محکوم کردن اعمال‌ فشار ترکیه شما نمی‌توانید کوردها را ساکت کنید!

حمله به انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER) و کتابفروشی پاییز کتاب (Payîz Pirtûk) در شهر آمد محکوم شد و پیام «شما نمی‌توانید کوردها را ساکت کنید» داده شد.

در چارچوب تحقیقات آغاز شده توسط دادستانی کل آمد، صبح امروز پلیس به انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا و کتابفروشی پاییز کتاب یورش بردند.

با تصمیم دادگاه کیفری چهارم آمد، بسیاری از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و وسایل دیجیتالی موجود در انجمن و کتابفروشی ضبط شد و حداقل ۱۹ نفر بازداشت شدند. حمله پلیس با بیانیه‌ای در مقابل ساختمان انجمن به رهبری انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا مورد اعتراض قرار گرفت.

بسیاری از مردم و همچنین نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و احزاب سیاسی در این شهرستان حضور داشتند. شرکت‌کنندگان با در دست داشتن بنرهایی که عبارت «زبان آزاد، جامعه آزاد» روی آن نوشته شده بود، تی‌شرت‌هایی به تن کردند که روی آن نوشته شده بود «زبان خودبودن است/زبان ما وجود ماست.»

در این بیانیه، بنری با مضمون «هر زمان به زبان کوردی، همه جا زبان کوردی» باز شد و شعارهای «بدون زبان زندگی نمی‌شود»، «زنده باد زبان کوردی» و «زبان ما افتخار ماست» سرداده شد.

«هیچ کس نمی‌تواند ما را از آزادی‌مان منصرف کند»

سلطان یارای رئیس مشترک استانی د‌ب‌پ که ابتدا صحبت کرد، سخنرانی خود را با محکوم کردن این حملات آغاز کرد. سلطان یارای با بیان اینکه مردم کورد با وجود همه حملات از موجودیت خود دست برنداشتند، گفت: «هیچ اتفاقی باقی نمانده که برای مردم کورد نیفتاده است. اما همچنان مردم کورد از موجود خود دست برنداشتند. بگذار همه دنیا فشار بر مردم کورد را ببینند. ۲ میلیون کودک کورد شروع به تحصیل کردند. بچه‌ها نمی‌توانستند آموزش را به زبان خودشان شروع کنند. کوردها دیگر کوردهای صد سال پیش نیستند. شما نمی‌توانید کوردها را بترسانید. کوردها از مرگ نمی‌ترسند، آنها همیشه از زبان خود محافظت کرده‌اند. همه رفقای ما را که آموزگار زبان هستند بازداشت کردند. آنها باید خوب بدانند که ما با زبان و هویت خود زنده هستیم. هیچ کس نمی‌تواند ما را وادار کند که از آزادی خود دست برداریم.»

سلطان یارای با بیان اینکه این حملات ارتباط مستقیمی با انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دارد، گفت: «آنها می‌خواهند در شخص عبدالله اوجالان کوردها را ساکت کنند. اما شما نمی‌توانید کوردها را ساکت کنید.»

واکنش به انزوای تحمیلی

محمد آسَنا، کارکن انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا که بیانیه را خواند، خاطرنشان کرد که این حملات علیه مردم کورد، زبان، فرهنگ، هویت و ارزش‌های آنها، تمایل آنها برای آموزش به زبان مادری، وضعیت زبان کوردی و تمام ارزش‌های تاریخی آن انجام می‌شود. آسنا گفت: «دولت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ باید خوب بداند که ما به مبارزه خود علیه این حملات ادامه خواهیم داد. زبان کوردی هویت ماست. خط قرمز ماست. زبان کوردی زبان بشریت است. تا به امروز منبع بسیاری از فرهنگ‌ها بوده است. به همین دلیل است که حملات به زبان کوردی نه تنها علیه کوردها، بلکه علیه بشریت است. آنها با حمله به نهادهای زبان کوردی می‌خواهند زبان کوردی را از بین ببرند. باید به خوبی دانست که ما به عنوان کورد چندین دهه است که برای آزادی زبان خود سخت مبارزه می‌کنیم. ما هرگز سر فرود نیاوردیم، هرگز نخواهیم آورد. ما مبارزه خود را حتی بیشتر گسترش خواهیم داد. به هر قیمتی که باشد، تا زمانی که زبان کوردی به زبان آموزش تبدیل نشود، دست از مبارزه برنخواهیم داشت.»

