بودن موفق شویم. از این نظر، پروژه ملت دموکراتیک که امروز در شمال و شرق سوریه در چارچوب فلسفه رهبر آپو در حال توسعه است، می‌تواند امید همه مردم باشد.»