تصویر

نادیا درویش: سینمای ما سینمای امید است

نادیا درویش کارگردان و عضو جامعه فیلم روژاوا با بیان اینکه جامعه فیلم روژاوا از یک سو فیلم می‌سازد و از سوی دیگر درد و مقاومت خلق را به گوش جهانیان می‌رساند گفت: «سینمای ما سینمای امید و پیروزی است.»

در شمال و شرق سوریه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بدون وقفه ادامه دارد. انجمن فیلم روژاوا یکی از سازمان‌هایی است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری را انجام می‌دهد. انجمن فیلم روژاوا مجموعه‌‌ای از فیلمسازان وطن‌دوست و انقلابی است که در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ در قامشلو تأسیس شد. نادیا درویش کارگردان و عضو جامعه فیلم روژاوا اطلاعاتی درباره کار خود به خبرگزاری ‌(ANF) فرات داد.

نادیا درویش کارگردان سینما از وضعیت سینمای قبل از انقلاب صحبت کرد و گفت: «قبل از انقلاب سینمای کوردی و سینمای انقلابی وجود نداشت. پس از شروع انقلاب روژاوا، یکی از زمینه‌های مهمی که باید توسعه می‌یافت حوزه هنر بود. نیاز خاصی به سینمای با رنگ و فرهنگ کوردی وجود داشت. خلق منطقه سال‌ها از تماشای فیلم با فرهنگ کوردی دور بودند.»

برای توسعه سینما، فیلمسازان پرورش یافتند

نادیا درباره فعالیت‌های اولیه انجمن فیلم روژاوا گفت: «یکی از فعالیت‌های اولیه‌ای که در آن زمان شروع شد، نمایش فیلم‌ها بود. به عنوان اولین قدم برای ارتقای فرهنگ تماشای فیلم چنین کاری را شروع کردند. این اتفاق به ویژه پس از آتش‌سوزی در سینمای عامودا رخ داد که به اتفاقی سیاه در زندگی و خاطر خلق روژاوای کوردستان تبدیل شده بود. اکنون کار نمایش فیلم‌های ویژه کودکان پیشرفت خوبی کرده است. این فعالیت‌ها در تمام روستاها و شهرهای شمال و شرق سوریه انجام شد. همچنین یکی از اهداف ما پروراندن سینماگران است. برای همین منظور، آموزش مهمترین بخش کار انجمن فیلم است. بر این اساس آموزش ویژه سینما شروع شد. بسیاری از افرادی که در آن زمان در آن دوره‌ها شرکت می‌کردند، اکنون جایگاه خود را در جامعه فیلم یافته‌اند و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند.»

ما در حال ساختن یک سینمای انقلابی با خلق خود هستیم

نادیا در ادامه سخنان خود به سختی‌های پیش آمده پرداخت و ادامه داد: «وقتی کاری شروع می‌شود و یا لازم است به صورت اساسی و بنیادین بازسازی شود طبیعتا سختی‌هایی به وجود می‌آید. این موضوع برای انجمن فیلم هم صادق بود. چون کار سینما خیلی جدید و البته جالب بود. به خصوص اینکه در سال‌های اخیر فیلم‌هایی ساخته و در جامعه پخش شد. نظرات متفاوتی در مورد انجمن فیلم وجود داشت. تلاش زیادی شد تا سینما و فیلم‌های ما پذیرفته شود. مهمتر از همه این است که ما با فرهنگ و زبان خود با خلق خود سینمای انقلابی می‌سازیم. بعد از اینکه فیلم‌هایمان را به بچه‌ها نشان دادیم، دیدند که می‌خواهیم اینجا چیز جدیدی خلق کنیم. سینمای ما الان مورد قبول خلق است.»

داستان‌های ما در مورد دردها، مهاجرت و مقاومت است

نادیا کارگردان با یادآوری اینکه فرهنگستان هنر را در سال ۲۰۱۵ افتتاح کردند ادامه داد: «پس از تأسیس انجمن فیلم، فرهنگستان هنر نیز در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. فعالیت‌های آموزشی همچنان ادامه دارد. بسیاری از هنرآموزان در اینجا تحصیل کردند. بسیاری از آنها داستان و فیلمنامه نوشتند و از این روایت‌ها، فیلم کوتاه ساخته شد. وقتی فیلم یا داستانی نوشته می‌شود، از ابتدا باید بدانیم که چگونه باید باشد. در داستان‌های ما درد، رنج، مهاجرت و مقاومت وجود دارد. بنابراین سینمای ما سینمای امید و موفقیت است. ما در میانه انقلاب هستیم و حملات دشمن همچنان ادامه دارد. می‌خواهند در بین خلق ترس ایجاد کنند، این در کار ما مشکل ایجاد می‌کند. اما وقتی آدم جلوی دوربین می‌رود، باید حس دیگری ایجاد شود و سعی کنیم این شرایط روی کارمان تاثیر نگذارد.»

نادیا درویش درباره آثاری که به نمایش گذاشته‌اند هم گفت: «در این چند سال کارهای پرمعنا و باکیفیتی انجام شده است. بسیاری از جشنواره‌ها و پروژه‌های سینمایی توسعه یافتند. در همه روستاها و شهرها فیلم پخش شد. سعی می‌کنیم به همه جوانب به خوبی رسیدگی کنیم. فیلم‌های بزرگ و معروف زیادی مانند فیلم «برای آزادی» که در مورد مقاومت سور آمد است آماده شد. یک مثال دیگر فیلم کوبانی بود؛ این فیلم در بسیاری از کشورها نمایش داده شد و مورد علاقه و پذیرش مردم قرار گرفت. همچنین سریال‌هایی چون «خورشید سرخ» و «عشق کورد» ساخته شد. از آنجایی که مردم آن‌ها را دوست داشتند به لوکیشن می‌آمدند و با علاقه به کار ما نگاه کردند.»