آسَنا که خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شد، گفت: «موانع پپیش روی زبان کوردی را بردارید. هر کاری که لازم است انجام دهید تا زبان کوردی به زبان آموزش تبدیل شود. انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان را بردارید. ما به ویژه به همه مردم، نهادها، روشنفکران، میهن‌دوستان، دموکرات‌ها و افراد با وجدان می‌گوییم: بیایید با روحیه وحدت مبارزه برای زبان کوردی را ارتقا دهیم. بیایید هر مکانی را محل آموزش زبان کوردی قرار دهیم. این حملات با انزوای تحمیل شده بر آقای عبدالله اوجالان مرتبط است. به همین دلیل است که باید مبارزه خود را در همه جا ارتقا و گسترش دهیم. زبان کوردی وجود ماست.»

در آخر سرحد اَرَن، نماینده پارلمانی استان آمد از دم پارتی گفت: «کسانی که با زبان کوردی دشمنی دارند با زبان خود نیز دشمن هستند. چشمانشان آنقدر تیره است که با زبان خودشان دشمنی می‌کنند. دلیل این حملات را به خوبی می‌دانیم. دلیل این حملات دشمنی با کوردها، دشمنی با زبان کوردی است. آنها نمی‌خواهند در جامعه به زبان کوردی صحبت شود. آنها آموزش به زبان کوردی را نمی‌خواهند. آنها نمی‌خواهند که در جایی به زبان کوردی صحبت شود. زبان‌های زیادی را در این جغرافیا مورد همگون‌سازی قرار دادند، اما هر کاری کردند نتوانستند زبان کوردی را مورد همگون‌سازی قرار دهند. این نفرت و جاه‌طلبی‌شان از این مهم سرچشمه می‌گیرد. ما حملات آنها به نهادهایمان را نمی‌پذیریم. زبان کوردی موجودیت مردم کورد است. شما به موجودیت مردم کورد حمله می‌کنید. ما از زبان خود محافظت خواهیم کرد. شما نمی‌توانید به زبان کوردی حمله کنید. تا زمانی که تنها یک کورد باقی بماند، زبان کوردی جایگاه خود را در جامعه پیدا خواهد کرد. تا زمانی که زبان کوردی زبان آموزش نشود ساکت نمی‌شویم، مقاومت خواهیم کرد. ما صد سال است که سر خم نکرده‌ایم و سر خود را هم خم نمی‌کنیم.»

اَرَن با اشاره به اینکه تا زمانی که به انزوای تحمیل شده بر عبدالله اوجالان واکنشی نشان داده نشود،‌ انزوا به همه عرصه‌های جامعه سرایت می‌کند، تصریح کرد: «هدف این حملات تنها کوردها نیستند، مردم ترکیه نیز هدف این حملات هستند. نهادها و احزاب سیاسی در ترکیه نیز باید قبل از اینکه نوبت آنها برسد، نسبت به انزوا واکنش نشان دهند.»

ارن با یادآوری اینکه تمامی مربیان و کارمندان انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا بازداشت شده‌اند، گفت: «ممکن است مربیان ما بازداشت شوند، اما مؤسسات ما بدون کارکن نمی‌مانند. هر فرد کورد یک معلم و کارکن است. به همین دلیل پرچمی که از آنها تحویل گرفته‌ایم هرگز بر زمین نمی‌ماند. ما همیشه آن پرچم را برافراشته و برای زبان خود مقاومت خواهیم کرد.»

در پایان این بیانیه اعلام شد که در ساعت ۱۷:۳۰ عصر در میدان شیخ سعید در اعتراض به فشارها بر انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا بیانیه‌ای ارائه خواهد شد.