١٩ روز از حبس مادر ۵۶ ساله کورد توسط پ.د.ک گذشت

«سمیره حمد» فعال و مادر ۵۶ ساله به دلیل فعالیتهایش در زمینه‌های ملی و اعتراض به بی‌عدالتیهای حکومت، ۱۹ روز است در زندان آسایش پ.د.ک در هولیر محبوس می‌باشد. پسر این فعال نیز ۱۱ روز است که به دلیل اعتراض به حبس مادرش، زندانی می‌باشد.

فشارهای پ.د.ک علیه فعالان و اعضای رژاک و جنبش آزادی جامعه‌ی کوردستان و فعالان ادامه دارد و تاکنون به دلیل عقاید سیاسی چندین تن را دستگیر و زندانی کرده‌اند، و حتی اجازه‌ی ملاقات با آنها را به هیچ کس نمی‌دهند. غیر از دستگیری سمیره و پسرش، روز ۸ ماه آگوست نیز زن دیگری با نام بهار که فعالی مستقل است به اتهام شرکت در فعالیتهای ملی، در شهر هولیر توسط آسایش پ.د.ک دستگیر شد. چند هفته پیش نیز تحسین یاسین جعفر، عضو جنبش آزادی در شهر هولیر توسط آسایش دستگیر شد. آسایش هریر نیز روز ٩ آگوست دکتر ناجی حاجی، عضو جنبش آزادی را دستگیر نمود، روژ نیوز در این رابطه گزارشی در مورد زندگی سمیره حمد تهیه کرده است.

سمیره حمد امین در سال ۱۹۶۴ در شهر کرکوک در خانواده‌ای میهن‌دوست و متعهد به آرمان‌های ملت کورد متولد شد و به مانند بسیاری از دوستانش به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان نتوانسته است تحصیلات خود را به پایان ببرد و تا کلاس نهم درس خوانده است.

سمیره در سال ۱۹۸۰ زندگی مشترکش را آغاز می‌کند و پنج روز پس از آغاز زندگی مشترک، همسرش توسط رژیم بعث دستگیر می‌شود و پس از محاکمه و محکوم شدن به حبس ابد به زندان ابو غریب فرستاده می‌شود. به همین دلیل سمیره سه سال از زندگیش را صرف رفت و آمد از هولیر به زندان ابوغریب در بغداد می‌کند. سپس در پایان سال ۱۹۸۲ به دلیل عفو عمومی آزاد می‌شود.

همان طور که همسرش می‌گوید، سمیره زنی شجاع و نترس بوده است و آن سه سالی که زندانی بوده دست از تلاش و رفت و آمده نکشیده است و زندگی دشواری را از سنین کم آغاز کرده است.

سمیره حمد امین در سال ۱۹۹۱ در پی ارتباط خانواده‌اش با جنبش آزادیخواهی خلق کورد آشنا شد و وارد کار سازماندهی می‌شود.

وی در شهر هولیر و اطرافش به طور مداوم برای انتشار افکار آزادیخواهانه و میهن دوستانه تلاش می‌کند.

زنی شجاع بوده که چندین بار در شهر هولیر توسط حکومت تهدید شده است، به ویژه یکی از تلاش‌های حکومت شکستن شخصیت و متلاشی کردن خانواده‌ی وی بوده است تا سمیره اینگونه از مبارزات فاصله بگیرد، اما او دلیرانه به تلاشهایش ادامه داد.

این زن فعال همه‌ی عمرش مملو بوده از مبارزه با رژیم فاشیست بعث و تا به امروز نیز بدون وقفه در حال مبارزه بوده است و برای مقابله با خشونت علیه زنان و مقابله با موضع‌گیری‌های غیر ملی، مانند زنی آزادیخواه همیشه در صف مقدم مبارزات بوده است.

همچنین در کنگره‌ی سوم و چهارم شورای رهبری سازمان زنان آزاد کوردستان رژاک به عنوان عضو شورای رژاک انتخاب شده است و توانسته است به شیوه‌ای آشکار به کار و مبارزات در هولیر ادامه دهد.

سمیره مادر ۹ فرزند است. روز ۶ آگوست آسایش پ.د.ک به منزل وی حمله کرده و با اتهام عضویت در جنبش آزادی جامعه‌ی کوردستان وی را دستگیر کرده و مدت ۱۹ روز است در بخش سیاسی زندان هولیر محبوس می‌باشد. همچنین پس از چند روز و در ۱۴ آگوست نیز هلو سامی، پسر سمیره به علت اعتراض به دستگیری مادرش در زمان خواندن شعر در بازار شهر هولیر توسط آسایش دستگیر و زندانی شد.