تصویر

دکتر حسن شیخانی: روند سرشماری عراق برای کوردها بسیار مهم و حساس است

حسن شیخانی گفت: «خواسته‌ها و شرایط کوردها باید لحاظ شود، اگر کوردها در روند سرشماری شرکت نکنند، سرشماری نمی‌تواند انجام شود.»

دکتر حسن شیخانی، سیاستمدار، تحلیلگر سیاسی و استاد حقوق در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری فرات (ANF)، در خصوص سرشماری عمومی در عراق، تصریح کرد: «سرشماری عمومی یک فرآیند بسیار مهم و حساس برای هر کشور، ملت و ساختار سیاسی است.»

ما کوردها روند بسیار مهم و حساسی در پیش داریم

دکتر حسن شیخانی، سیاستمدار و تحلیلگر سیاسی به خبرگزاری فرات گفت: «ما کوردها تا دو ماه دیگر به یک روند بسیار مهم و حساس وارد می‌شویم. روند سرشماری عمومی که ۲۷ سال است در عراق انجانم نگرفته است. آخرین سرشماری در سال ۱۹۹۷ انجام شد، زمانی که اقلیم کوردستان به دلیل مشکلات بین دولت اقلیم کوردستان و رژیم بعث سابق از آن محروم شد.»

تعداد زیادی از اعراب به کرکوک آورده شده‌اند

این تحلیلگر سیاسی در ادامه سخنانش گفت: «ما اکنون به سمت روند سرشماری عمومی پیش می‌رویم، روندی که برای ما بسیار حیاتی و حساس است. بنابراین ما کوردها و رهبری کورد در باشور کوردستان باید برای آن آماده شویم زیرا تعداد زیادی از اعراب از نقاط دیگر به کرکوک آورده شده و همچنین تعداد زیادی از کوردهای اصیل از این شهر به شهرهای سلیمانیه و هولیر رفتند و در آنجا مستقر شدند. این یکی از موانع و مشکلات سرشماری در مناطق جدا افتاده (مناطق کوردستانی خارج از اقلیم کوردستان) است.»

سرشماری ماده ۱۴۰ با این سرشماری عمومی متفاوت است

دکتر حسن شیخانی، سیاستمدار و تحلیلگر سیاسی گفت: «ما کوردها می‌دانیم که مرحله سوم برای اجرای ماده ۱۴۰ قانون در مورد مناطق جدا افتاده، انجام سرشماری است. اما سرشماری ماده ۱۴۰ با سرشماری عمومی متفاوت است. در واقع سرشماری عمومی، اتنیک، مذهب یا عشیره را شامل نمی‌شود و فقط بحث دین در آن گنجانده شده است.»

مسئله اعراب ساکن شده در کرکوک و باقی نواحی باید حل شود

دکتر حسن شیخانی در ادامه تاکید کرد: «رهبری کوردستان باید تلاش کند تا در تصمیم به برگزاری سرشماری، بندی مختص به ماده ۱۴۰ گنجانده شود و در مورد اعراب وارد شده به کرکوک و سایر مناطق کوردستانی خارج از اقلیم کوردستان شفاف سازی کند و توضیح دهد که اعرابی که شناسنامه کرکوک را ندارند اما به آنجا آورده شده و ساکن شده‌اند، جزو استان کرکوک به حساب خواهند آمد یا نه. اکنون استاندار کرکوک کورد است و شورای استانی هم شروع به کار کرده است؛ لازم است از الآن به بعد برای برگزاری سرشماری و تعیین نحوه انجام این روند کار کنند.»

در صورت عدم مشارکت اقلیم کوردستان، سرشماری انجام نخواهد شد

در پایان شیخانی به خبرگزاری فرات گفت: «مهمترین چیز اکنون این است که رهبری کوردستان فرم سرشماری را به دقت ارزیابی کند، فرمی که شامل ۷۰ سوال است. کمیته‌ای مشترک بین دولت اقلیم کوردستان و بغداد با پارلمان این روند را زیر نظر دارد. لازم است تا خواسته‌ها و شرایط کوردها در این سرشماری لحاظ شود تا عراق بتواند سرشماری عمومی را انجام دهد؛ اگر کوردها در روند سرشماری شرکت نکنند، نمی‌توان آن را انجام داد.»

لازم به ذکر است مدت ۲۷ سال است که سرشماری عمومی در عراق انجام نشده است، بنابراین سرشماری برنامه ریزی شده برای ۲۰ و ۲۱ نوامبر امسال از هر نظر بسیار مهم است.

سرشماری جمعیتی که توسط دولت سابق عراق در سال ۱۹۹۷ انجام شد آخرین سرشماری انجام گرفته در این کشور است و اقلیم کوردستان را شامل نمی‌شود. بر اساس اعلام وزارت برنامه‌ریزی عراق، جمعیت عراق در سال ۲۰۲۳ میلادی برابر ۴۳ میلیون و ۳۲۴ هزار نفر بوده و گمانه‌زنی می‌شود که این تعداد تا پایان امسال به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.