‌«می‌خواهند ارزش‌های مردم کورد را از بین ببرند‌»

دوغان شَنسَس از آنکا-دَر در اعتراض به حملات به فرهنگ کوردی اعلام کرد که مردم کورد باید در برابر نظام انکار از فرهنگ خود صیانت کنند.

حملات علیه فرهنگ کورد

نماینده آنکا-دَر، دوغان شنسس، نظر خود را در مورد دستگیری جوانان کورد به دلیل رقص کوردی و پاک کردن متون کوردی از ترافیک بیان کرد و گفت: «آنها با سیاستی نزدیک می‌شوند که می‌خواهند همه چیز متعلق به مردم کورد را از بین ببرند.» شنسس تصریح کرد که مردم کورد باید از فرهنگ و زبان و رقص خود صیانت کنند.

دوغان شنسس، مدیر انجمن فرهنگ، هنر و زبان آنکا (آنکا-دَر) در مورد حملات اخیر به فرهنگ کوردی که اخیراً افزایش یافته است، با خبرگزاری فرات( ANF) صحبت کرد.

شنسس با یادآوری اینکه حزب عدالت و توسعه با انتقاد از اقتدارگرایی و مدیریت مونیستی به قدرت رسید، گفت: «در سال‌های ابتدایی حکومت خود ادعا می‌کرد که مسئله کوردها و همه مشکلات ترکیه را حل می‌کند. در سطح کنونی مردم به دلیل رقص کوردی دستگیر و علائم راهنمایی و رانندگی کوردی حذف می‌شوند که ادامه مفهوم جمهوری مونیستی توسط حزب عدالت و توسعه است.»

شنسس اعلام کرد که ائتلاف آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ با فشار می‌خواهد فرهنگ کوردها را نابود کند گفت: «این مفهوم، این مفهومی که هر کجا که یک کورد باشد، هر کجا ارزش کوردی وجود داشته باشد، کوردها را نابود یا جذب کنید، این مفهوم رمز ساختن یک جمهوری مونیستی است.»

 از دهه ۱۹۹۰ تاکنون هیچ چیز تغییر نکرده است

شنسس خاطرنشان کرد که زمان تغییر کرده است، اما ذهن و عملکرد ستمگران ثابت مانده است و روند فعلی را با دهه ۱۹۹۰ مقایسه کرد، زمانی که قتل‌های ناشناس، ظلم و شکنجه انجام می‌شد. شنسس گفت: «قبل از سال ۲۰۰۰، عملیاتی علیه نوارهای موسیقی کوردی انجام شد. به همین دلیل نوارها پنهان می‌شدند. در هر روستای کوردی داستان‌های زیادی در این مورد وجود دارد. سیاست‌های فعلی دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ علیه کوردها متفاوت از آن زمان نیست. حتی از این هم خیلی جدی‌تر است و برای نابودی رقص هزاران ساله کوردهاست، به طور خلاصه، برای نابودی تمام ارزش‌های کوردها است.کوردها هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند. پایبندی به انسانی‌ترین ارزش‌ها هرگز نباید جرم تلقی شود.»

ما از زبان و رقص خود صیانت خواهیم کرد

 شنسس گفت: «انجام رقص کوردی، پخش موسیقی کوردی، نوشته‌های کوردی در شهرها، خیابان‌ها و مغازه‌ها جرم نیست. ارزش‌های انسانی است. مردم کورد باید از فرهنگ خود در برابر این نظام انکار محافظت کنند. هرجا که هستیم باید به زبان خود صحبت کنیم. در عین حال بدون اینکه انتظاری از حکومت و مسئولان داشته باشیم، باید جایگاه زبان خود را در همه جا تضمین کنیم. به این ترتیب مبارزه واقعی با سیاست‌های تخریب و انکار صورت می‌گیرد.»

شنسس اعلام کرد که به عنوان آنکا-دَر مصمم به مبارزه با انکار فرهنگی و افزایش مبارزه هستند.