فواید جسمانی و روانی هَلپَرکی

هَلپَرکی (رقصیدن دسته جمعی) همانند رَش‌بَلَک و ... عاملی است برای ایجاد اتحاد و تقویت حس جمعی و پیوند اعضای جامعه با هم.

کسی که به شکلی سیستماتیک و به ویژه همراه با موسیقی می‌خرامد و می‌رقصد، نه تنها از بعد جسمانی و سلامت فیزیکی سود می‌برد بلکه این تاثیر مثبتی بر روی روان او نیز خواهد داشت. هلپرکی همانند ورزشی است که بر روی تن و ذهن فرد اثر مثبت می‌گذارد. نکات زیادی در مورد فواید هلپرکی گفته شده که در اینجا به صورت خلاصه برخی از مهمترین فواید آن ذکر می‌شود:

۱- هلپرکی می‌تواند عامل مهمی برای تناسب اندام و خوش تیپ شدن باشد بدون آنکه فشار محسوسی بر اندام‌های بدن وارد کند. به گفته پزشکان برای کمر درد و تقویت ستون فقرات بسیار مفید است.

۲- هلپرکی در کنار فواید فیزیکی فراوان، در تقویت و کارا کردن ذهن هم بسیار اثرگذار است و همانگونه که تحقیقات پزشکی اثبات کرده است هلپرکی باعث شادی و تقویت احساسات مثبت در افراد می‌شود.

۳- هلپرکی استرس را کاهش می‌دهد، به ویژه اگر همراه با موسیقی انجام شود جسم را آرامش داده و باعث افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌بخش دوپامین، اندروفین و سروتونین شده و هورمون کورتیزول که عامل ایجاد اضطراب است را کاهش می‌دهد. پژوهش‌ها اثبات کرده‌اند که هلپرکی درمان مفیدی بر افسردگی افراد است.

۴- هلپرکی‌های جمعی همچون رَشبَلَک و سایر انواع آن عامل ایجاد همدلی و اتحاد و تقویت حس جمعی و پیوند بین افراد اجتماع است. در واقع یکی از نیازهای افراد جامعه است. همه فرهنگ‌ها به هلپرکی نیاز دارند و به شکل‌های مختلف و مناسبت‌های گوناگون آن را توسعه داده‌اند. جالب توجه است که هلپرکی به درازای تاریخ بشر وجود داشته و از نسلی به نسل بعد منتقل شده است و به بخش مهم و جدایی ناپذیری از فرهنگ هر ملتی بدل گشته است؛ به گونه‌ای که یقینا در آینده هم دست به دست منتقل خواهد شد.